• 1
  • 2
2007-12-23, 14:09
Medlem
nippon-sans avatar
Någon som minns detta gamla brott som blev en svensk kriminalklassiker? Leif Peters dömdes för att ha dödat två poliser och en nattvakt i Handen 1967 med en k-pist.

Vad gör han idag? Lever han?

Vad hände med hans medbrottslingar, tror de hette Leif Torver?? och Gunnar W? men jag kommer inte ihåg.

Någon som har info, skulle vara intressant...
Citera
2007-12-23, 14:48
Bannlyst
Ja det är riktigt att Leif Peters hette han, kom från Orust på västkusten.

Sitter på någon hispa söderöver fortfarande och lär nog aldrig komma ut, om han inte är död vilsäga. Var en dokumentär om brottet som bl.a sköljdes över att samma år 1966 sköt Gunnar Nordgren ihjäl polismannen Ragnar Sandahl tillsammans med Clark Olofsson, den bevakningen och efterspanningen gjorde så Handenmorden kom lite åt sidan.

Medkumpanerna dömdes till 5 år vardera tror jag det var. För stölder o inbrott i massor!
Citera
2007-12-23, 23:03
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Leif P är död han tog en överdos i slutet av 70-talet tror jag...
Citera
2010-08-01, 10:49
Medlem
Rodettos avatar
År 2006 avled Leif Peters på den psykiatriska klinik han vårdats på i närmare 40 .
Han var då 68 år gammal.
Citera
2010-08-05, 03:43
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Handenmorden

Wikipedia hade en del om handen.
Citera
2011-09-22, 14:12
Medlem
Dumbusens avatar
Som gammal Handenbo som dessutom bodde i "Våfflan" när det hände så är morden fortfarande i mitt minne. Under många år fram till 90 talet sa varje person man mötte so hörde att jag var från Handen "aha Handenmorden". Det gick så lågt att Haninge kommun under ca 10 år valde att kalla Handen för ”Haninge Centrum” men numera heter stadsdelen Handen igen
Citera
2011-09-22, 14:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Leif Peters.

Ett verkligt intressant som lika tragiskt fall. Dessbättre sker inte trippelmord ofta.

Leif Peters hade bott på Orust men var född i Annedal, Göteborg.

Vad hände med hans medbrottslingar, tror de hette Leif Torver?? och Gunnar W? men jag kommer inte ihåg

Dessa två släpptes sedermera. Torver och W. hade andra förnamn än dessa ovan nämnda.
Citera
2011-09-22, 18:36
Medlem
Lizzy Whores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett verkligt intressant som lika tragiskt fall. Dessbättre sker inte trippelmord ofta.

Leif Peters hade bott på Orust men var född i Annedal, Göteborg.

Vad hände med hans medbrottslingar, tror de hette Leif Torver?? och Gunnar W? men jag kommer inte ihåg

Dessa två släpptes sedermera. Torver och W. hade andra förnamn än dessa ovan nämnda.

Om jag inte minns fel så hade en av kumpanerna, som senare släpptes, ett stort hundintresse och öppnade en kennel eller liknande. Ska också ha skrivit och gett ut en bok i ämnet, 1970-tal om jag inte minns fel där heller.

Både denna kumpan, minns inte hur det var med den andre, och Peters hade innan sina kriminella karriärer arbetet som väktare. Därav kunskapen de senare tog vara på vid inbrotten.
Senast redigerad av Lizzy Whore 2011-09-22 kl. 18:39.
Citera
2011-09-22, 18:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Peters och compani.

Citat:
Ursprungligen postat av Lizzy Whore
Om jag inte minns fel så hade en av kumpanerna, som senare släpptes, ett stort hundintresse och öppnade en kennel eller liknande. Ska också ha skrivit och gett ut en bok i ämnet, 1970-tal om jag inte minns fel där heller.

Både denna kumpan, minns inte hur det var med den andre, och Peters hade innan sina kriminella karriärer arbetet som väktare. Därav kunskapen de senare tog vara på vid inbrotten.

Åtminstone Peters och en av de andra hade varit kriminella innan de började med sitt väktarföretag och var alltså straffade. Detta gällde stölder.

Då behövdes ingen aktorisering av firman men 1966 (ev. 1967?) så ändrades lagen och det blev tvunget att ha en aktorisering. En sådan kunde Peters och compani inte erhålla med tanke på den bakgrund de hade.

Om jag inte minns helt fel så sker trippelmordet under de tidiga morgontimmarna den 7 januari 1967.
Citera
2011-09-22, 19:09
Medlem
Den kriminelle f d väktaren Gustav Torver skrev mycket riktigt 1971 den usla hundboken ‘Vi älskar hundar’. Det har spekulerats att han använde sina hund-kunskaper för att pacificera vaktmannens schäfer Hassan, som satt bredvid sin döde husse utan att ingripa mot mördarna. Torver kan mycket väl leva idag, det finns en med det namnet i Huddinge, 71 år gammal.
Citera
2011-09-22, 21:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släkting med delvis samma förnamn.

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Den kriminelle f d väktaren Gustav Torver skrev mycket riktigt 1971 den usla hundboken ‘Vi älskar hundar’. Det har spekulerats att han använde sina hund-kunskaper för att pacificera vaktmannens schäfer Hassan, som satt bredvid sin döde husse utan att ingripa mot mördarna. Torver kan mycket väl leva idag, det finns en med det namnet i Huddinge, 71 år gammal.

Torver hade också en släkting som åtminstone skrev ett detektivhäfte (tror det var Detektiv-magasinet) på 1940-talets slut. En s.k. "25-öres deckare". Kallades så eftersom dessa magasin kostade just 25 öre.
Citera
2012-05-30, 02:59
Medlem
Har precis sett "Brottsplats Sverige"-avsnittet som handlar om handenmorden.
Väldigt bra filmat, och med väldigt mycket detaljrik info.

Är det någon som vet vad som hände med nattvakten i bollmora, som höll på att stryka med,
men stängde till en dörr som han öppnat, sköt 2 lösa skott, skrek att det var tårgas, efter
det flydde han från platsen?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in