• 1
  • 2
2007-12-24, 01:30
Medlem
Jag har rökt ett tag och har kommit fram till att det finns äckliga cigaretter och goda cigaretter. I början av rökarkarriären inbillar man sig gärna att de märke man själv röker (som allra oftast är det märke ens vänner röker) har en smak som gör det överlägset övriga produkter på marknaden. När jag står och väntar på bussen klockan sju på morgonen, maniskt sugande på ett cigarett lägger jag inte märke till den nötiga aromen eller den distinkta smaken av honung.

Det finns cigarettmärken som smakar äckligt, och så finns cigaretttillverkare som producerar välsmakande taggar. Dessa cigaretter smakar ungefär likadant. Vad jag vill komma till är att det antagligen är andra faktorer än smak som får rökare att köpa samma sorts cigg varje dag. Det är de kulturella associationer som kommer med ett paket på ett krogbord, de signaler ett speciellt fabrikat sänder ut.

Tänkte att vi kunde försöka reda ut vad våra välkändaste märken signalerar, jag börjar:

Lucky Strike: Stilmedvetenhet; förpackningen är snyggt stilren, rökaren blåser ut sina rökmål i en air av rock n' roll och coolness. Populär på innerstadsgymnasium i Stockholm, bland pretensiösa unga män och deras flickvänner.

Nu får ni fortsätta.
Citera
2007-12-24, 01:40
Medlem
antonfs avatar
Jag kör alltid (nästan) på filterlösa, det ser mycket snyggare och framförallt slipper man få den där "högstadierökrute" statusen.
Citera
2007-12-24, 11:37
Medlem
__carls avatar
Elixyr

Rökes av äckliga white trash fjortisar. Deras pojkvänne rär lite tuffare och röker Marlboro, som i dessa kretsar anses vara en lyxvara.
Citera
2007-12-24, 11:39
Medlem
Marlboro - Arbetslöst socialfall med 3 barn varav deras pappa har stuckit med någon thailändska.
Citera
2007-12-24, 11:52
Medlem
Trädcykelmopeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strybert
Marlboro - Arbetslöst socialfall med 3 barn varav deras pappa har stuckit med någon thailändska.
Haha. Precis.
Daviddoff - En cigarett att tas till guldkantade tillfällen. Smäcker design och gentlemanna cigg.

Prince Highland - Cigaretter vars smak sätts i höger hand. Fyllig och aromrik smak, tjock mysig rök och en havsblå prince-förpackning.
Citera
2007-12-24, 13:32
Medlem
Pompe de velos avatar
Som det stod i wikipedia-artikeln förr, Benson & Hedges is popular amongst young smokers in Bangladesh, India, Australia and New Zealand, and among left-wing activists in Sweden

Tjena tjena.
Citera
2007-12-24, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trädcykelmoped
Haha. Precis.
Daviddoff - En cigarett att tas till guldkantade tillfällen. Smäcker design och gentlemanna cigg.

Prince Highland - Cigaretter vars smak sätts i höger hand. Fyllig och aromrik smak, tjock mysig rök och en havsblå prince-förpackning.
jo absolut
Look - pensionärs cigaretter
Malboro mint lr va de heter - cigaretter för de lite finare flickorna
Citera
2007-12-25, 15:31
Medlem
Rakiis avatar
Väldigt svårt för mig som Camelrökare att inse vilka signaler jag sänder ut då jag inte har mycket att jämnföra med, är den enda jag känner till som röker märket. Men av dom jag sett spontant på stan är det äldre människor och dylikt som använder detta märket, yngre håller sig till Malboro känns det som. Någon som kan säga vad Camel symboliserar mer än stilrenhet och ambitiöst leverne, genom att efterlina kamelen Joe?
Citera
2007-12-25, 15:58
Medlem
Nemesis1s avatar
Då jag ser någon röka Davidof får jag iaf intrycket av att personen just kommit hem från en resa med Taxifree-avdelning... Eller köpt ett par paket av en person som varit på en sån resa... Ger iaf inget intryck av status i mina ögon...

Rulltobak måste jag däremot säga att ger lite status... Rulltobak ger en känsla av individualism, självständighet och attityd... Perfekt för t.ex. punkare och hårdrockare att röka...
Citera
2007-12-25, 16:02
Medlem
Krakatoas avatar
Rullar john silver för hand utan filter. Gott, billigt och manligt.
Citera
2007-12-25, 16:39
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Rullar john silver för hand utan filter. Gott, billigt och manligt.

Precis min åsikt
Citera
2007-12-25, 16:40
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Då jag ser någon röka Davidof får jag iaf intrycket av att personen just kommit hem från en resa med Taxifree-avdelning... Eller köpt ett par paket av en person som varit på en sån resa... Ger iaf inget intryck av status i mina ögon...

Rulltobak måste jag däremot säga att ger lite status... Rulltobak ger en känsla av individualism, självständighet och attityd... Perfekt för t.ex. punkare och hårdrockare att röka...

Om något ger status är det ju när någon röker pipa, och gör det smidigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in