2007-12-25, 18:52
Medlem
Teknologin går framåt. Nano-revolutionen tycks stå runt hörnet och varje dag kommer forskarna hjärnans hemligheter närmre inpå livet.
Personligen är jag nästan helt för att man ska använda vetenskapen för att förbättra mänskligheten, dock kan givetvis se vissa risker t.ex nanoteknologiska virus. Idéen att använda vetenskaper såsom genmodifikation eller nanoteknologi för att mentalt och fysiskt förbättra mänskligheten - men behålla humanismens tankar om människors lika värde etc - kallas transhumanism. När den naturliga evolutionen kanske stannar upp på grund av våra teknologiska framsteg och den miljö de gett upphov till anser jag det rätt att använda vetenskapen för att accellerera utvecklingen och till sist bli något annat än människor. Varför ska detta vara (enligt vissa kritiker) den farligaste idéen i världen? Tror folk att de förbättrade människorna kommer förtrycka andra? Att man som i filmen Gattaca kommer tvingas finna sig i sin plats i samhället på grund av hur ens gener såg ut vid födseln? Om en högre intellegens skulle kunna uppnås genom t.ex ett hjärnimplantat, skulle inte detta lika gärna kunna leda till en högre tolerans?

Denna tråden är skriven för att kritiseras, men inga barnsligheter tack!
Citera
2007-12-25, 20:03
Medlem
Jomazis avatar
Felet är att transhumanism kräver en bred uppslutning bland mänskligheten för att fungera. Det gör inte ett eventuellt elitistiskt utnyttjande av den nya teknologin. Direkt förtryck av omodifierade är dock osannolikt på kort sikt (50-100 år) på grund av att de omodifierade är extremt många och sannolikt så kommer att förbli. De som tror på sagor är i majoritet på vår jord.

Och förtjänar verkligen teknikfientliga medeltidsanhängare i stil med motståndarna till stamcellsforskning att imorgon ta del av de stora framsteg de hindrar genom sitt mostånd idag? Nej, inte i min mening.

För övrigt är humanismen pseudo-kristen. Jesus lyckades bli mördad. Bra idol ni har.
Citera
2007-12-25, 20:17
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
För övrigt är humanismen pseudo-kristen.
Hurdå?
Citera
2007-12-26, 07:53
Medlem
Jomazis avatar
Vad är poängen med att ideligen poängtera att man arbetar för hela mänsklighetens bästa?

Det är i mina ögon rejält kristet.
Citera
2007-12-26, 12:12
Medlem
harrowdownhills avatar
Så "kristet"betyder att vilja arbeta för mänsklighetens bästa? Ja då är kanske humanismen kristen. Men det var en ny och märklig definition
Citera
2007-12-26, 12:29
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Vad är poängen med att ideligen poängtera att man arbetar för hela mänsklighetens bästa?

Det är i mina ögon rejält kristet.
Humanismen är en tro i sig som inte tolerar andra religioner som Kristendomen.
Citera
2007-12-26, 13:12
Medlem
Citat:
Humanismen är en tro i sig som inte tolerar andra religioner som Kristendomen.

Jasså? Det har jag aldrig hört talas om? Personligen har jag inget emot religioner så länge de följer vissa värderingar t.ex att ingen ska påtvingas religion och att människor har vissa rättigheter bl.a yttrandefrihet.
Citera
2007-12-26, 13:40
Medlem
omgplzs avatar
Att använda ny teknologi för att bota sjukdomar är självklart okej men jag är väldigt tveksam till att använda den på en redan frisk människa i syfte att göra en "universal soldier". Jag ser inte ett tillräckligt stort behov för att motivera implantat m.m. Vad för gott kan komma ur det?
Citera
2007-12-26, 13:49
Medlem
Crossmacks avatar
Personligen har jag läst Everfree och det verkar ju vara på rätt väg. Genmodifiera oss så att vi kan komma överens bättre.
Citera
2007-12-26, 13:57
Bannlyst
När ni ändå snackar transhumanism vill jag passa på att rekommendera s.k polyfasisk sömn. Har sovit sovit polyfasiskt i 4 veckor och det funkar perfekt bra.

http://www.aleph.se/Projekt/Handbok/Somn.html
Citera
2007-12-26, 14:14
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvacksalvaren
När ni ändå snackar transhumanism vill jag passa på att rekommendera s.k polyfasisk sömn. Har sovit sovit polyfasiskt i 4 veckor och det funkar perfekt bra.

http://www.aleph.se/Projekt/Handbok/Somn.html

Vad har detta med saken att göra?
Citera
2007-12-26, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Vad har detta med saken att göra?
Absolut ingenting. Just därför inledde jag med "När ni ändå...". Försökte indikera att jag gick lite OT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in