Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-26, 19:49
  #1
Medlem
Nu vet att jag att det finns lite andra gamla trådar om just det här ämnet, men jag tycker fortfarande att själva ämnet står oklart.

Vilka böcker är egentligen bäst att läsa för att lära sig konsten att kunna manipulera andra människor?

Skriv gärna egna kunskaper om ämnet, om ni besitter sådana dvs.

Vad för filmkarraktärer/filmer finns det som handlar om manipulation och som man kan lära sig ett och annat från?


Nu kommer säkert väldigt många blödiga individer reagera starkt på den här tråden och undra vad för sorts människa jag egentligen är som vill kunna något sådant som detta. Ni får tycka vad ni vill, jag står för det hur som helst!
Citera
2007-12-26, 22:48
  #2
Avstängd
Lärdoms avatar
Verkar inte vara något liv i denna tråden.

Tror inte du kan lära dig allt av att läsa en bok.
Du får nog ta och börja gå ut IRL och lära dig hur folk fungerar.
Tycker jag har lärt mig en del av det.
Citera
2007-12-26, 23:29
  #3
Medlem
loungepuppys avatar
Den frågan finns det många som är intresserade av... Marknadsförare, dammsugarförsäljare, NLP-terapeuter, psykoterapeuter och vanliga människor.

Vi ägnar oss alla åt manipulation, ibland medveten, ibland omedveten, ibland med altruistiska syften, ibland med egennyttiga.

Det finns en massa psykologiska experiment om hur människor exempelvis fattar beslut. Att lära sig om det kanske ett sätt att bli bättre på att påverka andra. Att lära sig om hur man skapar "rapport" ("kontakt") med andra är ett annat sätt. Vidare så kan man lära sig om kroppsspråkets betydelse för hur man ska tolka anra och hur andra tolkar en själv.

Jag har inte sett mycket som bygger på verklig kunskap utan oftast ett hopkok av bevisade och obevisade teorier.

I slutändan är det nog så att Dina chanser att påverka andra personer kommer bero allra mest på Dina personliga egenskaper, Din förmåga att väcka sympati och hur förenliga Dina påverkans mål är med personens mål.

Några enkla grejer. Det är mycket enklare att få någon att göra det Du vill om de vill det själva. Att få någon att asnluta sig till Ditt mål ökar om Du ägnar Dig åt empatisk och diskret övertalning snarare än aggressiv övertalning. Om personen ser egna fördelar med det Du vill att han sa göra så blir det ju ngt han också vill göra, eller hur?

Sedan kan det vara bra att känna till en del grundpsykologiska fenomen. 75% väljer siffan 3 då man ber dem tänka på en siffra mellan 1 och 4. Ett tidsbegränsat pris uppfattas som billigare än ett fast. 80% av alla bilförare anser att de kör bättre än genomsnittet. Typ 60% av alla skulle säga att nedanstående beskrivning passar kusligt bra in på dem:
" Du är en person som har upplevt svårigheter och överkommit dem. Du är ibland för självkritisk och borde emellanåt vara snällare mot Dig själv. Du har några gånger tänkt att Du borde skriva en bok men tvivlat på att Du har tid eller kan gör det tillräckligt bra. Du strävar efter att utvecklas som person och hr gjort en del modiga val i livet för att nå Dina mål. Du är en omtänksam person men blir ibland missförståd och det är jobbigt för Dig".
Citera
2007-12-27, 01:07
  #4
Medlem
För ett tag sedan läste jag boken "The Talented Mr. Ripley" av Patricia Highsmith (tror den heter "Ripley, en man med många talanger" på svenska). Det har blivit filmatiserad (regi Anthony Minghella). Boken/filmen handlar om Tom Ripley, en psykopat som är mästare på förfalskningar, att ta över andras identitet. I filmens version är Ripley snällare och mer naiv. Bokens Ripley tyckte jag var mer trovärdig. Men jag gillade ändå filmen, vackra miljöer och toppenskådespeleri.
Citera
2007-12-27, 05:23
  #5
Medlem
Om du går ut och aktivt försöker manipulera folk så lär du dig säkert till sist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback