2007-12-23, 00:06
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jadu, ibland tex senare på kvällen då många i huset antagligen har duschat, så är vattnet bara fisljummet. Annars så får jag ut hyfsat varmt vatten ett tag (dock inte lika hett som det var tidigare) men man måste ha blandaren på nästan maxvärme för att duscha och redan efter ca: 10 min så börjar värmen försvinna och man får vrida blandaren till max, därefter blir vattnet kallare och kallare för att tillslut tappa värmen helt. Jag får inte ut tillräckligt med varmvatten för att fylla ett badkar i skön temperatur. Jag har bott här i över 2 år och tidigare kunde man som sagt duscha i hett vatten i över en timme om man ville utan tendens till att värmen skulle försvinna. Så nånting har hänt den senaste veckan!
10 minuter är rätt länge för en dusch... men jag förstår vad du menar.
Ställ en fråga till hyresvärden och se vad du får för svar!
Citera
2007-12-23, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
10 minuter är rätt länge för en dusch... men jag förstår vad du menar.
Ställ en fråga till hyresvärden och se vad du får för svar!

Se mitt tidigare inlägg, vattentemperaturen är uppmätt till 43,5 grader vilket är alldeles för lite... Och 10 minuter är ju ingenting hur skulle man göra om man var flera i hushållet?
Citera
2007-12-23, 00:39
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Jag bor i ett hyreshus med ca 18-20 hushåll. Det har alltid varit bra med varmvatten så länge jag bott där, inga problem att tappa upp ett hett bad och duscha en halvtimme efteråt om man känner för det. Men sedan drygt en vecka tillbaks har något hänt, vattnet är bara ljummet, man får ha max värme på blandaren när man duschar och värmen försvinner snabbt. Varmvattnet räcker inte änns till att tappa upp ett bad i skön temperatur. Jag har provat vid olika tidpunkter på dygnet så det är ingen tillfällighet. Hur mycket skall man behöva acceptera att hyresvärden snålar in på vattnet?

Jag har en gissning att det är VVC pumpen nere i källaren som har lagt av. Eller att den är på väg att ge upp. Nere i de flesta värme centraler så går fjärrvärmen in i en växlare och sedan ut till Varmvatten, radiator vatten, het vatten osv.
Där sitter en ventil för varje system som reglerar hur mycket växlaren ska värma upp (t.ex i detta fallet varmvattnet). Och ventilen är oftast inställt på något börvärde (ungefär 55 grader och uppåt) Stannar VVC pumpen så blir värmen för hög och så stänger ventilen eftersom där inte är någon hjälp med cirkulationen.
Vattnet går att tappa utan någon pump. Men det är helt omöjligt att reglera något utan en pump som drar runt vattnet.

Men jag tycker det är konstigt om det kan hålla på så här en vecka utan att någon reagerar?
Har du fel anmält problemet? Har du inte det så kolla direkt om detta i morgon. Gå ner o kolla på anslagstavlan om där är några nummer.

Det där att det skulle vara något med miljön att göra har jag svårt för att tänka mig. Eftersom (som många andra har påpekat) så är legionella något man verkligen inte vill ha. Så VV är något man inte sparar in på.
Citera
2007-12-23, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie83
Men jag tycker det är konstigt om det kan hålla på så här en vecka utan att någon reagerar?
Har du fel anmält problemet? Har du inte det så kolla direkt om detta i morgon. Gå ner o kolla på anslagstavlan om där är några nummer.

Det där att det skulle vara något med miljön att göra har jag svårt för att tänka mig. Eftersom (som många andra har påpekat) så är legionella något man verkligen inte vill ha. Så VV är något man inte sparar in på.

Ok, hoppas att det stämmer som du säger att det är ett tillfälligt fel.. Är ju som sagt sjukt om dom ska spara in på varmvattnet Nu är det ju helgdagar framöver och svårt att få tag på folk men jag ska kolla om det finns nåt journummer man kan ringa och felanmäla detta på.
Citera
2007-12-23, 09:37
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Ok, hoppas att det stämmer som du säger att det är ett tillfälligt fel.. Är ju som sagt sjukt om dom ska spara in på varmvattnet Nu är det ju helgdagar framöver och svårt att få tag på folk men jag ska kolla om det finns nåt journummer man kan ringa och felanmäla detta på.

Det behöver inte vara hyresvärdens uppgift att fixa trasig styrning i app.rummet. I många fall är det fjärrvärmeleverantören som äger shuntarna. Det kanske inte är så lätt för hyresgäster att felanmäla till leverantören då man behöver uppge anläggningsnummer m.m för att de överhuvudtaget ska åka ut.
Citera
2007-12-23, 10:30
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie83
Jag har en gissning att det är VVC pumpen nere i källaren som har lagt av. Eller att den är på väg att ge upp. Nere i de flesta värme centraler så går fjärrvärmen in i en växlare och sedan ut till Varmvatten, radiator vatten, het vatten osv.
Där sitter en ventil för varje system som reglerar hur mycket växlaren ska värma upp (t.ex i detta fallet varmvattnet). Och ventilen är oftast inställt på något börvärde (ungefär 55 grader och uppåt) Stannar VVC pumpen så blir värmen för hög och så stänger ventilen eftersom där inte är någon hjälp med cirkulationen.
Vattnet går att tappa utan någon pump. Men det är helt omöjligt att reglera något utan en pump som drar runt vattnet.

Kan ju tyda på att det är ett "lokalt fel" dvs fel i någon blandare ,ger då den typ av fel som trådskaparen syftar på ,ljummet varmvatten som blir kallare. Oftast beror det på att det blivit fel i någon lägenhet bredvid ,oftast i omställningskranen till diskmaskinen på köksblandaren .Dem flesta blandare går nämligen att ställa in för om diskmaskinen skall ha varmt eller kallt vatten (kallt rekommenderas av tillverkarna) normalt skall detta inte gå att ändra utan verktyg ,men i bland blir det fel så vredet hamnar i ett mellan läge mellan varmt och kallt vatten intag. Då inträffar fenomenet att kallt vatten går in i varmvatten nätet bakvägen ,som regel är det dem närmaste lägenheterna runt den felaktiga lägenheten som märker att vattnet blir kallare ,längre ut i varmvattennätet märks detta inte.
Citera
2007-12-23, 11:32
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
Det behöver inte vara hyresvärdens uppgift att fixa trasig styrning i app.rummet. I många fall är det fjärrvärmeleverantören som äger shuntarna. Det kanske inte är så lätt för hyresgäster att felanmäla till leverantören då man behöver uppge anläggningsnummer m.m för att de överhuvudtaget ska åka ut.

Nej, men varför i hela fridens namn skulle en hyresgäst behöva bemöda sig med att ringa fjärrvärmeleverantören för att påpeka att varmvattnet är under 50 grader?
Det är ju hyresvärdens uppgift att ordna. Hyresvärdar brukar ha ett käckt litet journummer dom också se.
Citera
2007-12-23, 12:24
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nej, men varför i hela fridens namn skulle en hyresgäst behöva bemöda sig med att ringa fjärrvärmeleverantören för att påpeka att varmvattnet är under 50 grader?
Det är ju hyresvärdens uppgift att ordna. Hyresvärdar brukar ha ett käckt litet journummer dom också se.

Mmm, jag vet. Jag jobbar i fastighetsbranschen sedan 15 år.
Citera
2007-12-23, 12:28
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Då inträffar fenomenet att kallt vatten går in i varmvatten nätet bakvägen ,som regel är det dem närmaste lägenheterna runt den felaktiga lägenheten som märker att vattnet blir kallare ,längre ut i varmvattennätet märks detta inte.

Jodå, det märks allt. Om ingen av lägenheterna tappar vatten under låt säga 30 min. hinner vv-ledningen kylas såpass mycket att den liggande vv-ledningen blir matad med kallvatten.
Citera
2007-12-23, 14:29
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
Jodå, det märks allt. Om ingen av lägenheterna tappar vatten under låt säga 30 min. hinner vv-ledningen kylas såpass mycket att den liggande vv-ledningen blir matad med kallvatten.

Okej! kan vara bra att veta.
Dem "fall" jag råkat ut för på kneget ,har dock varit grannarna runt felstället(diskmaskinsvredet) som anmält felet mest dvs i samma matningstam uppåt till lägenheterna från källaren räknat.

En komisk grej , var några Invandrare som pga religösa skäl ,muslimer(?) bytte ut duschslangen mot en slang med stril och trycknapp på handtaget ,sedan lätt dem kranbrösten till varm resp kallvatten vara fullt öppna.Det var alltså fullt tryck på slangen.Detta fick samma effekt som felet med diskmaskinskranen ,kallvatten gick rakt ut i varmvattenätet
Citera
2007-12-23, 23:55
Bannlyst
Har felanmält detta idag, så vi får se vad som händer. Fortfarande är det dock ingen förbättring
Citera
2007-12-23, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
En komisk grej , var några Invandrare som pga religösa skäl ,muslimer(?) bytte ut duschslangen mot en slang med stril och trycknapp på handtaget ,sedan lätt dem kranbrösten till varm resp kallvatten vara fullt öppna.

Varför byta till en slang med trycknapp på handtaget av religiösa skäl? På vilken sätt är det oreligiöst att ha ett vanligt duschhandtag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in