2007-12-23, 16:11
Medlem
Jag gillar inte detta att vem som helst kan kolla upp mig och få tillräckliga uppgifter om mig för att jag ska känna mig otrygg.
Vad är det för skitlag som ger tillåtelse att sätta ut mina uppgifter på en offentlig sida på nätet?
Man blir ju bara tokförbannad.

Vad ska man göra för att inte finnas med?
Citera
2007-12-23, 16:15
Bannlyst
känner samma sak. Jävla typer.
Citera
2007-12-23, 16:16
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
Jag gillar inte detta att vem som helst kan kolla upp mig och få tillräckliga uppgifter om mig för att jag ska känna mig otrygg.
Vad är det för skitlag som ger tillåtelse att sätta ut mina uppgifter på en offentlig sida på nätet?
Man blir ju bara tokförbannad.

Vad ska man göra för att inte finnas med?

Ta kontakt med dom bakom sidan och förklara varför du inte vill vara med

Borde ju vara de enklaste
Citera
2007-12-23, 16:24
Medlem
-jOE!s avatar
Visst, Internet har gjort det lättare. Men du vet att det räcker med ett samtal till Skatteverket för att plocka fram i stort sett alla uppgifter om en person?
Citera
2007-12-23, 16:31
Medlem
Det är faktiskt offentliga hadlingar...
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Shit happens mannen...[/SIZE]
Citera
2007-12-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Visst, Internet har gjort det lättare. Men du vet att det räcker med ett samtal till Skatteverket för att plocka fram i stort sett alla uppgifter om en person?
Visst, jag är mycket medveten om detta men hellre det så att personen får jobba lite extra.
Typ, är det en lördagsnatt så får man inte direkt fram informationen på direkten. Då får man vänta till på måndagen.
Men med internet har du det 24/7.
Då orkar folk istället inte leta reda på personer.

Är bara Sveriges skitlagar som tillåter andra folk att kolla upp en bara så där, i USA funkar det inte alls så.

Så här står det på deras sida
Citat:
Så säger lagen

Informationen som presenteras på Birthday.se är offentlig och en spegling av myndigheterna. Källan till födelsedagssökmotorns information är Business Check i Sverige AB. Business Check är ett kreditupplysningsföretag som har utgivningsbevis.

Berlock Information AB är återförsäljare av kreditinformation från Business Check i Sverige AB. Informationen är från offentliga register och hanteras enligt de villkor som finns i Kreditupplysningslagen (KUL). Berlock gör inga förändringar eller tillägg i informationen. Informationen omfattas inte av kopieplikt till den omfrågade personen då den lyder under Tryckfrihetsförodningen och Yttrandefrihetsgrundlagen YGL 1 kap. 9 §.

Citat:
Kontakta oss

Syftet med födelsedagssökmotorn på Birthday.se är att göra det möjligt för dig och andra att uppvakta avlägsna och mer närstående vänner och bekanta.

Det finns ingen möjlighet att plocka bort eller lägga till information i databasen om inte annan information kommer oss tillhanda från berörda myndigheter. För övriga frågor gällande personinformation vänligen kontakta Upplysning.se.
Citera
2007-12-24, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
Visst, jag är mycket medveten om detta men hellre det så att personen får jobba lite extra.
Typ, är det en lördagsnatt så får man inte direkt fram informationen på direkten. Då får man vänta till på måndagen.
Men med internet har du det 24/7.
Då orkar folk istället inte leta reda på personer.

Är bara Sveriges skitlagar som tillåter andra folk att kolla upp en bara så där, i USA funkar det inte alls så.

Så här står det på deras sida

Tja... du kan ju alltid börja lobba för att förändra grundlagen... :-)

Lycka till... :-)
Citera
2007-12-24, 04:12
Medlem
Zibris avatar
Varför bryr du dig om din födelsedag? Det värsta som kan hända är väl att du får en födelsedagspresent?

Jag är helt för privacy och sånt, men välj dina slag... Tänk avlyssning av telefoner och e-post. Inte "omfg vem som helst kan kolla när jag fyller år".
Citera
2007-12-24, 12:58
Medlem
truperts avatar
Men nu kan det ju spela större roll än att man får en present. Jag brukar själv använda birthday när jag ska leta upp någon. Man har en hum om var personen bor och hur gammal den är. Söker lite lätt sedan tänker man till lite och får fram adressen med hjälp av eniro.
Citera
2007-12-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Varför bryr du dig om din födelsedag? Det värsta som kan hända är väl att du får en födelsedagspresent?

Jag är helt för privacy och sånt, men välj dina slag... Tänk avlyssning av telefoner och e-post. Inte "omfg vem som helst kan kolla när jag fyller år".
Det är det inte jag är mest "rädd" för, utan att dom ser var man bor. Exakt!
Citera
2007-12-24, 14:19
Medlem
brianmolkos avatar
bli medlem av kungafamiljen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in