2007-12-27, 01:19
jag har tidigare gjort ett inlägg som handlade om ett liknande ämne , men då med avsikt att kunna blåsa en resturang på pengar för att äta gratis.
däremot i tråden http://www.flashback.org/showthread...66#post9401666 så beskrivs resturanger som är så usla och dåliga att det nästan inte går att förstå
Om maten är så totalt oätlig som beskrivs i den tråden vad har man för rättighet som kund att vägra betala för den? Eller gäller inte Konsumentlagen när man besöker en resturang? Är det andra lagar som gäller?
enligt Konsumentlagen kan man som kund kräva
Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
* kräva att felet avhjälps,
* kräva omleverans av en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengar tillbaka,
* hålla inne betalning,
* få skadestånd.
Innebär detta att om min biff som beställs rare men kommer well done så kan jag kräva en ny felfri vara. Och om detta inte uppfylls helt enkelt hålla inne med betalningen?
eller om jag skulle bli matförgiftad har jag då rätt att kräva ersättning enligt KO.
# utlägg, som resor och transporter till och från sjukhus
# inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet
Om jag tillexempel beställer in en skaldjursplatå men anser att musslorna är ruttna - kan jag då vägra betala för maten och lämna resturangen?
kan vara värt att nämna att jag är utbildad i livsmedel och kan avgöra när ett livsmedel är skämt eller dåligt tillagat.
däremot i tråden http://www.flashback.org/showthread...66#post9401666 så beskrivs resturanger som är så usla och dåliga att det nästan inte går att förstå
Om maten är så totalt oätlig som beskrivs i den tråden vad har man för rättighet som kund att vägra betala för den? Eller gäller inte Konsumentlagen när man besöker en resturang? Är det andra lagar som gäller?
enligt Konsumentlagen kan man som kund kräva
Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
* kräva att felet avhjälps,
* kräva omleverans av en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengar tillbaka,
* hålla inne betalning,
* få skadestånd.
Innebär detta att om min biff som beställs rare men kommer well done så kan jag kräva en ny felfri vara. Och om detta inte uppfylls helt enkelt hålla inne med betalningen?
eller om jag skulle bli matförgiftad har jag då rätt att kräva ersättning enligt KO.
# utlägg, som resor och transporter till och från sjukhus
# inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet
Om jag tillexempel beställer in en skaldjursplatå men anser att musslorna är ruttna - kan jag då vägra betala för maten och lämna resturangen?
kan vara värt att nämna att jag är utbildad i livsmedel och kan avgöra när ett livsmedel är skämt eller dåligt tillagat.