2007-12-28, 19:24
Medlem
Fraziers avatar
Som rubriken lyder:har någon ett bra såstips för ungnsstekt kalkonbröst? Jag hade tänkt mig kycklingfond, vitt vin, och grädde.......men har ni nåt annat förslag?
Citera
2007-12-28, 20:28
Medlem
Trädcykelmopeds avatar
Gräddig brun sås, smaksatt med bl.a. soja. Det är smakligt.
Citera
2007-12-28, 20:49
Bannlyst
Glöm icke att det är vinbärsgelen som gör gräddsåsen!
Citera
2007-12-28, 23:58
Medlem
w84funs avatar
Såsen gör du lämpligast på skyn från kalkonen. Blanda ut med vatten, ev lite fond, klicka i beurre manié, låt smälta under omrörning. Blanda i en god mängd grädde. Smaksätt med salt, peppar, ev. sherry eller gelé. Låt sjuda. Så skulle jag göra i alla fall. Men kör på känn när det gäller kryddningen. Smaken förhöjs efter en stunds sjudande.
Citera
2007-12-29, 00:39
Medlem
philosopherkings avatar
Såsen som jag skulle göra till skulle jag variera beroende på vilken kolhydrat eller vilka grönsaker som serveras till.
Citera
2007-12-29, 10:19
Medlem
dePauls avatar
Vet inte om det är den mest passande sås till kalkon, men god är den:

Portvinssås (4 p)

Ingredienser:
o 2+3 msk smör
o 1 liten finhackad gul lök + ½ vitlöksklyfta
o 10-12 krossade svartpepparkorn
o 1½ msk tomatpuré
o 4 msk vetemjöl
o 6-7 dl köttbuljong (tärning)
o 2½ dl rött portvin (ca)
o 3 msk kinesisk soja
o ½ tsk salt (ca)

Arbetsgång:
Fräs lök/vitlök och grovkrossad sv. peppar i 2 msk smör utan att den tar färg. Tillsätt tomatpurén och fräs ytterligare ett ögonblick. Pudra över mjölet. Späd med buljongen, litet i taget. Vispa och koka upp mellan varje spädning.

Tillsätt ca 2 dl av vinet och smaksätt med sojan. Låt koka sakta i ca 15 minuter, sila samt smaka av med salt och resten av portvinet. Vispa i 2-3 msk smör för att blanka av såsen.

~Paul~
Citera
2007-12-29, 13:38
Medlem
Riddarens avatar
Riddarens kalkonsås:

Spä skyn med lite vatten och ställ den att puttra med en näve mosade plommon(torkade) och en liten kvist torkad timjan.

Mjuka upp lite hackad lök i smör och tillsätt ett par klyftade äpplen och lite socker. Stek på tills det hela fått lite färg och häll på ett par rejäla skvättar konjak. När äpplena blivit lagom mjuka ställer du pannan att vila.

När plommonen nästan lösts upp i skyn är det dags att gå på avslut. För över det från äppelpannan och vräk på med grädde. Låt det hela puttra ihop och smaka av med salt och svartpeppar.

Enjoy!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in