2007-12-29, 18:46
Bannlyst
Efter många om och men så har jag lyckats installera XUbuntu på min XPS m1330 och det verkar som allt fungerade tills häromdagen.

Från början fungerade samtlig hårdvara som jag testade men idag så har nätverket lagt av. Det trådlösa har kan ansluta till min router (linksys wrt54g) och jag får IP som vanligt. Det som är konstigt är följande:
Jag kan pinga routern men inte pinga några andra sido, altså, ingen tillgång till Internet. Nästa steg var att kolla konfigurationen på routern, men det gick inte eftersom jag inte kom in på routern, jag kan pinga den men inte administrera den.

Det är inte bara trådlösa som har lagt av, trådanslutningen är det samma sak med, det är jag inte säker på om det fungerade från början, men hur som helst så får jag IP av routern. Om jag testar i Vista fungerar allt klockrent....

Något annat som jag tänkte få igång någon gång är Multimediaknapparna, som exempelvis volymkontrollen och så vidare.....

Men mitt största problem är nätverket.... Någon som vet vad detta är eller har en fix på det?

Har dock inte testat på något annat nätverk.....

Wlan: Intel PRO/Wireless 4965AGN
Citera
2007-12-29, 18:57
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Använder du dhcp?
Citera
2007-12-29, 19:03
Bannlyst
ja.. dhcp ger mig allt som jag ska ha
har jämnfört ip/gateway/nätmask med vista och allt stämmer överens

Edit:
Läste på en extern sida att någon snubbe sett i routerloggen att routern aktivt nekar ubuntu access pga DDOS-attack vilket jag tycker låter väldigt mysko....

Kan det stämma? (utöver mitt andra problem)

Hela routern dör efter ganska exakt 10 minuter när jag har anslutit via trådlösa (från ubuntu)
Citera
2007-12-29, 20:09
Bannlyst
Har även testat att koppla internet direkt till datorn ist för routern vilket inte fungerade heller (fick fungerade ip(169.254.....))
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in