2007-12-24, 20:38
Medlem
Gjorde precis en Janssons frestelse till julmiddagen på annandan, men blev nu i efterhand orolig att jag gjorde fel.

Jag använde mig av ca 1½ kilo strimlad potatis , 500gram strimlad gul lök.
en burk ansjovis på 400gram samt 1.5liter vispgrädde.

Hade även i en liten burk sardeller istället för extra salt då jag gillar sältan i dom samt grovmald svartpeppar.

Är detta ett bra recept på janssons eller missade jag något?
Citera
2007-12-24, 21:32
Medlem
w84funs avatar
Måste bara fråga; hade du verkligen 1,5 liter vispgrädde?
Citera
2007-12-24, 21:49
Medlem
Skiftnyckels avatar
Ja herredjävlar 1,5 l grädde En 4-5 dl kanske hade varit lagom.

Hoppas det blev gott
Citera
2007-12-24, 22:00
Medlem
Tyckte det blev lite väl mycket och hällde bort ca en halvliter för en timme sedan. Den är tjock och fin nu.

Grädde är gott...
Citera
2007-12-24, 22:29
Medlem
StigAllans avatar
Min tanke om Janssons är att den blir betydligt godare med sardeller än ansjovis.
Men då är det inte Jansson längre
Citera
2007-12-24, 22:40
Medlem
Månsans avatar
smalare grädde men med redning

Ett bra tips jag fick av någon är att byta ut vispgrädden mot 15%-ig matlagningsgrädde och då istället reda grädden med maizena. Janssonen blir då inte så himla mäktig och fet och redningen gör att det ändå blir den rätta koncistensen.
Citera
2007-12-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Min tanke om Janssons är att den blir betydligt godare med sardeller än ansjovis.
Men då är det inte Jansson längre

Jag använde mig av båda , då jag gillar sältan som sardellerna ger.
Citera
2007-12-24, 23:44
Medlem
Äntligen blev den klar , tog hela 4 timmar innan potatisen blev kokt på 225graders värme , inte en uns av färg fick den heller. Ugnen är fan trasig.

får ta och låna grannens ugn för att ge den lite färg imorgon...
Citera
2007-12-25, 00:00
Medlem
klybans avatar
En Jansson blir bra salt om man använde ansjovis också men häll med spadet då, och jag tycker den blir bra som tusan då.

Om att byta ut grädde mot fetsnålare alternativ skulle jag aldrig göra för Jansson är Jansson och den skall vara som det alltid har varit.

Är i alla fall vad jag tycker :$
Citera
2007-12-25, 16:46
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Tyckte det blev lite väl mycket och hällde bort ca en halvliter för en timme sedan. Den är tjock och fin nu.

Grädde är gott...
Synd att slänga bort dyra grädden. Grädde är ju gott. Du borde ha druckit upp den i stället. Bra om man ska dricka mycket.

Jag gjorde min Jansson i söndags kväll. Tog två gula lökar och skar ner. Sen lät jag dem svettas på medelvärme i stekpannan.
Två burkar Grebbestads Ansjovis à 125 g skar jag ner i mindre bitar. Sedan lade jag ansjovisen i en kastrull och slog på en femma grädde. Lät blandningen ljumma på lite. Smakade av med ansjovisspadet. Slog i ytterligare ett par deciliter grädde. Det är ju ändå Jul!
Skalade ett drygt kilo potatis och skar denna i strimlor som jag lät gå ner i Ansjovis & gräddblandningen. Lät det hela dra en stund och så ett par varv med svartpepparkvarn.
Hålslev för att ösa upp i en ugnssäker form. Sedan slog jag över gräddsörjan och körde in i ugnen i kanske 50 minuter. När 10 minuter återstod pudrade jag över lite ströbröd för att skapa lite krispig julstämning...
Jag sköljde inte potatisen innan utan lät den behålla så mycket av stärkelsen som möjligt.
Inget extra smör behövdes till att smörja formen. Grädden gjorde jobbet.
Alla var nöjda och Jansson blev perfekt av att få stå till sig över natten.
Däremot ska man inte frysa sin Jansson. Då händer det tråkigheter med smaken och den blir lätt slafsig i konsistensen.
Citera
2007-12-26, 00:10
Medlem
Isnatts avatar
Ströbröd strös över
Citera
2007-12-26, 21:14
Medlem
Har haft min julbjudning nu och Jansson var mycket uppskattad. Jag slängde inte någon grädde utan hällde bara av den. Idag när jag värmde på den så hällde jag över grädden igen. Hela formen dröp av fett. Men gott var det.

1.5 liter vispgrädde gjorde susen , Inga nyttigheter på mitt julbord....!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in