• 1
  • 2
2007-12-23, 17:19
Medlem
Hej allihopa!

Vad innebär dubbel bokföring med debet och kredit? Jag har förstått att man tänker sig att varje konto har två sidor, debet och kredit, men jag förstår inte exakt vad dessa begrepp innebär. Vi kan ta ett exempel:

Jag har ett konto (1234), och en faktura på 800 som jag betalar på banken. Hur ska detta bokföras?

Ska man ställa upp det så att man debiterar konto 1234 och krediterar banken?

...........................Debet............Kredit
Konto 1234............800......................
Banken........................................800

Och om jag får 800 kronor insatt på konto 4321 ska det se ut så här?

Konto 4321..................................800
Banken..................800......................

Har ingen tidigare erfarenhet av sådant här så
Citera
2007-12-24, 01:30
Medlem
El Zorros avatar
Ja det är rätt.
Citera
2007-12-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Ja det är rätt.

Okej, tack
Citera
2007-12-25, 17:06
Medlem
peajempes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Hej allihopa!

Vad innebär dubbel bokföring med debet och kredit? Jag har förstått att man tänker sig att varje konto har två sidor, debet och kredit, men jag förstår inte exakt vad dessa begrepp innebär. Vi kan ta ett exempel:

Jag har ett konto (1234), och en faktura på 800 som jag betalar på banken. Hur ska detta bokföras?

Ska man ställa upp det så att man debiterar konto 1234 och krediterar banken?

Konto 1234............800......................
Banken........................................800

Och om jag får 800 kronor insatt på konto 4321 ska det se ut så här?

Konto 4321..................................800
Banken..................800......................

Har ingen tidigare erfarenhet av sådant här så
Nej det sista exemplet är fel. Tillgångar ökar i debet, dvs konto 4321 som ökar ska då DEBITERAS. Kommer pengarna från ditt eget bankkonto så får du kreditera det. Korrekt kontering om konto 4321 ökar:
Konto 4321.............800.....................
Banken......................................800..
Citera
2007-12-25, 22:40
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peajempe
Nej det sista exemplet är fel. Tillgångar ökar i debet, dvs konto 4321 som ökar ska då DEBITERAS. Kommer pengarna från ditt eget bankkonto så får du kreditera det. Korrekt kontering om konto 4321 ökar:
Konto 4321.............800.....................
Banken......................................800..

4321 är ju ett kostnadskonto (kostnader för sålda varor,underkonsulter eller liknande) i resultaträkningen. Köper du något som har med detta konto att göra så debiterar du det och krediterar bankkontot( även om det oftast är kontot för leverantörskulder som krediteras först innan betalning skett), Du kan inte "sätta in" något på ett 40-konto.
Citera
2007-12-26, 14:15
Medlem
peajempes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
4321 är ju ett kostnadskonto (kostnader för sålda varor,underkonsulter eller liknande) i resultaträkningen. Köper du något som har med detta konto att göra så debiterar du det och krediterar bankkontot( även om det oftast är kontot för leverantörskulder som krediteras först innan betalning skett), Du kan inte "sätta in" något på ett 40-konto.
TS döpe kontot till 4321 bara som exempel (1234 backwards) så jag tror inte han menade att det var ett kostnadskonto, därav mitt res.
Citera
2007-12-26, 19:42
Medlem
Vad menar du med "800 kronor insatt på konto 4321"?
Citera
2007-12-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Vad menar du med "800 kronor insatt på konto 4321"?

Att 800 kronor sätts in på det kontot, att någon donerar pengar
Citera
2007-12-27, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Att 800 kronor sätts in på det kontot, att någon donerar pengar
Vilket konto? Bankkontot? Du måste ju skilja på BAS-konton och fysiska konton. 4321 antar jag är ett BAS-konto.
Citera
2023-11-16, 22:14
Medlem
irrblosss avatar
Alltså jag förstår mig inte på bokföring. Jag har verkligen försökt läsa mig till det, kolla på YT-klipp. Men det går helt enkelt inte in i skallen. För mig med naturvetarbakgrund är ekonomi och bokföring något som kunde vara taget från något parallellt universum där naturlagarna är omkastade.

Säg att jag har ett företag som utvecklar mjukvara som en tjänst.

Bögsoftware AB betalar mig 10000:- för utförda tjänster.

I min lilla värld så bokför jag det så här:
Inkomst 10.000:-, för utförda konsulttjänster åt Bögsoftware AB.

Därmed är det avklarat. Varför är det inte så enkelt? Varför bokföra samma summa på två ställen? Hur kan en bokförings debit och kredit bli noll. 10.000 - 10.000 = 0. Har inget ägt rum? Har Skatteverket tagit alla pengar?
Citera
2023-11-17, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Varför bokföra samma summa på två ställen? Hur kan en bokförings debit och kredit bli noll. 10.000 - 10.000 = 0. Har inget ägt rum? Har Skatteverket tagit alla pengar?

Det är logiskt men inte självklart. Så kallad dubbel italiensk bokföring är en uppfinning som spridit sig över världen för att det visade sig fungera hyfsat bra. Inte svårare än så.

Nå, vi bokför alltid på minst två konton. Det gör det möjligt att kontrollera att det blir rätt. Debet och kredit skall alltid bli samma, annars har man skrivit fel. Och du behöver inte känna dig misslyckad - det tar ett tag för poletten att trilla ner och man förstår hur det ska göras rent praktiskt.

I ditt exempel får du 10.000 för en tjänst. Det är alltså en inkomst på 10.000 kronor som vi (du?) bokför på kontot för försäljning. När du summerar det kontot vid årets slut ser du hur mycket försäljning du haft. Dessutom kommer ju pengarna in på bankkontot *) . Så då bokför vi allt som händer på bankkontot. Genom att summera alla inbetalningar och utbetalningar på bankkontot kan vi se hur mycket det finns på det kontot och jämföra med vad banken tror. Skiljer det sig har någon gjort fel (tips: oftast den som bokför).

*) Överkurs: Vanligen får vi ju inte bara in pengar på bankkontot. Oftas skickar vi en faktura först och får i bästa fall betalt senare. Fakturan vi skickar bokför vi på konton för försäljning respektive kundfordran. På kontot kundfordran kan vi då vid varje ögonblick se hur mycket kunderna är skyldiga oss. När sen betalningen kommer in så minskar vi kundfordringar och ökar på bankkontot. Finessen med dubbel bokföring är att även om vi har tusentals transaktioner så går det att hålla ordning på det hela.
Citera
2023-11-17, 21:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Alltså jag förstår mig inte på bokföring. Jag har verkligen försökt läsa mig till det, kolla på YT-klipp. Men det går helt enkelt inte in i skallen. För mig med naturvetarbakgrund är ekonomi och bokföring något som kunde vara taget från något parallellt universum där naturlagarna är omkastade.

Säg att jag har ett företag som utvecklar mjukvara som en tjänst.

Bögsoftware AB betalar mig 10000:- för utförda tjänster.

I min lilla värld så bokför jag det så här:
Inkomst 10.000:-, för utförda konsulttjänster åt Bögsoftware AB.

Därmed är det avklarat. Varför är det inte så enkelt? Varför bokföra samma summa på två ställen? Hur kan en bokförings debit och kredit bli noll. 10.000 - 10.000 = 0. Har inget ägt rum? Har Skatteverket tagit alla pengar?
Kredit och Debet måste gå jämnt ut.
När du bokför inkomsten så blir det en kreditpost.
Då måste du ha en lika stor debetpost.
I det här fallet ökar ditt banksaldo när du får betalt, vilket blir debet-posten.
(Lite förenklat för vi förutsätter här att det är en momsfri tjänst, för att renodla principen).
Om du inte hade bokfört insättningen på banken så hade inte bokföringen gått ihop.
Om man alltid bokfört lika mycket kredit och debet så är det mycket svårare att “glömma” bort en transaktion som insättningen som du hade på banken.

Jag fattar inte hur bokföring kan vara obegripligt för någon med naturvetarbakgrund. Det är enbart addition och subtraktion det handlar om, tillsammans med klassificering. Borde vara betydligt svårare för någon med t.ex. humanistisk bakgrund.
Senast redigerad av Enterprise 2023-11-17 kl. 21:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in