• 1
  • 2
2007-12-25, 18:52
Medlem
Teknologin gr framt. Nano-revolutionen tycks st runt hrnet och varje dag kommer forskarna hjrnans hemligheter nrmre inp livet.
Personligen r jag nstan helt fr att man ska anvnda vetenskapen fr att frbttra mnskligheten, dock kan givetvis se vissa risker t.ex nanoteknologiska virus. Iden att anvnda vetenskaper ssom genmodifikation eller nanoteknologi fr att mentalt och fysiskt frbttra mnskligheten - men behlla humanismens tankar om mnniskors lika vrde etc - kallas transhumanism. Nr den naturliga evolutionen kanske stannar upp p grund av vra teknologiska framsteg och den milj de gett upphov till anser jag det rtt att anvnda vetenskapen fr att accellerera utvecklingen och till sist bli ngot annat n mnniskor. Varfr ska detta vara (enligt vissa kritiker) den farligaste iden i vrlden? Tror folk att de frbttrade mnniskorna kommer frtrycka andra? Att man som i filmen Gattaca kommer tvingas finna sig i sin plats i samhllet p grund av hur ens gener sg ut vid fdseln? Om en hgre intellegens skulle kunna uppns genom t.ex ett hjrnimplantat, skulle inte detta lika grna kunna leda till en hgre tolerans?

Denna trden r skriven fr att kritiseras, men inga barnsligheter tack!
Citera
2007-12-25, 20:03
Medlem
Jomazis avatar
Felet r att transhumanism krver en bred uppslutning bland mnskligheten fr att fungera. Det gr inte ett eventuellt elitistiskt utnyttjande av den nya teknologin. Direkt frtryck av omodifierade r dock osannolikt p kort sikt (50-100 r) p grund av att de omodifierade r extremt mnga och sannolikt s kommer att frbli. De som tror p sagor r i majoritet p vr jord.

Och frtjnar verkligen teknikfientliga medeltidsanhngare i stil med motstndarna till stamcellsforskning att imorgon ta del av de stora framsteg de hindrar genom sitt mostnd idag? Nej, inte i min mening.

Fr vrigt r humanismen pseudo-kristen. Jesus lyckades bli mrdad. Bra idol ni har.
Citera
2007-12-25, 20:17
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Fr vrigt r humanismen pseudo-kristen.
Hurd?
Citera
2007-12-26, 07:53
Medlem
Jomazis avatar
Vad r pongen med att ideligen pongtera att man arbetar fr hela mnsklighetens bsta?

Det r i mina gon rejlt kristet.
Citera
2007-12-26, 12:12
Medlem
harrowdownhills avatar
S "kristet"betyder att vilja arbeta fr mnsklighetens bsta? Ja d r kanske humanismen kristen. Men det var en ny och mrklig definition
Citera
2007-12-26, 12:29
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Vad r pongen med att ideligen pongtera att man arbetar fr hela mnsklighetens bsta?

Det r i mina gon rejlt kristet.
Humanismen r en tro i sig som inte tolerar andra religioner som Kristendomen.
Citera
2007-12-26, 13:12
Medlem
Citat:
Humanismen r en tro i sig som inte tolerar andra religioner som Kristendomen.

Jass? Det har jag aldrig hrt talas om? Personligen har jag inget emot religioner s lnge de fljer vissa vrderingar t.ex att ingen ska ptvingas religion och att mnniskor har vissa rttigheter bl.a yttrandefrihet.
Citera
2007-12-26, 13:40
Medlem
omgplzs avatar
Att anvnda ny teknologi fr att bota sjukdomar r sjlvklart okej men jag r vldigt tveksam till att anvnda den p en redan frisk mnniska i syfte att gra en "universal soldier". Jag ser inte ett tillrckligt stort behov fr att motivera implantat m.m. Vad fr gott kan komma ur det?
Citera
2007-12-26, 13:49
Medlem
Crossmacks avatar
Personligen har jag lst Everfree och det verkar ju vara p rtt vg. Genmodifiera oss s att vi kan komma verens bttre.
Citera
2007-12-26, 13:57
Bannlyst
Nr ni nd snackar transhumanism vill jag passa p att rekommendera s.k polyfasisk smn. Har sovit sovit polyfasiskt i 4 veckor och det funkar perfekt bra.

http://www.aleph.se/Projekt/Handbok/Somn.html
Citera
2007-12-26, 14:14
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvacksalvaren
Nr ni nd snackar transhumanism vill jag passa p att rekommendera s.k polyfasisk smn. Har sovit sovit polyfasiskt i 4 veckor och det funkar perfekt bra.

http://www.aleph.se/Projekt/Handbok/Somn.html

Vad har detta med saken att gra?
Citera
2007-12-26, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Vad har detta med saken att gra?
Absolut ingenting. Just drfr inledde jag med "Nr ni nd...". Frskte indikera att jag gick lite OT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in