2007-12-24, 00:22
Medlem
Jag har ett stort problem. Jag har en dator som inte har CD-driver och jag kan därför inte installera XP på den.
Har provat att ta ut hårddisken och installera XP på den på en annan dator men inte lyckats. Får upp Windows underbara BSOD hela j"#¤a tiden.
Provade även att ghosta ut en image på den men det går inte heller, varken vanlig ghost eller sysprep-ghost.
Datorn har bara en diskettstation och inget mer.
Hur kan man lösa det? Måste finnas ett sätt att lösa det på...

God jul på er föresten
Citera
2007-12-24, 00:28
Medlem
HORPATTEs avatar
Skaffa en extern cd-läsare?

Mvh HORPATTE
Citera
2007-12-24, 00:42
Medlem
Prova det först av allt, men datorn är så gammal att den inte kan boota från CD. Speciellt om den är kopplad via USB.
Citera
2007-12-24, 00:45
Medlem
HORPATTEs avatar
Okej, men kan du inte sätta in en intern cd-läsare i den? Annars kan du nog bara lämna in den på ngt ställe så fixar dem det för nån hundralapp.

Mvh HORPATTE
Citera
2007-12-24, 00:48
Medlem
Det är en bärbar dator. Går inte att göra någonting med skiten. Ser det mest som en utmaning att fixa. Om dom kan göra det så borde jag också kunna det!
Citera
2007-12-24, 08:36
Medlem
hedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homan85
Det är en bärbar dator. Går inte att göra någonting med skiten. Ser det mest som en utmaning att fixa. Om dom kan göra det så borde jag också kunna det!
Formatera hdd'n med Fat32. Montera den i en dator med cd-rom. Kopiera över I386-mappen från WinXP-skivan. Återmontera den i laptopen. Boota upp med t.ex. Win98boot-diskett. Skriv I386\winnt.exe, då ska xp-installationen
starta o förmodligen gå smärtfritt.
Citera
2008-08-09, 00:15
Medlem
ExtraAllts avatar
Jag har samma problem, fast jag har inte ens diskettläsare på datorn!
Citera
2008-08-09, 00:57
Medlem
Hazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedan
Formatera hdd'n med Fat32. Montera den i en dator med cd-rom. Kopiera över I386-mappen från WinXP-skivan. Återmontera den i laptopen. Boota upp med t.ex. Win98boot-diskett. Skriv I386\winnt.exe, då ska xp-installationen
starta o förmodligen gå smärtfritt.
Tänk bara på att du måste kopiera över filerna på en dator med XP. Det kan mycket väl sk-ta sig om man gör det från DOS (i alla fall gjorde det det för mig när jag kopierade över en originalskiva med SP2 inbakad till en 2.5"-disk - det blir för många directorynivåer för DOS så alla filer på CDn kommer inte med).
Citera
2008-08-09, 01:00
Medlem
ExtraAllts avatar
Hur gör man för att datorn ska läsa /I386/Winnt.exe direkt utan att man skriver in det manuellt? Är det i Autoexec.bat eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in