Citat:
Ursprungligen postat av pajabbat
Hahah Flashback i sitt esse, jag försökte få en moralfilosofisk debatt om rätten till självförsvar och utvidgat självförsvar, vilket trams, det viktigaste måste ju diskuteras först, Är karl neger fast han heter White?

Hahahah =)
Läste artikeln och förstår dina paralleller till Rödeby-fallet. I Rödeby, vilket man har lite mer information om, anser jag att det var övervåld, absolut, men rent moraliskt berättigat och att jag skulle handlat liknande själv i samma sits. Kortfattat - jag förstår farsans rädsla och frustration av att inte kunna beskydda sin familj, och förstår hans handlande. Men att döda är sjutton gånger för långt över linjen. Däremot verkar samhället ha kastat in handduken kring detta pojkgäng och polisen stått handfallna. Pojken som blev skjuten förtjänade efter vad jag förstått duktigt mycket stryk och en knäpp på näsan för det helvete han utsatte familjen för, men inte att dö.
Herr White, som vi konstaterat sitt namn till trots är neger, tycks ha hamnat i en liknande sits. Förstår hans handlande, hade också ställt mig på trappan med gevär om situationen var tillräckligt otrevlig, men att döda är inte proportionenligt, det är på tok för definitivt.