Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-30, 18:39
  #13
Moderator
Falukropps avatar
Det där kan du som sagt köra på vilken gammal häck som helst. Hör med nån polare som jobbar på nåt företag där de har mkt datorer, de brukar slänga sånt som är för gammalt. Eller följ tipset om att kolla på blocket.
Man kan ju raida närmaste grovsoprum också, ibland har man tur.

Kontentan är att det känns väldigt overkill att köpa nytt för en sån saks skull
Citera
2007-12-30, 21:04
  #14
Medlem
Awwents avatar
Vad kostar en hårddisk på kanske 100gb som passar med ditt alternativ då?
Citera
2007-12-30, 22:42
  #15
Medlem
Per Plexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awwent
Per Plex, du verkar duktig på sånt här.
Kan inte du länka alla delar man behöver för att ha en serverdator och länka dom bästa för min prisklass.
Jag kan betala ungefär 3-4000.
Projekt X och Krukväxt har gett alldeles utmärkta förslag verkar det som, så det finns väl ingen anledning att jag ska googla fram ett till prisförslag.

Projekt X variant med en Asus pundit har jag faktiskt använt till en ut2004server för ungefär ett år sedan, fast med en långsammare CPU. Fungerade alldeles utmärkt. Mycket smidig och tyst liten låda, nackdelen är kanske begränsade expansionsmöjligheter.

Krukväxt variant ger nog en aning bättre prestanda och flexibilitet vad det gäller uppgraderingar, dock är en sådan låda större och ganska ful jämfört med en Asus Pundit. Om du väljer ett alternativ som liknar det här skulle jag nog råda till att köpa ett moderkort med integrerad grafik istället för att hålla på med ett externt kort.
Något sånt här tex: https://www.datorbutiken.com/se/defa...duct=ASP5KPL-E

Hårddiskar kostar väl från 400sek ungefär, välj gärna en samsung eller Seagate med NCQ (native command queuing).


Falukropp har ju givetvis en poäng i att det är lite overkill med en sån här maskin för en CS och Ventrilo server. Vad har du för typ av uppkoppling förresten?
Citera
2007-12-30, 22:52
  #16
Medlem
Spaxxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awwent
Vad kostar en hårddisk på kanske 100gb som passar med ditt alternativ då?
vad ska du med 100 gb till? kommer ju knappt behöva 10 gig, välj valfi SATA eller IDE disk bara. ska du köra linux eller windows?
Citera
2008-01-25, 20:48
  #17
Medlem
Jag är i princip samma tankar som trådskaparen. Vi tänkte köpa en dator som vi kan köra en CS: Source server. Behöver man nå värsting grafikkort till den, lr räcker det med i princip vilket skit som helst? som t.ex. moderkort med inbyggt grafikkort, typ en amd 4000 x2 och två gig i ram?

MVH
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback