Som rubriken lyder:har någon ett bra såstips för ungnsstekt kalkonbröst? Jag hade tänkt mig kycklingfond, vitt vin, och grädde.......men har ni nåt annat förslag?
Såsen gör du lämpligast på skyn från kalkonen. Blanda ut med vatten, ev lite fond, klicka i beurre manié, låt smälta under omrörning. Blanda i en god mängd grädde. Smaksätt med salt, peppar, ev. sherry eller gelé. Låt sjuda. Så skulle jag göra i alla fall. Men kör på känn när det gäller kryddningen. Smaken förhöjs efter en stunds sjudande.
Vet inte om det är den mest passande sås till kalkon, men god är den:
Portvinssås (4 p)
Ingredienser:
o 2+3 msk smör
o 1 liten finhackad gul lök + ½ vitlöksklyfta
o 10-12 krossade svartpepparkorn
o 1½ msk tomatpuré
o 4 msk vetemjöl
o 6-7 dl köttbuljong (tärning)
o 2½ dl rött portvin (ca)
o 3 msk kinesisk soja
o ½ tsk salt (ca)
Arbetsgång:
Fräs lök/vitlök och grovkrossad sv. peppar i 2 msk smör utan att den tar färg. Tillsätt tomatpurén och fräs ytterligare ett ögonblick. Pudra över mjölet. Späd med buljongen, litet i taget. Vispa och koka upp mellan varje spädning.
Tillsätt ca 2 dl av vinet och smaksätt med sojan. Låt koka sakta i ca 15 minuter, sila samt smaka av med salt och resten av portvinet. Vispa i 2-3 msk smör för att blanka av såsen.
Spä skyn med lite vatten och ställ den att puttra med en näve mosade plommon(torkade) och en liten kvist torkad timjan.
Mjuka upp lite hackad lök i smör och tillsätt ett par klyftade äpplen och lite socker. Stek på tills det hela fått lite färg och häll på ett par rejäla skvättar konjak. När äpplena blivit lagom mjuka ställer du pannan att vila.
När plommonen nästan lösts upp i skyn är det dags att gå på avslut. För över det från äppelpannan och vräk på med grädde. Låt det hela puttra ihop och smaka av med salt och svartpeppar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!