• 5
  • 6
2025-02-13, 17:00
Medlem
va1kyr1as avatar
När jag var 44 körde jag regelbundet 310 x 12. En gång provade jag mitt max, det visade sig vara 450 x 5.
Citera
2025-02-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av va1kyr1a
När jag var 44 körde jag regelbundet 310 x 12. En gång provade jag mitt max, det visade sig vara 450 x 5.

Säger ingenting egentligen om man inte vet vilken ROM du kör.

Senast idag såg jag en snubbe köra fullt mag på en sån där vanlig skit benpress maskin, skulle köra efter honom och djupet var inställt på 4… inte ens närheten av parallellt. Vilken jävla slöseri med tid.

Men antar att du då kunde/kan hacksquata minst 205kg x 10 med röven i golvet varje rep. Då har man garanterat stockar till ben.
Citera
2025-03-04, 18:13
Medlem
RollonHomies avatar
Är det bara jag som tycker det är lite småkusligt i benpressen, även om det finns spärrar som skyddar?
När jag lassar på så vågar jag inte smälla ner den som en del har för vana att göra. Även om jag gör det lugnt så har jag ändå en sån där vidrig tvångstanke att tänk om skiten släpper helt och knäcker spärrarna också när jag har vridit mig åt sidan när jag ska gå upp.

Ändå kör jag den varje benpass och har varje gång samma vidriga katastroftanke.
Citera
2025-03-29, 23:07
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Är det bara jag som tycker det är lite småkusligt i benpressen, även om det finns spärrar som skyddar?
När jag lassar på så vågar jag inte smälla ner den som en del har för vana att göra. Även om jag gör det lugnt så har jag ändå en sån där vidrig tvångstanke att tänk om skiten släpper helt och knäcker spärrarna också när jag har vridit mig åt sidan när jag ska gå upp.

Ändå kör jag den varje benpass och har varje gång samma vidriga katastroftanke.

Finns bara "Technogym" maskiner på mitt gym och i de känns det alltid osäkert.
Hur ska man känna sig lugn när puckona märkt viktmagasinen med att 1 kg är detsamma som 2 lbs, hela vägen igenom.
Benpressen med viktmagasin har sitt max 500 lbs = 250 kg, jo jag tackar jag.
I benpressen där man lastar kakor står det "Max 180 kg". Hoppas det är per pinne, men det är det säkert inte.
Får väl knäna sönderslagna endera dan när man sitter där vilandes och släden plötsligt kommer farandes.
Citera
2025-03-30, 10:50
Medlem
FitGirlies avatar
Lilla jag reppar djupa på 240kg. Maxxar aldrig.
Citera
2025-03-30, 14:35
Medlem
DrOutlaws avatar
Om man inte vet vilken benpress eller vilket djup det är så säger det absolut ingenting. 400 kan vara 200 på en annan, osv.
Citera
2025-03-30, 15:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det finns ingen standard på benpressar utan det kan variera massor beroende på modell. Sen beror det också på vilket djup dom går till.
Det enda som räknas är knäböj med skivstång till tävlingsdjup.
Citera
2025-04-08, 22:05
Medlem
Förutom att vinkeln på benpressen spelar jättestor roll spelar tekniken också väldigt stor roll, t.ex. var man sätter fötterna på plattan. För bästa muskelbyggareffekten bör fötterna sättas så långt ner man kan, för max ROM i knäleden. Men då minskar också den vikt man kan använda en hel del.

Kort sagt finns det en motsättning mellan bra teknik och hög vikt i benpress. Det är en typisk övning där man med fördel kör höga reps istället, gärna 20+. Att maxa med minimal ROM är tämligen meningslöst.
Citera
2025-04-21, 12:06
Medlem
Kör så gott som aldrig benpress men sist jag körde var det 12or på 355 kg (liggande 45 graders benpress) enligt strengthlog och det var efter 6 set tunga knäböj. I en sittande benpress med viktmagasin vet jag inte vad jag tar, för har inte stött på en maskin som jag inte maxar de senaste 5 åren. Som många andra redan påpekat så finns det för många faktorer att ta hänsyn till som påverkar belastningen så det säger egentligen inte jättemycket. Om folk mår bättre av att de är starka i benpress så är det väl kul för dem, men det är i knäböj som agnarna skiljs från vetet.
Citera
2025-04-21, 16:54
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Förutom att vinkeln på benpressen spelar jättestor roll spelar tekniken också väldigt stor roll, t.ex. var man sätter fötterna på plattan. För bästa muskelbyggareffekten bör fötterna sättas så långt ner man kan, för max ROM i knäleden. Men då minskar också den vikt man kan använda en hel del.

Kort sagt finns det en motsättning mellan bra teknik och hög vikt i benpress. Det är en typisk övning där man med fördel kör höga reps istället, gärna 20+. Att maxa med minimal ROM är tämligen meningslöst.
Översträcker du knäleden så kan du säga adjö till dina knän.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in