2007-12-28, 05:50
Medlem
wrongways avatar
jag flytta till norge och tjänar riktigt bra med pengar!
jobbajobbajobbaresaresaresa!
passa på att se världen medan du är ung
Citera
2007-12-28, 07:02
Medlem
Hamskerpers avatar
Lumpen 10 månader. Fick där lastbilskort (CE). Nu kört lastbil i 2 år, rätt bra betalt. Blir nog 1 år till för att spara ihop en bunt med cash för att sedan dra runt och se världen året efter. Efter det kan det nog bli att läsa till civilingenjör på högskola.

Var riktigt trött på gymnasiet och skolan mot slutet. Att börja studera då fanns bara inte.
Ville egentligen inte göra lumpen heller, men väl inne i det gröna och allt det tråkiga dom första veckorna avklarat var det rätt skoj. Såhär i efterhand var det nog fan det bästa jag kunde gjort efter gymnasiet.

Och nu börjar suget komma igen, börja lära sig nya saker. Fast först måste världen granskas.
Citera
2007-12-28, 08:42
Medlem
Flyttade ut och började plugga direkt efter sommarjobbet, helt klart rätt val för mig =)
Citera
2007-12-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongway
jag flytta till norge och tjänar riktigt bra med pengar!
jobbajobbajobbaresaresaresa!

jobba i norge låter också intressant.. har du några tips på jobb eller är fiskrensare det enda som finns
Citera
2007-12-28, 15:40
Medlem
Stewie_griffins avatar
Jag började jobba i industrin direkt(ångrar att jag inte tog sommarlov.. men det ledde iaf till bra saker). Sedan jobbade jag lite mer och det slutade med det jobbet jag har nu. Världens drömjobb, inte alltför mycket personlig utveckling och sånt. Men jag trivs och tjänar grymma pengar i förhållande till tiden jag jobbar.

Köpte en egen lägenhenhet och flyttade in ganska exakt ett år efter studenten. Under våren hade jag haft dubbla jobb och bott hemma . Jobbar nu runt 45-50% drar in 7-12k per månad och jobbar i genomsnitt 15h/vecka.. de räcker för att leva och lite till.

Rekommenderar helt klart att jobba även om du inte har samma flyt som jag haft. Man får en annan bild av saker och ting, ifrågasätter den bild av livet som skola ger.
Citera
2007-12-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacaaa
jobba i norge låter också intressant.. har du några tips på jobb eller är fiskrensare det enda som finns
Gardermoen så kan du ju ofta jobba hur mycket du vill, av det jag hört. Lätt att byta till sig tider med andra osv.
Citera
2007-12-28, 16:24
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongway
Och gammal!
Citera
2007-12-28, 16:32
Medlem
Blå Rutas avatar
Tog långt sommarlov (förfan, hade ju pluggat konstant i tolv år!). När sedan hösten kom så gick jag hela terminen hemma och våndades över vad fan jag skulle göra med mitt liv. Föräldrarna var inte jätteglada, men dom gillade att tvätten och disken var fixad varje dag. Sedan efter jul ryckte jag in i lumpen.
Citera
2007-12-28, 16:55
Medlem
Schooners avatar
Tog studenten för 1,5 år sedan. Drog till Australien i 9 månader med en vän från Juli06-april07. Otroligt självutvecklande.

Började jobba direkt därpå när man kommit hem till Sverige, och har spenderat hela hösten för att spara till nästa resa.

Drar nu i januari på ett halvår jorden runt. Fått tjänstledigt, så jobbet är klart när man kommer hem sedan. Förhoppningsvis studier till hösten08.

Resa.. bästa du kan göra... och Australien är ett riktigt bra rookieland
Citera
2007-12-28, 17:11
Medlem
Tog studenten 2003, arbetslös 3 månader efter sen fick jag mitt första jobb, som montör på ett stort företag där jag byggde automatikskåp till värmepannor, monterade även pelletsbrännare. Tråkigt, men mitt första riktiga jobb. Stannade där 3,5 år, det sista halvåret tog jag C och CE körkort samtidigt som jag jobbade, för jag vill byta bransch ngt fruktansvärt...

slutade och började på Schenker, körde där i 1,5 månad sen fick jag ett bättre jobberbjudande och sa upp mig, började på mitt nya åkeri den 1a Juli i år, jobbade 1,5 månad sen ramlade jag av liften och bröt handleden...sjukskriven i 3 månader (mellan den 20 augusti och 26 november) börjar jobba på heltid igen den 7e januari. Blir fast anställd den 1 Januari och köpte bostadsrätt för 1 månad sen, som jag flyttar in i i Mars, när jag gick i gymnasiet trodde jag aldrig att jag skulle avancera så här fort, men man kan ju inte sitta och glo!

Till er som inte vet vad ni skall göra efter studenten så säger jag, plugga vidare eller skaffa jobb rätt så fort, gå inte och dra och slöa till er...
Citera
2007-12-28, 17:50
Medlem
Är inte så vansinnigt mkt för att resa (eller rättare sagt så gillar jag inte att resa som ngn j-vla backpacker eller dyl. =) ) och jag hamnade i utbildningsreserven så ingen lump heller utan jag satte igång och pluggade direkt. Kanske inte det smartaste men för mig passade det bra och om inte annat så är det skönt att ha plugget bakom sig nu när polarna har tentaångest.
Citera
2007-12-28, 17:52
Medlem
trafalgars avatar
Började plugga direkt, men ångrade mig att jag inte gjorde lumpen eller tog något ströjobb. Enda fördelen är väl att man blir klar tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in