2007-12-29, 03:38
Medlem
slipZens avatar
Jag börjar bli sugen på kvällsmat men mitt studentkylskåp är ju inte sådär superfullt.

Jag har dock en vanlig djävla hushållsost kvar som ligger i en plastpåse. Men den köpte jag första december, går den fortfarande att äta (eller ja, ha på macka?) den verkar inte möglig iaf. Står ju ingen hållbarhet eftersom orginalförpackningen är borta.
Citera
2007-12-29, 10:16
Medlem
tjaboooos avatar
Övrigt >> Mat & dryck

/Mod.
Citera
2007-12-29, 10:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Jag börjar bli sugen på kvällsmat men mitt studentkylskåp är ju inte sådär superfullt.

Jag har dock en vanlig djävla hushållsost kvar som ligger i en plastpåse. Men den köpte jag första december, går den fortfarande att äta (eller ja, ha på macka?) den verkar inte möglig iaf. Står ju ingen hållbarhet eftersom orginalförpackningen är borta.
Beror på vilken temperatur du har i ditt kylskåp. Rent generellt borde det inte vara några problem att äta osten. Lukta på den, titta på den och smaka en bit. Det borde ge dig all den info som du behöver .

~Paul~
Citera
2007-12-29, 11:32
Medlem
Emols avatar
Hyvla bort allt gröna med en ost hyvel sen är det bara att äta
Citera
2007-12-29, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emol
Hyvla bort allt gröna med en ost hyvel sen är det bara att äta
Har det gått så långt så skulle jag rekommendera att kassera hela osten, tyvärr.

~Paul~
Citera
2007-12-29, 11:42
Medlem
tjaboooos avatar
Har man mögel på ytan har man mögel 1cm ner i osten efter vad jag läst.
Citera
2007-12-29, 14:16
Bannlyst
lite mögel dör man inte av..

..alltid
Citera
2007-12-29, 14:55
Medlem
Smakar den OK och det inte finns något synligt mögel på osten är det inga problem att äta den. Problemet är ju att den kanske inte smakar så bra om den legat för länge.
Citera
2007-12-29, 15:38
Medlem
Tror inte det är särskilt farligt när den blir grön eller blå. Brukar bara hyvla bort de mögliga bitarna, sen äta resten. Har aldrig mått dåligt av det.
Citera
2007-12-29, 16:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Har man mögel på ytan har man mögel 1cm ner i osten efter vad jag läst.
Kan vara mer beroende på vilken sorts mögel man fått.

Men lite mögel brukar inte vara farligt bara hyvla bort om nu inte osten är helt täckt med mögel.
Och givetvis luktar och smakar man på osten, tycker man smak och lukt är okey då är det inget fel på osten.

Bäst före datumet är bara en guiding hur länge osten kan tänkas vara helt okey.
Men alla vet att en del lagrar hushållsost i 6 månader typ och då har man passerat bäst före datumet bra många månader, men har istället fått en god lagrad ost.

Inte riktigt samma sak när man öppnat osten ska jag tillägga men den låter som den går att rädda och äta i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in