• 1
  • 2
2007-12-26, 10:29
Medlem
Hej!
Det är så att jag har användt Ubuntu 7.10 ett tag nu.
Och tänkte höra med er om vilken dist som är bäst i era ögon, debian eller Ubuntu?

Jag vet att Ubuntu byggdes på Debian.

Är alla terminal commandon lika?
Citera
2007-12-26, 10:49
Medlem
acuras avatar
Det är samma skit. Skulle du byta skulle du inte märka någon skillnad.
Citera
2007-12-26, 11:24
Medlem
PoltoXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Det är samma skit. Skulle du byta skulle du inte märka någon skillnad.

Stämmer nästan. Ubuntu 7.10 har nyare paket än Debian 4.0. Då Debian 4.0 är den senaste stabila utgåvan så får man kanske räkna med lite äldre och stabilare paket
Citera
2007-12-26, 12:46
Medlem
junks avatar
Ubuntu 7.10 bygger på paket från Debian Unstable och Testing och blir då nyare, jag kör Ubuntu på desktop och Debian på server med det är mest en smaksak.
Citera
2007-12-26, 17:24
Medlem
sillybillys avatar
har gått över till debian testing från ubuntu precis. tyckte det blev för mycket "lull-lull" i ubuntu.. en smaksak helt enkelt
Citera
2007-12-27, 00:37
Medlem
Zibris avatar
Ser man utifrån ett stelhetsperspektiv i paketen så är väl ordningen

1. debian stable
2. ubuntu
3. debian testing
4. debian unstable

Har kört ubuntu i några år, men bytade i samband med uppgraderingen till 7.10 till debian lenny (testing). Man märker inte så himla mycket skillnad "in day to day use".
Citera
2007-12-27, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillybilly
har gått över till debian testing från ubuntu precis. tyckte det blev för mycket "lull-lull" i ubuntu.. en smaksak helt enkelt

Tror att jag kommer göra samma sak som dig, det börjar bli för mycket lull-lull det va bland annat därför jag började fundera på att gå över till debian.

Edit: Ska man köra KDE eller xfce, jag vet skillnaden men vilken version fungerar bäst samt kommer ut med uppdateringar snabbast osv?
Citera
2007-12-27, 07:40
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softar
Tror att jag kommer göra samma sak som dig, det börjar bli för mycket lull-lull det va bland annat därför jag började fundera på att gå över till debian.

Edit: Ska man köra KDE eller xfce, jag vet skillnaden men vilken version fungerar bäst samt kommer ut med uppdateringar snabbast osv?

KDE4 kommer ju ut här i dagarna (om det inte redan har kommit ut?). Personligen skulle jag aldrig köra något så dyligt som KDE, nåt fulare får man faktiskt leta bra länge efter. Tycker du ska köra på XFCE. Smidig som fan och snygg samtidigt.
Citera
2007-12-27, 14:59
Medlem
PoltoXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
KDE4 kommer ju ut här i dagarna (om det inte redan har kommit ut?). Personligen skulle jag aldrig köra något så dyligt som KDE, nåt fulare får man faktiskt leta bra länge efter. Tycker du ska köra på XFCE. Smidig som fan och snygg samtidigt.

Varför inte prova något helt annat, så som openbox med pypanel? Det tycker jag om iaf
Citera
2007-12-27, 16:57
Medlem
raccoons avatar
Om du har använt Ubuntu under en viss tid och fått blodad tand kan det vara en idé att testa på Debian. Främst för att du redan från och med installationsfasen får vara med och skräddarsy ditt system istället för att finna dig i en färdigkonfigurerad miljö, men också för att steget från ubuntu inte är lika långt som till exempelvis Gentoo eller Slackware (jag tänker på pakethantering och filstruktur).

Vad gäller fönsterhanterare kan jag inte annat än lovorda PekWM (http://projects.pekdon.net/projects/3). Den är grymt kvick och konfigurerbar, plus att den erbjuder keychains för kort(eller lång-)kommandon á la Emacs...
Citera
2007-12-27, 18:41
Medlem
Zibris avatar
Nu när tråden har gått över till att namedroppa sina favorit skrivbordsmiljöer så måste jag namedroppa ion och fluxbox. Ion är riktigt fin för den som älskar att kunna kontrollera allt genom tangentbordet, och fluxbox är den perfekta hybriden mellan tangentbordskontroll, men ändå en estetiskt tilltalande skrivbordsmiljö.

Jag gick från gnome -> fluxbox -> ion (plus nån detour till kde ett tag). Men gillar man inte de minimalistiska inslagen som finns i både fluxbox och ion så ska man nog hålla sig borta.
Citera
2007-12-28, 18:51
Medlem
meons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softar
Hej!
Det är så att jag har användt Ubuntu 7.10 ett tag nu.
Och tänkte höra med er om vilken dist som är bäst i era ögon, debian eller Ubuntu?

Jag vet att Ubuntu byggdes på Debian.

Är alla terminal commandon lika?

Om din dist gör jobbet varför tvunget byta? Distributionerna är i grund och botten samma sak. Lite äldre versioner av programmen i Etch men fungerar gör det.

Jag är mycket nöjd med Debian Sid men att den är en bättre dist än andra tror jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in