2007-12-24, 12:26
Medlem
Hallå i stugan.

Hur är det egentligen med människans behov att förstöra för sig själv och andra? Jag har hört att människan av naturen är för självdestruktiv för att stoppa sin egen uppfinningsrikedom och att detta slutligen kommer ta död på oss. Tecken syns i allt från översvämmade städer iom global uppvärmning till armskurna flickor som lyssnar på kent, men frågan är alltså om det kommer gå så pass långt att vi människor självutrotas?

Saxar en text från filmen Apocalyto som jag tycker är fin och passar in :]

Citat:
Ursprungligen postat av Apocalypto
En man satt ensam.
Djupt försjunken i sorg.

Alla djuren kom till honom och sa:
"Vi tycker inte om att
se dig så ledsen."
"Be oss om vad du vill
och du skall få det."

Mannen sade: "Jag vill ha bra syn."
Gamen sa: "Du skall få syn som jag."

Mannen sa: "Jag vill vara stark."
Jaguaren sa: "Du skall bli stark som mig."

Då sa mannen:
"Jag vill veta jordens hemligheter."
Då svarade ormen:
"Jag skall visa dem för dig."

Så var det med alla djuren.
När mannen hade alla gåvor han
tänkas kunde ha, gick han.

Då sa ugglan till de andra djuren:
"Nu vet mannen mycket och
har alla dessa förmågor...
...det gör mig rädd."

Hjorten sa:
"Mannen har allt som han behöver."
"Då är han inte ledsen längre."

Men ugglan svarade: "Nej."
"Jag såg ett hål i mannen."
"Djupt, likt en hunger
som han aldrig kan fylla."
"Det är vad som gör han ledsen
och som gör att han vill ha mer."
"Han kommer fortsätta
att ta vad han vill ha."
"Tills världen säger:"
"Jag finns inte längre och
har inget kvar att ge."
Citera
2007-12-25, 00:27
Medlem
wellermans avatar
Våran nyfikenhet och uppfinningsrikedom är inte destruktiva och är inte vad som kommer att ta död på oss. Det skulle snarare vara bristen på uppfinningsrikedom som skulle bli våran död. Slutar vi utvecklas så kan vi lika gärna lägga oss ner och dö, för hela jorden lever på lånad tid med eller utan oss människor.
Ibland blir det fel och lättaste vägen till framgång kan få konsekvenser vi inte räknat med.
Den ackumulerade vetenskapen skapar ett klimat som är mycket gynnsamt för oss människor, men det kan också leda till en konsekvenskedja som är mycket svår att förutsäga och som skadar oss i långa loppet.
Jag kan tänka mig att vi råkar göra något fatalt misstag på vägen och utrotar oss själva, men då är det ju för att vi inte varit smarta nog att förutsäga och förhindra detta.

Hade vi inte utvecklats så hade inte du och jag existerat och det hade inte funnits någon som på allvar kunnat förstå och uppskatta naturens skönhet. Slutar vi utvecklas så förtjänar vi inte att leva eftersom att vi då skrivit under hela jordens dödsdom. Vi är dom enda som har kapaciteten att förstå att jordens dagar är räknade och om livet ska fortsätta så är det upp till oss att föra det vidare.
Citera
2007-12-25, 00:30
Medlem
frankie16s avatar
Människan är expert på att förespå sin egen och jordens undergång. Från Sodom och Gomorra till global uppvärmning. Ligger i människans natur att ge sig själv dåligt samvete. Förmodligen ett av de drag som utomjordningar skulle epitera oss om vi sattes under luppen.
Citera
2007-12-25, 00:57
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Människan är expert på att förespå sin egen och jordens undergång. Från Sodom och Gomorra till global uppvärmning. Ligger i människans natur att ge sig själv dåligt samvete. Förmodligen ett av de drag som utomjordningar skulle epitera oss om vi sattes under luppen.

Utomjordingarna skulle nog känna igen sig. Dom måste ju också nån gång ha passerat en fas där framtiden varit osäker och det enda som varit säkert är att deras undergång en dag kommer om inget görs.
Citera
2007-12-25, 03:06
Medlem
Vad har global uppvärmning med självdestruktivitet att göra?
Citera
2007-12-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Vad har global uppvärmning med självdestruktivitet att göra?
OM människan verkligen brydde sig om att tex Maldiverna helt kommer ligga under vatten inom om ett par år, så hade vi gjort något åt det. Folk kommer garanterat dö, men vi bryr oss inte utan fortsätter förbruka oförnybara resurser och köra bil och flyg i oändlighet. Det är väl självdestruktivt på ett vis, att förstöra för sin egen sort när det finns alternativ, utan att egentligen bry sig?

Eller spelar det ingen roll tänker vi, eftersom det finns så många, och sedan dödar vi tellus och hittar en ny planet? Jag tror vi hittat metoder att stoppa miljödöden innan det är för sent och att människan har möjlighet att överleva allt... men vi har hybris och egoism som tvärt skulle kunna förstöra mycket på kort tid.
Citera
2007-12-26, 15:26
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Är inte det dåliga samvetet rent av en del av våran destruktivitet. Vi förgör oss själv inifrån såväl som utifrån (fysiskt kontra psykiskt)?
Citera
2007-12-26, 16:20
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:

Förnekelse är väl snarare problemet? Det är att sätta skräck i männsikor som är grejen med ovan nämnda exempel?
Citera
2007-12-26, 16:25
Medlem
Crossmacks avatar
Jo, människor har alla överlevnadsinstinkter som krävs för att överleva i det vilda, men dom behövs inte längre. Naturligt urval tänker inte framåt.

Carl Sagan och par andra räknade ut för ett tag sedan vad chansen för utomjordiskt liv är. Svaret var att det egentligen borde vara alldeles smockfullt med liv bara här i galaxen. Och den enda förklaringen till varför vi inte hade märkt något var:

1, Intelligent liv utvecklas inte så ofta.

2, Intelligens + Överlevnadsinstikt = ohållbart = undergång.
Citera
2007-12-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
2, Intelligens + Överlevnadsinstikt = ohållbart = undergång.

"Jag är inte pesimist, bara realist" / Vanlig komentar
Citera
2007-12-26, 21:14
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
"Jag är inte pesimist, bara realist" / Vanlig komentar

Jag är pessimist, så...
Citera
2007-12-26, 21:37
Medlem
Numes avatar
Termer som är innefattande i ekologi är ju tämligen ihåliga. Man kan t.ex direkt plåga alla djuren inom en djurart hur mycket man vill så länge man samtidigt sköter dem ''vänligt'' genom att låta dem som art överleva. Sen ska de smygreligiösa klimat- och naturtomtarna förutspå dommedagen, eller utrotandet av hela planetens liv förutom de kannibaliserade människorna som lever i miljardtal.

Människan (eller människor generellt) är för dum(/dumma) i huvudet bara. Men visst vägen till sin egen död som individ är ju åtminstone alltid tämligen självdestruktiv i alla fall tidvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in