Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Okej, jag har redan allt på listan utom Attract, Dim Vision och Fire Golem... Sen har jag kanske sju överblivna poäng eller något sånt... Kanske jag sparar dessa skill points tills jag stöter på något problem och på så sätt märker vad jag behöver... Jag är just nu i Hell Act 1 och har inga större problem... Har bara dött en enda gång på Normal (vid Diablo) och en gång på Hell (hos Countess)... Nightmare skulle jag ha kunnat klara ut på Hardcore... =)
Potentiella problem för min build är dessa saker:
Physical Immunes - Zombie-Griswold i tog skada i snigeltakt även efter att jag förhäxat honom med Amplify... Vad skall man egentligen göra i såna situationer?? Griswold dog ju efter en evighet men är monstret ifråga farligare så är ju risken större att det blir man själv som dör... Som untwinked har man ju inga supersaker som gör att ens Merc kan göra bra elemental damage heller... Skall man fly fältet eller försöka lura monstren nära en massa lik som man kan spränga eller försöka få tag på Revives som gör elemental damage eller vad som man egentligen hitta på??
Situationer då monstren står och väntar på en direkt utanför dörren i en ny bana... Eftersom jag vill kunna trolla så bra som möjligt så är inte min utrustning direkt baserad på att skydda mig... Samma gäller mina statpoints, jag har läst guider som säger att man skall lämna manan på base men för att jag fick höja den till 100 för att kunna slänga Corpse Explosions och Revives utan att regelbundet behöva bekymra mig för att dricka potions... Detta gör ju att färre poäng är fördelade till vitality... I normala fall funkar det ju bra då mina minions hindrar fienden från att nå mig, men då fienderna ligger i bakhåll direkt i början på en bana är man ju ganska försvarslös... Några tips??
Man får helt enkelt vara beredd på att Physical Immunes kommer att ta en mindre evighet att ha ihjäl om man inte kan hitta ett vapen som gör elemental skada till sin merc. Att lura dom till en hög med kroppar och kasta CE är också ett utmärkt sätt.
Men det kommer inte vara något större problem för det finns inte alls många fiender i spelet som fortfarande är Physical Immune efter du kastar Amp, även om dom kommer vara ganska sega att ha ihjäl. Att reviva fiender som gör elemental damage och kasta Lower Resist kan fungera, men LR kostar en del extra poäng och används inte alls ofta.
Du ska helst inte lägga några poäng i Energy, men om du kör utan ladder-runewords så förstår jag varför man lägger en del poäng där för att kunna kasta CE. Men om du har ladder-runewords så är det bara till att skaffa en Insight till din Merc (Ral+Tir+Tal+Sol). Den fixar dina manaproblem enkelt. Använd också Spirit svärd (Tal+Thul+Ort+Amn) för en fin bonus till skills, vitality, FHR och Mana!
Det andra problemet är lite mer svårlöst. Men Attract gör så att finderna inte attackerar dig, utan en av deras egna istället. Du kastar den på en fiende, och alla andra börjar slå på den! Dom kommer inte döda den men det är mycket enklare för dig att ha ihjäl din första fiende och börja bygga din armé. Attract är användbart till mycket, du kan kontrollera alla fiendera på skärmen när du lärt dig använda den. Men ibland drar den till sig fiender från utanför skärmen också, men den är fortfarande en av dom bästa magierna i hela spelet när det kommer till Crowd Control.
Gå också till Act1 Bloodmoor och bygg din armé varje gång du startar nytt spel!
När du kommer till Act5 i en svårighetsgrad och har räddat Anya så kan du gå in i portalen och göra skellett av fienderna som ligger där.
Ett annat problem du kommera att stöta på snart är Act2 Hell, Maggot Lair och Arcane Sanctuary. Det är så smalt så dina skelett kommer inte fram till fienderna och det tar enormt lång tid att ha ihjäl något. För att fixa detta så ska du inte ha några skelett! Använd bara Merc+Golem. Du behöver ändå inte skyddet från dina skelett här.
Tänk också på att kasta Amp på alla fiender innan du kastar CE. För CE gör 50% Physical och 50% Fire. Det innebär att Amp höjer den fysiska skadan av CE.
Spelar du på b.net eller i single player?