Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Tyckte det blev lite väl mycket och hällde bort ca en halvliter för en timme sedan. Den är tjock och fin nu.
Grädde är gott...
Synd att slänga bort dyra grädden. Grädde är ju gott. Du borde ha druckit upp den i stället. Bra om man ska dricka mycket.
Jag gjorde min Jansson i söndags kväll. Tog två gula lökar och skar ner. Sen lät jag dem svettas på medelvärme i stekpannan.
Två burkar Grebbestads Ansjovis à 125 g skar jag ner i mindre bitar. Sedan lade jag ansjovisen i en kastrull och slog på en femma grädde. Lät blandningen ljumma på lite. Smakade av med ansjovisspadet. Slog i ytterligare ett par deciliter grädde. Det är ju ändå Jul!
Skalade ett drygt kilo potatis och skar denna i strimlor som jag lät gå ner i Ansjovis & gräddblandningen. Lät det hela dra en stund och så ett par varv med svartpepparkvarn.
Hålslev för att ösa upp i en ugnssäker form. Sedan slog jag över gräddsörjan och körde in i ugnen i kanske 50 minuter. När 10 minuter återstod pudrade jag över lite ströbröd för att skapa lite krispig julstämning...
Jag sköljde
inte potatisen innan utan lät den behålla så mycket av stärkelsen som möjligt.
Inget extra smör behövdes till att smörja formen. Grädden gjorde jobbet.
Alla var nöjda och Jansson blev perfekt av att få stå till sig över natten.
Däremot ska man inte frysa sin Jansson. Då händer det tråkigheter med smaken och den blir lätt slafsig i konsistensen.