hej och tack för de svar som poppat in
Nej jag försöker inte tvinga karln att sälja. Dock jobbar min lillasyrra på cafet och gör i mina ögon ett slavgöra, för den lönen hon och den andra får. Eftersom ägaren hänvisar till att de går mer förlust 2000 i månaden minst, och gnäller över hur dåligt det går (lika med jobba hårdare och mer) så tycker jag att det är läge att kika på trovärdigheten i hans påstående. Han har såklart all rätt att sätta vilka löner han vill, och även full rätt att ha så mkt vinst han behagar på företaget, men det känns ändå bättre att veta om det är sanning eller lögn det han påstår. Jag tycker hon blir utnyttjad till max, de är 1,5 person och gör allt..och då menar jag verkligen allt. Inköp, bak, mat, servering, disk, städ, kassa osv. Alla varor som köps är enbart råvaror, cafet har en hemmaagat-profil som gör att de bakar allt själva.
Inköpen är jag toksäker på, eftersom det är hon som jobbar med den biten. Det är hon som gör alla kassor och även hon som sätter in pengar på banken..tja, hon gör i princip allt, ägaren bor i annan stad..dock går all post till honom och det är han som sköter pappersarbetet.
Övriga kostnader, vad kan det vara förutom inköp av varor, el, telefon och hyra?
Maskinerna har de köpt, så där är inget hyra på det tex.
Årsredovisningen, ser man inte bara omsättningen där?
Jag är en amatör i det här fallet och känner inga som har egna företag, iaf inte i cafebranchen. Verkar detta gå bra, eller kan det verkligen stå på ruinens stora kant som han påstår?