Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-05, 15:36
  #3301
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Ja det förekommer givetvis även i vårt läger.
Dock vad jag känner till så är det ev någon sekt - om ens det - som har fått för sig det där med byxorna och födseln.
Koranen 112 talar om 'den rena tron' - tron är inte ren om man blandar samman den med kultur och myter.

Jag vet inget om "byxorna och födseln". Har ingen aning om vad du pratar om.

Tänkte mer på de oskick som förekommer i muslimska länder, exempelvis tvångsgifte och omskärelse av kvinnor.
Citera
2009-12-05, 17:40
  #3302
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag vet inget om "byxorna och födseln". Har ingen aning om vad du pratar om.

Tänkte mer på de oskick som förekommer i muslimska länder, exempelvis tvångsgifte och omskärelse av kvinnor.
Det skrev jag i samband med inlägget i den här tråden https://www.flashback.org/showpost....&postcount=729

Ja det är ett oskick, förekommer ju även i andra länder också som inte är muslimska, förekommer bland en del kristna grupper i Afrika, så det är ju det är som är problemet med kulturella och traditionella sedvänjor, att de inte alltid går att koppla ihop med nåt, som här 'det är Islam', 'det är Kristendomen', 'det är svarta', 'det är män' osv. Oskick är oskick var det än hittas.
Citera
2009-12-05, 19:39
  #3303
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det skrev jag i samband med inlägget i den här tråden https://www.flashback.org/showpost....&postcount=729

Ja det är ett oskick, förekommer ju även i andra länder också som inte är muslimska, förekommer bland en del kristna grupper i Afrika, så det är ju det är som är problemet med kulturella och traditionella sedvänjor, att de inte alltid går att koppla ihop med nåt, som här 'det är Islam', 'det är Kristendomen', 'det är svarta', 'det är män' osv. Oskick är oskick var det än hittas.

Sant..
Citera
2009-12-05, 20:18
  #3304
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Ja det förekommer givetvis även i vårt läger.
Dock vad jag känner till så är det ev någon sekt - om ens det - som har fått för sig det där med byxorna och födseln.
Koranen 112 talar om 'den rena tron' - tron är inte ren om man blandar samman den med kultur och myter.
Det blir dock svårt att skilja tro, kultur och myter åt när koranen skall tolkas utifran myter om hur profeten levde där i sin halvnomadiserade järnålderskultur.

En fråga, står det i koranen att den skall tolkas efter hur Muhammed levde?
Citera
2009-12-07, 01:01
  #3305
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Du visar i alla fall prov på vad som är vanligt, nämligen att inte många av icke-muslimerna kan skilja på religion, kultur och myt. Visst inte oväntat, men man undrar ju när läget ska förbättras och lite lärdom ska införas i era diskussioner?

SVARA PÅ FRÅGAN! Om kvinnor är lika mycket värda som män inom Islam. Varför krävs det TVÅ kvinnliga vittnen vid ekonomiska överenskommelser när det normal bara behövs EN man?
Citera
2009-12-07, 01:02
  #3306
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Ja det förekommer givetvis även i vårt läger.
Dock vad jag känner till så är det ev någon sekt - om ens det - som har fått för sig det där med byxorna och födseln.
Koranen 112 talar om 'den rena tron' - tron är inte ren om man blandar samman den med kultur och myter.

SVARA PÅ FRÅGAN! Om kvinnor är lika mycket värda som män inom Islam. Varför krävs det TVÅ kvinnliga vittnen vid ekonomiska överenskommelser när det normal bara behövs EN man?
Citera
2009-12-07, 01:12
  #3307
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Optimus-
Jag är varken kristen eller muslim. Jag är agnostiker!

Tycker du det är rätt att fler än 1miljard människor ska stå till svars för va en viss del gör?


Ska jag börja länka till sidor om pedofilpräster? och hävda att kristendomen är en pedofil religion? Det går bara inte. Använd sunt förnuft, du kommer längre då.


Jag är beredd att hålla med flashen i det här. Islam har en giftasålder för flickor som är med svenska standard VIDRIG och den är inte kulturell utan är i tradition med Profetens liv.

Vissa nationer har naturligtvis skrivit under barnkoventionen men RELIGIONEN tillåter att gubbar går till en mulla och betalar en summa till mullan och får gifta sig med ett gatubarn i några månader. INFÖR GUD görs detta.

Alla muslimer gillar inte detta naturligtvis. Men att över hälften av anhängarna inte betyder ett dyft i det offentliga rummet måste övertyga vilken människa som har en halv grundskoleutbildning att det är en patriarkal slavsystem med hjärntvätt 5 gånger om dan.
Citera
2009-12-07, 01:14
  #3308
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det skrev jag i samband med inlägget i den här tråden https://www.flashback.org/showpost....&postcount=729

Ja det är ett oskick, förekommer ju även i andra länder också som inte är muslimska, förekommer bland en del kristna grupper i Afrika, så det är ju det är som är problemet med kulturella och traditionella sedvänjor, att de inte alltid går att koppla ihop med nåt, som här 'det är Islam', 'det är Kristendomen', 'det är svarta', 'det är män' osv. Oskick är oskick var det än hittas.

SVARA PÅ FRÅGAN! Om kvinnor är lika mycket värda som män inom Islam. Varför krävs det TVÅ kvinnliga vittnen vid ekonomiska överenskommelser när det normal bara behövs EN man?
Citera
2009-12-07, 22:54
  #3309
Medlem
Flashen1961s avatar
Hmm funderade på denna fråga nyss som lyder:

Jag är beredd att dö för att alla människor ska få uttrycka sin vilja utan påtryckningar av utomstående socioekonomiska variabler.

Däri ingår detta klantänkande som leder till kusinäktenskap som leder till ökad risk för fosterskador vilket vi i väst vet om men som ni i öst negligerar för det passar inte er världsbild läs pedofilprofeten muhammed!

Däri ingår även det som ni kallar för tradition men som jag kallar för förtryck för vad är traditioner som inte har en förankring i demokrati?

Traditioner som vi har i väst är t.ex jultomten men det är frivilligt och ingen tvingas följa denna tradition om den inte vill!

I öst? Muhammed? Du tvingas följa denna pedofilprofet vare sig du vill det eller inte och det efterföljs även i mitt land se http://sydsvenskan.se/sverige/articl...te-drojer.html vilket innebär att jag skäms för er pedofilprofet i strid mot gällande lagstiftning i mitt land låter 11-12 åringar gifta sig som ett år senare är gravida!

Det är pedofili där jag är född dvs Sverige och ni kommer inte att komma undan med detta för folket kommer resa sig emot er så även om det blir i en folkomröstning!

SD kommer 2010 få minst 5% av rösterna och 2014 minst 10% om ni inte reformerar er religion för att passa i en modern tid!

Säger Nya Koranen er någonting

Min frågan till er muslimer är det: är ni beredd att dö för att jag en kristen i era ögon ska få yttra mitt budskap i en demokratisk värld som bygger på en grund av värdegemenskap?
Citera
2009-12-07, 23:07
  #3310
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Hmm funderade på denna fråga nyss som lyder:

Jag är beredd att dö för att alla människor ska få uttrycka sin vilja utan påtryckningar av utomstående socioekonomiska variabler.

Däri ingår detta klantänkande som leder till kusinäktenskap som leder till ökad risk för fosterskador vilket vi i väst vet om men som ni i öst negligerar för det passar inte er världsbild läs pedofilprofeten muhammed!

Däri ingår även det som ni kallar för tradition men som jag kallar för förtryck för vad är traditioner som inte har en förankring i demokrati?

Traditioner som vi har i väst är t.ex jultomten men det är frivilligt och ingen tvingas följa denna tradition om den inte vill!

I öst? Muhammed? Du tvingas följa denna pedofilprofet vare sig du vill det eller inte och det efterföljs även i mitt land se http://sydsvenskan.se/sverige/articl...te-drojer.html vilket innebär att jag skäms för er pedofilprofet i strid mot gällande lagstiftning i mitt land låter 11-12 åringar gifta sig som ett år senare är gravida!

Det är pedofili där jag är född dvs Sverige och ni kommer inte att komma undan med detta för folket kommer resa sig emot er så även om det blir i en folkomröstning!

SD kommer 2010 få minst 5% av rösterna och 2014 minst 10% om ni inte reformerar er religion för att passa i en modern tid!

?



Oj då! Du kanske skall ta och e- maila din "partikollega/ide sympatisör" som ställde upp i programmet Debatt härom veckan och som tydligen inte respekterar att barn i Sverige är man rent juridiskt tills man fyller 18 år då han säger:





Dem pratar hela tiden om barn och då skulle vi gärna ha svar från dem som har skickat hit dem här barnen ” var går gränsen för att vara barn? Jag menar jag gjorde militärtjänsten när jag var 17-18, min far ryckte in som 17 1943 och stred vid Leninggrad!

Och jag menar ”våra mammor skaffa p-piller för våra barn när dem är 13 år gamla.
Varför? Inte för att dem är rädda för att bli våldtagna utan bara för att debuten blev tidigare och tidigare här i livet för dem också

- Vellingebo 2009, troligen SD:are


och förklara för honom att mammor inte skall aktivt uppmuntra 13 åringar att ha sex!


Citera
2009-12-07, 23:20
  #3311
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Oj då! Du kanske skall ta och e- maila din "partikollega/ide sympatisör" som ställde upp i programmet Debatt härom veckan och som tydligen inte respekterar att barn i Sverige är man rent juridiskt tills man fyller 18 år då han säger:





Dem pratar hela tiden om barn och då skulle vi gärna ha svar från dem som har skickat hit dem här barnen ” var går gränsen för att vara barn? Jag menar jag gjorde militärtjänsten när jag var 17-18, min far ryckte in som 17 1943 och stred vid Leninggrad!

Och jag menar ”våra mammor skaffa p-piller för våra barn när dem är 13 år gamla.
Varför? Inte för att dem är rädda för att bli våldtagna utan bara för att debuten blev tidigare och tidigare här i livet för dem också

- Vellingebo 2009, troligen SD:are


och förklara för honom att mammor inte skall aktivt uppmuntra 13 åringar att ha sex!


Du oavsett om det är en muslim eller en kristen som står bakom pedofilin så ska denne stå till svars för vad som görs i strid med gällande lagstiftning!

OK? Några fler problem med din pedofilprofet som du vill dryfta?
Citera
2009-12-17, 19:30
  #3312
Medlem
Den enda sanna tron...

För det första så vill jag att ni ska veta att ordet Islam inte är efter någon människa eller land. Ordet Islam är lite för omfattande för att översätta till ett ord. Det har dock översatts som ”fred” vilket är delvis korrekt. Om det verkligen betyder fred så skulle alla muslimer hälsa ”Islam Aleikum” istället för ”Selam Aleikum”, så här kommer en översättningen av ordet Islam;

1. En person som ger upp
2. Underkastar sig
3. Frivilligt
4. Blir förlåten
5. Finner frid.

För att veta vilken religion är den rätta så måste jag kunna bevisa för er utifrån vad andra skrifter har att säga om Muhammad och Islam. Om vi skulle köra ”min bok vs din bok” så kan vi diskutera i evigheter. Jag har dock fördelen om en sådan diskussion skulle förekomma för i Koranen står det vilken religion är den enda sanna;

[3:85] Om någon vill anta någon annan religion än Islam kommer detta att vägras honom, och i nästa liv skall han stå bland förlorarna.

Det är den enda heliga skriften på jorden där det står vilken religion är den sanna. Nu ska vi se i vilka skrifter predikar Islam;

Johannes döparen 5:30

30Jag kan icke göra något av mig själv. Såsom jag hör, så dömer jag; och min dom är rättvis, ty jag söker icke min vilja, utan dens vilja, som har sänt mig.

Bhagavadgita 16 18:30
Relinquishing all ideas of righteousness, surrender unto Me exclusively; I will deliver you from all sinful reactions, do not despair.

De ovannämnda verserna predikar om Islam. Både Jesus och Vishnu predikar Islam till sina anhängare (total underkastelse åt guds vilja). Det kan man finna i alla religioner, t.o.m i New Age flum. Så Islam är alltså inte en ny religion utan har funnits samma sekund som Adam och Eva. Alla religiösa har underkastat sig guds vilja på ett eller annat sett. Vi muslimer säger shahada medan kristna accepterar Kristus som frälsaren, men sedan skiljs vi alla åt pga av vår syn på Gud, profeter och traditioner. Nästan alla religioner har fått sina namn efter människor, dvs kristna är personer som följer kristus, hinduer efter Hindu, Marxister efter Karl Marx och Judar efter de 12 israelitiska stammarna som utgjorde landet Judea, Bhuddister efter Bhudda etc. Om vi skulle fråga Jesus eller Moses vilken religion de tillhörde så skulle det vara Islam helt utan tvekan. För både Judendomen och Kristendomen kom efter deras tid. De har även samma egenskaper som muslimer;

1 Moseboken 17:3 – 24:53
Då föll Abram ned på sitt ansikte, och Gud talade så med honom:
När Abrahams tjänare hörde deras ord, föll han ned på jorden och tillbad HERREN.


4 Mosebok 20:6
6Men Mose och Aron gingo bort ifrån församlingen till uppenbarelsetältets ingång och föllo ned på sina ansikten. Då visade sig HERRENS härlighet för dem.

Uppenbarelse boken 26:39
39Därefter gick han litet längre bort och föll ned på sitt ansikte och bad och sade: »Min Fader, om det är möjligt, så gånge denna kalk ifrån mig. Dock icke såsom jag vill, utan såsom du vill!»

Det som kännetecknar en muslim är främst bönen, vilket är den ultimata gesten av underkastelse. Det är så profeterna bad och det är så muslimerna och vissa judar och hinduer ber idag. Det är så bönen kommer gå till i paradiset, det kommer inte finnas någon mur, kors eller statyer.

Den enda religion som har Universal brödraskap är Islam. Alla föds fri från synd, alla är ansvariga för sina handlingar, alla har samma plikter och alla (oavsett man eller kvinna) är jämställda inför Gud. Om vi ser på Islam ur ett historiskt perspektiv så finns det inte en enda religion som kan komma i samma klass som Islam. Det är den enda religionen som har skapat en civilisation/imperium som världen aldrig tidigare skådat. Persiska riket, Romerska riket och mongoliska riket är tack vare människor som var ute efter mer mark och rikedomar. När vi läser om olika imperium så är det oftast mäktiga kejsare som leder väldiga armeer som erövrar så långt ögat når för att expandera sitt kungadöme. Men hur kan en religion skapa ett imperium om inte med Guds hjälp? De arabiska stammarna skulle förmodligen aldrig enats och de skulle förmodligen fortfarande kriga tills idag om inte Islam hade förenat de.
Vi ser även i Koranen och i Profetens avskedstal hur de refererar till hela mänskligheten;

Hela människosläktet är från Adam och Eva, en arab är inte överlägsen en icke arab inte heller är en icke arab överlägsen en arab; en vit är inte överlägsen en svart inte heller är en svart överlägsen en vit – förutom när det gäller fromhet och goda handlingar.

[21:107] Vi har sänt dig [Muhammad] enbart av nåd till alla folk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback