2007-12-29, 18:30
Medlem
Alatars avatar
Ber om ursäkt om jag postar denna tråd fel!

Jag är verkligen urdålig när det gäller det tekniska med en dator och får upp bluescreen lite då och då. I dag så hann jag skriva ner allt och jag hoppas någon här kan förklara för mig vad informationen betyder, vad som är fel och kanske vad jag kan göra åt det? Eller så kanske ni kan hänvisa mig till någon sida där det förklaras sådant här så pass enkelt så att jag ska kunna förstå.

***STOP: 0X0000000A (0XE0856268, 0X0000001C, 0X00000000, 0X804E1456)

EDIT: Bara några min efter att jag postat detta så hände det igen och denna gång fick jag denna information. Snälla hjälp.

*** STOP: 0X0000008E (0xC0000005, 0XBF80E82B, 0XAC4C7CC78, 0X00000000)

*** win32k.sys – address BF80E82B base at BF800000, DateStamp 45F013F6
Citera
2007-12-29, 19:55
Medlem
927s avatar
http://www.google.se/search?num=50&h...S%C3%B6k&meta=

du har inte skrivit upp felmeddelandet?, tex PAGE-FAULT-IN-NONPAGED-AREA
Citera
2007-12-29, 20:01
Medlem
Alatars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
http://www.google.se/search?num=50&h...S%C3%B6k&meta=

du har inte skrivit upp felmeddelandet?, tex PAGE-FAULT-IN-NONPAGED-AREA

Jaha var det nå sådant också. Jag skrev bara upp det som stod under "teknisk information" eller något liknande. Men minns att det stod att windows stötte på ett problem och har avslutats och så var det något med minnes dumpning. Men det kanske inte hjälper så mycket.
Citera
2007-12-29, 23:45
Medlem
927s avatar
du har skrivit det viktigaste men alla info kan va intressant.
kör du xp?
har du tänkt på om du gör nåt specielt när det blir blåskärm?
Citera
2007-12-30, 12:05
Medlem
Alatars avatar
Citat:
du har skrivit det viktigaste men alla info kan va intressant.
kör du xp?
har du tänkt på om du gör nåt specielt när det blir blåskärm?

Jo jag har xp. Vilken mer info bör jag berätta? Och har funderat på vad jag gör när jag får blåskärm, men ser inget mönster. Ibland får jag när jag sitter och surfar, eller bara snackar vid msn. Eller bara har musik på medan jag städar. När jag spelar the sims så kraschar datorn bara. Ingen blåskärm där.
Citera
2007-12-30, 13:55
Medlem
HATs avatar
De där första hextalen anger vilken typ av fel det är. 0X0000000A är samma som IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, och 0X0000008E betyder KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED. Vad det beror på har jag ingen aning om. När någonting i hårdvaran har pajat ihop kan du få en uppsjö av olika felmeddelanden som är ganska svåra att härleda till en specifik komponent. Du kan kolla i Event Viewer genom att välja Start->Kör/Run och skriva eventvwr.msc och köra det... Kolla efter errors och varningar. Där hamnar även de här blåskärmsmeddelandena så du slipper skriva ner på papper eller så när datorn väl fuckar upp sig.
Citera
2007-12-30, 15:04
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alatar
Jo jag har xp. Vilken mer info bör jag berätta? Och har funderat på vad jag gör när jag får blåskärm, men ser inget mönster. Ibland får jag när jag sitter och surfar, eller bara snackar vid msn. Eller bara har musik på medan jag städar. När jag spelar the sims så kraschar datorn bara. Ingen blåskärm där.

normalt kan man rätt så lätt lista ut problemet när man ser vilken fil det är som är problemet men inte i ditt fall om man kollar runt lite.
det här är första träffen i google men det gäller alltså inte för dig
http://support.microsoft.com/kb/834450

får du upp nya blåskärmar med andra filnamn, tex sys eller dll filer så skriv ner dessa

det kan även va ett problem med nån hårdvara, tex minne

när du spelar så kan temperaturen sticka iväg och få datorn att starta om, typiskt för laptops
Citera
2007-12-30, 16:05
Medlem
Alatars avatar
Citat:
normalt kan man rätt så lätt lista ut problemet när man ser vilken fil det är som är problemet men inte i ditt fall om man kollar runt lite.
det här är första träffen i google men det gäller alltså inte för dig
http://support.microsoft.com/kb/834450

får du upp nya blåskärmar med andra filnamn, tex sys eller dll filer så skriv ner dessa

det kan även va ett problem med nån hårdvara, tex minne

när du spelar så kan temperaturen sticka iväg och få datorn att starta om, typiskt för laptops

Okej. Jag får sitta och vänta på fler blåskärmar och se vad de säger. De där med att temperaturen stiger kan vara orsaken i mitt fall tror jag. Även om jag inte har en laptop så är mina fläktar inne på sin sista vers. Jag borde byta dem, men jag kan inte sådant så jag får hoppas att de håller så länge som möjligt.
Citera
2007-12-30, 16:54
Medlem
927s avatar
hämta programmet pc wizard 2008, klicka på den ikonen med - + så ser du förhoppningsvis temperatur och varvet på fläkten

jag skrev så här tidigare men glömde ju frågetecknet...
Citat:
det här är första träffen i google men det gäller alltså inte för dig?
Citera
2007-12-30, 17:17
Medlem
Alatars avatar
Citat:
hämta programmet pc wizard 2008, klicka på den ikonen med - + så ser du förhoppningsvis temperatur och varvet på fläkten

jag skrev så här tidigare men glömde ju frågetecknet...

Jo jag läste de där men förstod inte så mycket.

"This problem may occur when you run a program that dynamically creates and deletes menu items within a loop" Vad för typ av program skulle de vara?

Jag installerade pc wizard 2008 och gick in där du skulle. http://img183.imageshack.us/my.php?i...cwizardha3.jpg

Den informationen fick jag men säger mig inte mycket. Gosch vad jag hatar datorer.
Citera
2007-12-30, 18:37
Medlem
927s avatar
SYMPTOMS
On your Microsoft Windows XP-based computer, you receive a Stop error message that is similar to the following:
STOP 0x0000008E

The Stop error occurs in the Win32k.sys driver. You may receive the Stop error when you use the keyboard to activate and control the menu items of some programs.

---

rpm, vavtalet är iaf inte för lågt (3500) men temp är ju hög, 63 grader.
kanske den startat om vid 70 grader, du får ta bort den vänstra kåpan och lysa med en ficklampa på fläkten/kylflänsarna och se hur mycket damm det finns där. det är viktigt att få bra luftgenomströmmning, kolla även fläkten som sitter vid strömkontakten på baksidan. den kan oxå va full med damm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in