2007-12-28, 01:02
Bannlyst
Börjar mer och mer anse att Firefox är överskattad. För det första ÄR den jävligt minneskrävande och har en tendens att sega ner hela systemet nåt enormt.
Har XP hemma och har unde julen testat firefox på en gammal dator (med windows 98) med små resurser. Firefox är nära på omöjlig att använda, efter ett tag går hela systemet i sirap om man har ngra fönster öppna och hårddisken tuggar i ett.
Opera däremot går blixtsnabbt. Det är inte bara mindre i storlek (FF är flera mb större), det har fler funktioner också, det är mer resurssnålt

Började fundera: vad har FF egentligen för bra saker förut att den har många tillägg att ladda ner? En gång i tiden var FF kungen för den hade "tabs" och man kunde blockera pop-up-fönster. Men nu har alla browsers detta

Jag tror firefox status hänger kvar av gammal vana. egentligen är den ju bara en trög, tråkig browser med få funktioner.

I andra browsers finns det inbyggda funktioner för ad-blocking, att stänga av och på flash, att kunna filtrera javascipt, blocka bilder på ett smidigt sätt mm
FF har inget sånt eget. Man måste lasta den redan sega browsern med "ad block" "no script" "flashblock" osv.

Så, den är seg, resurskrävande och har få funktioner. Varför väljer inte alla Opera istället?
Citera
2007-12-28, 01:04
Medlem
MrCheebas avatar
Jag har bytt till opera. FF suger apröv, speciellt vad gäller de gånger då man vill ladda ner lite hotta bilder på Chrissy Aguilera för ett bakfylleronk. Tar ju för fan ett sekel att ladda och spara. FF har i min mening detroniserats. Din trådstart är bara en av tusentals.

Jag började använda FF mest för mousegestures. Dvs att kunna navigera, öppna och stänga browserfönster med musrörelser. Opera har detta.
Citera
2007-12-28, 02:11
Medlem
billftws avatar
Hade kört opera om internet-banken funkat på det
Citera
2007-12-28, 08:39
Medlem
Vad jag har förstått så är väl anledningen till att FF snabbt blir väldigt segt att alla tabs ligger i minnet även efter man stängt dem, bara ifall man ska behöva öppna dem igen utan att behöva ladda om sidan. Visst beror det säkert på fler saker också. Men jag märker bara av att FF är segt och tar mycket resurser när jag har 10+ tabs uppe. Har ca. 3 år gammal dator och det är mest påtagligt när jag har andra krävande program t.ex. ProTools med massor av processorkrävande plugins o.s.v.

Det var extremt länge sedan jag körde opera, så vet inte vad det innehåller idag. Men du har bara berättat om hur dåligt firefox är och inte vad som är bra i opera (förutom motsatserna till vad som är dåligt i firefox då självklart).
Citera
2007-12-28, 09:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Kan till viss del hålla med i kritiken.
Firefox har de senaste åren gått ifrån sin grundtanke och börjar mer och mer närma sig bloatware.
Tyvärr.
Det är den enda webläsaren jag använder efter korta sejourer med alla konkurrenterna, inklusive Safari.

Opera var inget vidare faktiskt, kändes mest krånglig och fattig på de finesser man vant sig vid och att inte kunna installera extensions eller liknande känns idag som ett stort steg bakåt.

Så jag hoppas på Firefox 3, när den nu släpps!
De har ju enligt uppgift tagit till sig kritiken om minneshantering och annat och om de lyckas optimera den så att det inte krävs en flång ny dator för att använda den så lär den bli en hit.
Citera
2007-12-28, 10:09
För 10 år sen köpte jag min första egna dator. Då hade jag problem med att surfa för det gick lite segt.

Det som slår mig när man läser denna tråd är att man faktiskt fortfarande har prestanda problem vid sådana banala ting som när man surfar (kör oxå FF), trots att datorerna av idag är riktiga monster jämfört med min gamla 200mhz. Sjukt.
Citera
2007-12-28, 10:30
Medlem
Majestäts avatar
Passar på att låna tråden lite granna då den handlar om Firefox.

Mitt firefox har gått och blivit otroligt segt, samma sak har hänt för en polare har jag märkt när jag sitter hemma hos honom, och han håller bara med.
För så var det firefox för hela slanten, men efter någon månad tillbaka så kör jag bara med I.E igen, och mina adaware har fördubblats efter det

Ingen som råkar veta vad som hänt med Firefox? Jag har såklart porvat att ominstallera skiten, men det vägrade tillochmed starta efter det och jag fick stänga ner skiten via ctrl+alt+delete, men efter senaste Firefox uppdateringen så startar skiten iaf, men är somsagt as segt.
Citera
2007-12-28, 11:06
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Jag tror firefox status hänger kvar av gammal vana. egentligen är den ju bara en trög, tråkig browser med få funktioner.

Oohh.. en riktig flamebait som jag inte kan motstå

Få funktioner?

För mig är just extensions som är grejen. Det att jag kan själv välja bland tusentals tillägg för att få webläsaren som jag vill. Att den drar minne är inget problem. Jag har 23 extensions igång, förvisso har jag sällan mer än ett tiotal flikar igång samtidigt och då drar den runt 110-140MB, men vad är det i sammanhanget nu är ju minnena så billiga att säljarna kastar dem efter en när man går förbi affären (köpte 2GB 800Mhz igår för 549)

Jag kör vista oftast och har ständigt minst 1.2GB ledigt minne som man inte vet vad man ska göra av.
Jag vet inte om det har någon betydelse, men jag tror det, sen jag bytte till betgränsad användare, skippade adblock och gick över till hostsman (som lägger till alla reklamservrar i hostsfilen för blockning) så är min firefox lika snabb som IE och inte många millisekunder från Opera, eller den snabbaste av dem alla: K-meleon när man surfar. Visst det tar tre fyra sekunder att öppna Firefox första gången efter en omstart, men med tanke på vad FF kan erbjuda jämfört med Opera så är värt det alla gånger.

Men visst, det är gammal vana som är svår att ändra på när man väl lärt sig vad man kan göra med firefox, då är det svårt att titta bakåt på Opera o.dyl.
Citera
2007-12-28, 11:45
Medlem
lill-mes avatar
Opera är ju bättre, det är ett faktum. Men trots det pallar jag inte byta, fast jag kör ju iceweasel
Citera
2007-12-28, 18:18
Medlem
DennisOlofs avatar
Opera är helt klart snabbaste webläsaren. Plus om man tweekar den lite så går det ännu fortare.

Jag kör alltid med opera, men har ändå FF och Explorer installerat ifall dem behövs. Opera fungerar inte alltid på äckliga sajter som aftonbladet osv, speciellt dom som kör med ASP, mycket java osv.

Internetbank och andra sajter kräver vissa webläsare därav man bör ha flera. På den tiden man kunde köra "netscape navigator" gick det fort, sedan blev det communicator och allt var förstört.

Den var superseg och inte bra, FF är samma com communicator anser jag, dock är det ju bra att den numera går att köra på många olika operativsystem precis som opera.

Explorer är värst, hatar den men ibland måste man använda den
Citera
2007-12-28, 20:28
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Började fundera: vad har FF egentligen för bra saker förut att den har många tillägg att ladda ner? En gång i tiden var FF kungen för den hade "tabs" och man kunde blockera pop-up-fönster. Men nu har alla browsers detta

Opera var faktiskt dom som var först med både, popup-blockering, flikar och sökfältet

källa:
http://operawatch.com/

Själv föredrar jag FF just därför att den har så underbara tillägg som t ex GooglePreview (visar miniatyrbilder av webbsidor när du googlar) , translator (använder sig altavistas babelfish för att översätta webbsidor)
Citera
2007-12-29, 01:23
Medlem
swefilles avatar
Jag använder bode Opera och Firefox.
Opera är lite roligare att surfa med tycker jag, lite snabbare och så. Självklat dess funktioner är ju bra.
Men jag föredrar FireFox funkttioner när jag vill ta reda på lite mer om sidan jag är inne på. Typ som koder och alla bilder.
Men stör mig lite på med Opera är om man ska ladda ner en torrent så öppnar opera sin egna torren nerladdings program (inbyggt) när man kanske själv vill öpnna torrenten i ett annat program. Jag har inte hittat inställningen så att man kan stänga av det. Så det kanske är därför jag hakar upp mig lite på det:P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in