2007-12-24, 15:52
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/1.97...utade-med-mord

Rubriken är ju direkt missvissande, mannen dömdes för andra graden av dråp inte mord. Liknar ju lite den grej som hände här i Sverige för några månader sedan. Det står ju inte särskilt detaljerat om själva skjutandet, men det verkar ju konstigt att man kan dömmas för dråp när man försvarar sin egen familj, på sin egen tomt, mot lynchning, min gissning är att mannen inte hade någon strålande advokat, någon som vet något mer?
Citera
2007-12-24, 16:46
Medlem
franges avatar
Alltså... var mr. White neger, eller...? Han som sköts såg ju ganska spagetti/wetback ut, jagades de också av KKK på den gamla goda tiden, eller?
Citera
2007-12-26, 22:43
Medlem
TheHarlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Alltså... var mr. White neger, eller...? Han som sköts såg ju ganska spagetti/wetback ut, jagades de också av KKK på den gamla goda tiden, eller?

han som sköt var väl svart. han kunde dock inte visas på bild eftersom man då skulle tro att en svart skulle kunna skjuta någon.
Citera
2007-12-27, 11:50
Medlem
illums avatar
Känns mer som frågeställningar kring kriminologi eller juridik än journalistik. Flyttar från media till krim/b&s. // Mod
Citera
2007-12-27, 15:29
Medlem
Hahah Flashback i sitt esse, jag försökte få en moralfilosofisk debatt om rätten till självförsvar och utvidgat självförsvar, vilket trams, det viktigaste måste ju diskuteras först, Är karl neger fast han heter White?
Citera
2007-12-27, 15:50
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajabbat
Hahah Flashback i sitt esse, jag försökte få en moralfilosofisk debatt om rätten till självförsvar och utvidgat självförsvar, vilket trams, det viktigaste måste ju diskuteras först, Är karl neger fast han heter White?

Hahahah =)

Läste artikeln och förstår dina paralleller till Rödeby-fallet. I Rödeby, vilket man har lite mer information om, anser jag att det var övervåld, absolut, men rent moraliskt berättigat och att jag skulle handlat liknande själv i samma sits. Kortfattat - jag förstår farsans rädsla och frustration av att inte kunna beskydda sin familj, och förstår hans handlande. Men att döda är sjutton gånger för långt över linjen. Däremot verkar samhället ha kastat in handduken kring detta pojkgäng och polisen stått handfallna. Pojken som blev skjuten förtjänade efter vad jag förstått duktigt mycket stryk och en knäpp på näsan för det helvete han utsatte familjen för, men inte att dö.

Herr White, som vi konstaterat sitt namn till trots är neger, tycks ha hamnat i en liknande sits. Förstår hans handlande, hade också ställt mig på trappan med gevär om situationen var tillräckligt otrevlig, men att döda är inte proportionenligt, det är på tok för definitivt.
Citera
2007-12-27, 19:48
Medlem
TheHarlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajabbat

i media behandlas media del i skeendet.
Citera
2007-12-27, 20:15
Bannlyst
Grunden till det hela är att Mr. White gjort Mr. Black (som paradoxalt är vit) arg, Mr. Black hämnades genom att skapa en fake Mr. White Jr My Space sida. Men den riktiga boven är Mr. Yellow (som är kines!), han körde grabbarna till Mr. Blacks hus.
Citera
2007-12-28, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHarlotte
i media behandlas media del i skeendet.

Ok, och jag som precis tyckte att det snarare verkade som om du var tvungen att kommentera hans hudfärg för alla som inte orkar läsa artikeln, men det kanske var fel av mig.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in