• 1
  • 2
2007-12-28, 15:49
Medlem
Alltid undrat över denna frågan.
Vad gör dom om man har ett jättelån att betala men är så fattig att man inte kan betala tillbaka?
Vad gör kronofogden då?
Citera
2007-12-28, 15:54
Medlem
tjaboooos avatar
Kronofogden kan ju ta tillhörigheter och sälja men även mäta ut lönen.
Finns det inga tillgångar sätter sej fogden ner och väntar tills det finns mer eller mindre.
Citera
2007-12-28, 16:12
Medlem
felstavadds avatar
Precis, dom väntar och väntar och lägger på lite ränta samt lite andra avgifter. Tror det kan röra sig om 800 om året i omprövningsavgift.
Sen när du kommer igång med jobb/inkomster så driver de in det från ditt konto så du har runt 4000 kr att leva på efter hyran är betalad. Så håller de på tills skulden är reglerad eller du typ... dör.

Trist tillvaro men CSN är nog värre att ha med att göra än med fogden, CSN verkar alltid lyckas få in sina skulder .....
Citera
2007-12-28, 16:18
Medlem
När en skuld går till Kronofogden får man en betalningsanmärkning vilket gör det svårt att få hyra bostad och mycket annat.

En del arbetsgivare anställer inte personer som finns hos Kronofogden.

Man får även en ny betalningsanmärkning varje gång de gör en utmätning i hemmet, samt vid besked om löneutmätning.

Betalningsanmärkning finns kvar tre långa år...
Citera
2007-12-28, 18:27
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
En del arbetsgivare anställer inte personer som finns hos Kronofogden.
Det där har jag aldrig hört talas om. Stämmer det verkligen? Har du egen erfarenhet av det?
Citera
2007-12-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Det där har jag aldrig hört talas om. Stämmer det verkligen? Har du egen erfarenhet av det?

Hej,

Har ingen personlig erfarenhet av det, men läst om det då och då, här är några exempel:

"Döm om min förvåning när jag blir uppringd av chefen för ett bolag där jag sökt jobb. Han menade på att eftersom jag hade betalningsanmärkningar så kunde jag inte bli ifrågasatt för anställning eftersom citat "kan du inte sköta dina pengar kan du inte sköta ett jobb. Jag vet ju inte ens om du dyker upp till arbetet"

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?...00000002743763

"– Arbetsgivaren kan kontrollera hos Kronofogden. Om man till exempel söker ett arbete där man har hand om pengar, som i en affär, kanske arbetsgivaren kan tro att den som har skulder kommer att ta pengar, säger Adam. Arbetsgivaren kan tycka att en person som inte kan ta ansvar för sin ekonomi, inte passar på arbetet."

http://www.sesam.nu/modules.php?name...print&sid=1753

"
- Ordnad privatekonomi (inga betalningsanmärkningar får förekomma) "
http://www.jobbplatsen.se/jobbplatse...action=showemp
Citera
2007-12-28, 21:07
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke

I väktarbranschen, tex, är det viktigt. Och det förstår jag verkligen, klarar man inte ens av en sån simpel grej som att sköta sina egna pengar - hur fan ska man då klara av ett jobb som innebär någon form av ansvar?
Citera
2007-12-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soer
klarar man inte ens av en sån simpel grej som att sköta sina egna pengar - hur fan ska man då klara av ett jobb som innebär någon form av ansvar?

Precis så tänker tyvärr många arbetsgivare....så dra inte på er betalningsanmärkningar gott folk.
Citera
2007-12-28, 22:37
Medlem
soers avatar
Citat:
Precis så tänker tyvärr många arbetsgivare....så dra inte på er betalningsanmärkningar gott folk.

Vadå tyvärr? Jag tycker det är helt rimligt.
Citera
2007-12-28, 22:48
Medlem
lycklig_mans avatar
Vad krävs för att få skuldsanering då? Endast tur? En kompis kompis har fått det (kan dock inte fråga honom just nu). Han hade hyffsat stora skulder och han behövde leva på existensminimum typ 2 år(?) så var alla hans skulder borta sen. Nu köper han dock som fan igen så det kommer gå åt helvete med honom igen.
Citera
2007-12-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Vadå tyvärr? Jag tycker det är helt rimligt.

Tyvärr för att det stänger ute många från arbeten där någon betalningsanmärkning inte kan tyckas spela någon roll. Förstår naturligtvis att arbetsgivare som ofta kan välja och vraka bland anställda sorterar bort de som inte stämmer i "mallen".

Det är inte direkt lättare för folk med ekonomiska problem att "komma igen" om de inte ska få arbete p.g.a ekonomiska problem... (moment 22)
Citera
2007-12-29, 08:50
Medlem
soers avatar
Citat:
Tyvärr för att det stänger ute många från arbeten där någon betalningsanmärkning inte kan tyckas spela någon roll. Förstår naturligtvis att arbetsgivare som ofta kan välja och vraka bland anställda sorterar bort de som inte stämmer i "mallen".

Det är inte direkt lättare för folk med ekonomiska problem att "komma igen" om de inte ska få arbete p.g.a ekonomiska problem... (moment 22)

De får söka mindre ansvarsfulla arbeten. Städ och liknande. Att hantera pengar, nycklar och liknande åt ett företag när man inte ens kan sköta sin egen ekonomi är inte lämpligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in