• 1
  • 2
2007-12-27, 15:10
Medlem
klybans avatar
Ngon som har koll p vad fr frstrkare/slutsteg som man br skaffa fr dessa hgtalare.
Jag r inte ute efter high-end men skall klara av dessa hgtalare hyfsat bra i alla fall.

Hgtalarna r 4-vgs klarar ge 200w i kontinuerlig drift med toppar p 800w.
6 ohm.

Nominal Impedance 6 ohms
Woofer 12"
Mid-Bass Driver 6.5"
Midrange Driver 3" pure titanium dome
Tweeter 1" pure titanium dome
Frequency Response 35Hz - 25kHz
Crossover Frequency(ies) 300Hz, 1.1kHz, 4.5kHz
Sensitivity 90dB (1 watt/1 meter)
Citera
2007-12-30, 22:34
Medlem
pajtares avatar
Tips. Skaffa en frstrkare som klarar av att driva dessa med auktoritet. Du kan inte skaffa fr strmstarka frstrkare fr dessa...

Frsk hitta begagnade slutsteg i monsterklass frn ROTEL, NAD eller liknande mrken...

MVH

P
Citera
2008-01-01, 10:13
Medlem
klybans avatar
Tack ska kolla in dom.

Jag har haft en rtt s taskig frstrkare till dom innan och trots allt s har jag haft mycket bra ljud ur dom.
Fr hgtalarna r grymt bra och n idag str dom sig vl med nya och mycket dyra hgtalare.

Men som sagt va man mste ju ha ntt bakom om man nu vill utnyttja dom till fullo.

n idag r dom inte s billiga 4000-8000:- kostar dom p begagnat marknaden, och detta r 15-20r senare, kostade 24000:- nya.
Det mste vl vara ett gott betyg att dom r spass eftertraktade.
Citera
2009-09-25, 12:22
Medlem
klybans avatar
Lite bump hr
Min tumme brjar sakta men skert ka ut nu.
Fr jag inser att jag r tvingad att kpa en ny frstrkare till dessa hgtalare.

Tittar lite p rotel fr tillfllet men ven sentec.
Men just sentec finns inte mnga p marknaden just nu fr frsljning, och d tnker jag helst p Sentec PA-8 med frsteg.
Dessa verkar vara mycket bra och brukar vara billiga som attan, men det r vl drfr dom frsvinner snabbt ocks.

Rotel jag kollar lite p r Rotel RC-850/RB-850 men funderar p om denna rcker fr mina hgtalare.
Eller om jag mste g upp till tminstnde RC-970/RB-970 ?

Eller ngot konkret tips p ngot bra men billigt.
Citera
2009-09-25, 15:01
Medlem
smygolfs avatar
Vill du sparka igng dom riktigt, kr med elektronisk delning mellan basen o mellanbas, Butterworth kurva. Vill minnas att dom br delas vid 250hz elektroniskt o att det passiva delar vid 300hz.

Nr det gller drivningen s r bde US och EU modellen relativt lttdriven men just basen gillar mycket effekt. Jag mrkte aldrig att dom var i behov av ett strmstarkt steg - rr fungerade utmrkt.

*edit*
Fel delningsfrekv
Senast redigerad av smygolf 2009-09-25 kl. 15:08.
Citera
2009-09-25, 15:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smygolf
Vill du sparka igng dom riktigt, kr med elektronisk delning mellan basen o mellanbas, Butterworth kurva. Vill minnas att dom br delas vid 250hz elektroniskt o att det passiva delar vid 300hz.

Nr det gller drivningen s r bde US och EU modellen relativt lttdriven men just basen gillar mycket effekt. Jag mrkte aldrig att dom var i behov av ett strmstarkt steg - rr fungerade utmrkt.

*edit*
Fel delningsfrekv
Frstr `det som att du hade denna hgtalaren?
Vad tyckte du om dom?

Har du ngot konkret exempel som skulle funka fr mig i fr/slutsteg?

Vet att JBL har/hade ett aktivt delnings filter just fr denna hgtalaren, kostade d 5k fr 17r sedan.
Men vad finns att anvnda idag i detta omrde, som skulle funka?
Citera
2009-09-25, 15:59
Medlem
smygolfs avatar
Jo jag hade dessa i 5-6 r nr dom kom, trivdes utmrkt med dom.
Du kan anvnda vilket filter du vill bara kurvan r Butterworth o 12 db/oktav.
Dom flesta filter som gr att kpa lsa nyttjar Butterworth o man kan oftast stlla brantheten. DX1 fanns att f tag i fr ett par r sedan fr det nyttjar instickskort, flera olika modeller var frberedda fr aktivdrift.

Som jag skrev innan s gillar basen effekt s ett steg som klarar att ge 200w r att fredra.
Att komma med direkta rekomendationer vill jag inte fr smaken r som baken.
Men Nad fungerade aldrig fr mig tex.

Vilket motstnd har dina, 6 eller 8 ohm?
Citera
2009-09-25, 17:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo jag hade dessa i 5-6 r nr dom kom, trivdes utmrkt med dom.
Du kan anvnda vilket filter du vill bara kurvan r Butterworth o 12 db/oktav.
Dom flesta filter som gr att kpa lsa nyttjar Butterworth o man kan oftast stlla brantheten. DX1 fanns att f tag i fr ett par r sedan fr det nyttjar instickskort, flera olika modeller var frberedda fr aktivdrift.

Som jag skrev innan s gillar basen effekt s ett steg som klarar att ge 200w r att fredra.
Att komma med direkta rekomendationer vill jag inte fr smaken r som baken.
Men Nad fungerade aldrig fr mig tex.

Vilket motstnd har dina, 6 eller 8 ohm?
6ohm r dom p.
Pratade med en p en ljudstlle han tyckte JBL spelar ljust och att d tex rotel inte var att fredra.
Dremot tyckte han att Sentec skulle vara ett bra val.

Vad ligger dessa filter p i pris?

Kollade fr 4-5mnader sedan vad dessa hgtalare lg p marknaden, r i Europa kunde man f ca 800-1000 dollar.
Medans i Sydkorea gick dom upp emot $2000, man kan undra varfr att just dr blir det en prisspik.

Men slja r inte intressant r mycket njd med dessa, men sambon gillar dom inte tycker dom r fula.
Inga hgtalare r direkt vackra, men med denna svarta pianolack s blir dom inte s s tokiga i alla fall.
Men det funkar inte p sambon

Och nu nr skiten har gtt snder som driver det hela s hr jag hennes klagosng n mer
Citera
2009-09-25, 17:58
Medlem
smygolfs avatar
Asiaterna r galna i ldre JBL
Du kan tex kolla p www.jam.se efter ett tvvgsfilter, rkna med att det skulle kosta 2ooo kr ungefr ink vergngar mellan rca/xlr eller tele.
Frdelen r att du kan tweaka frekvensgngen ngot i basen o den blir renare o stramare.

Glmde, du sa 6 ohm, d har du en switch fr +2db i diskanten eller hur ?
Minns jag rtt s hade den senare version 200A mjlighet fr -2 db istllet o dessa var p 8 ohm.
Men det var inte igr s jag kan ha fel
Citera
2009-09-25, 18:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Asiaterna r galna i ldre JBL
Du kan tex kolla p www.jam.se efter ett tvvgsfilter, rkna med att det skulle kosta 2ooo kr ungefr ink vergngar mellan rca/xlr eller tele.
Frdelen r att du kan tweaka frekvensgngen ngot i basen o den blir renare o stramare.

Glmde, du sa 6 ohm, d har du en switch fr +2db i diskanten eller hur ?
Minns jag rtt s hade den senare version 200A mjlighet fr -2 db istllet o dessa var p 8 ohm.
Men det var inte igr s jag kan ha fel
Jag har den dr switchen med +2db.
Vet att delningsfiltret fr vnta prio 1, r s jag fr ljud.

Har ju data problem och ny dator hamnade fre detta, drfr fr man ta ngot gammalt men frhoppningsvis bra.
Citera
2009-10-30, 19:34
Medlem
klybans avatar
Vilken detalj i denna komponentlista r fr kanalbalansen?
http://www.tekniken.se/sentec/doc/sc..._komponent.png

Och kan det vara svrt att byta?
Allts klarar man det sjlv.
Och vart kan man hitta komponenten.

Resten av informationen om frsteget som har problem med kanalbalansen finns hr.
Och det frsteg det gller heter SC8.
http://www.tekniken.se/sentec/
Citera
2009-10-31, 20:19
Medlem
klybans avatar
Ingen som har en blekaste?
Som har lite mer kunskaper att lsa kopplingsscheman n en annan har?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in