• 1
  • 2
2007-12-27, 12:45
Medlem
tja! jag tar studenten i sommar men har inte en aning om vad jag ska göra efteråt.. så lite idéer från andra flashbackare vore nice vad gjorde ni året efter gymnasiet?
Citera
2007-12-27, 12:52
Medlem
Lastbils avatar
Själv tog jag studenten i år. Jag bestämde mig tidigt för att jag inte tänkte plugga vidare direkt, är hur trött som helst på skiten. Var ledig en dag sen började jag sommarjobba på ett metallgjuteri där jag sen fick anställning. Det är skitgutt att slippa skolan. Ska nog jobba ett år till.
Citera
2007-12-27, 12:54
Medlem
Skaffade mig ett extra jobb efter gymnasiet som blev till ett heltidsjobb så var fullt upp då. Sparade lite stålar (försökte i alla fall). Avbröt arbetet ca ett år efter jag började jobba pga att jag började plugga högskola utomlands

Mitt tips: är du skoltrött så är det bara dumt att börja plugga direkt efter gymnasiet, även om du är intresserad av något du vill plugga med. Gör något nytt för omväxlings skull, så gjorde jag och det är jag glad för
Citera
2007-12-27, 14:54
Medlem
NiV3Rts avatar
Jag tog studenten i somras och har jobbat sedan dess. Mitt förra jobb var underbart på det viset att när man stämplade ut så var man helt fri och behövde inte tänka på ett skit
Mitt nya jobb kräver lite mer ansvar, men är därför mer intressant också.

Börja jobba är mitt tips iaf. Skönt att slippa undan skolan ett tag och byta miljö. Se till bara att få ett riktigt skitjobb så att du blir motiverad till att plugga vidare
Citera
2007-12-27, 15:01
Medlem
Rubzs avatar
Lumpen
Citera
2007-12-27, 15:18
Medlem
Lumpen 11 månader, det bästa jag gjort
Citera
2007-12-27, 15:27
Medlem
Tog studenten i sommar, började jobba direkt fram till jul. Är ledig nu och ska rycka in den 28 jan. Varit skönt att veta att man har nått som händer framigenom när man var som tröttast på jobbet.
Citera
2007-12-27, 15:30
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Efter studenten flyttade jag hemifrån till en liten 1:a i sthlms innerstad.
Började gå på en kurs och överlevde ekonomiskt genom att ta av pengarna jag fått från farmor och farfar. Levde väldigt spartanskt. Käkade mest fullkornsris och linser.

Året efter studenten började jag ifrågasätta allt och alla (inklusive mig själv). Kände mig totalt alienerad. En nedbrytninsprocess av min identitet påbörjades, som sedan pågick under lång tid framöver.

Året efter studenten var även en väntant på att rycka in i lumpen, vilket jag sedan gjorde. Gjorde halva min tid där och blev sedan hemförlovad. Lumpen var det sista stället jag borde ha varit på med de tankar och funderingar jag då hade.
Citera
2007-12-27, 16:15
Medlem
Lumpen och började plugga till styrman på egen hand. Efter lumpen gick jag som styrmanslärling i Danmark.

Ha alltid en plan, och en backup-plan, och ett högt satt mål, så kommer du komma mycket långt!!
Citera
2007-12-27, 16:39
Medlem
angelgirls avatar
Jag läste lite strökurser på universitet, sen började jag jobba som översättare.
Citera
2007-12-27, 16:42
Medlem
plles avatar
Tog lite kurser jag halvt orkade genomföra. Jobbade som bartender och sedan reseledare. Det var jävligt kul.
Citera
2007-12-27, 17:00
Medlem
Princans avatar
började plugga direkt. fanns inga bättre alternativ. jobben man får efter studenten är vidriga jobb där arbetsmiljö, schema, lön m.m. är värdelösa.

mycket bra val från min sida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in