Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jag bor i ett hyreshus med ca 18-20 hushåll. Det har alltid varit bra med varmvatten så länge jag bott där, inga problem att tappa upp ett hett bad och duscha en halvtimme efteråt om man känner för det. Men sedan drygt en vecka tillbaks har något hänt, vattnet är bara ljummet, man får ha max värme på blandaren när man duschar och värmen försvinner snabbt. Varmvattnet räcker inte änns till att tappa upp ett bad i skön temperatur. Jag har provat vid olika tidpunkter på dygnet så det är ingen tillfällighet. Hur mycket skall man behöva acceptera att hyresvärden snålar in på vattnet?
Jag har en gissning att det är VVC pumpen nere i källaren som har lagt av. Eller att den är på väg att ge upp. Nere i de flesta värme centraler så går fjärrvärmen in i en växlare och sedan ut till Varmvatten, radiator vatten, het vatten osv.
Där sitter en ventil för varje system som reglerar hur mycket växlaren ska värma upp (t.ex i detta fallet varmvattnet). Och ventilen är oftast inställt på något börvärde (ungefär 55 grader och uppåt) Stannar VVC pumpen så blir värmen för hög och så stänger ventilen eftersom där inte är någon hjälp med cirkulationen.
Vattnet går att tappa utan någon pump. Men det är helt omöjligt att reglera något utan en pump som drar runt vattnet.
Men jag tycker det är konstigt om det kan hålla på så här en vecka utan att någon reagerar?
Har du fel anmält problemet? Har du inte det så kolla direkt om detta i morgon. Gå ner o kolla på anslagstavlan om där är några nummer.
Det där att det skulle vara något med miljön att göra har jag svårt för att tänka mig. Eftersom (som många andra har påpekat) så är legionella något man verkligen inte vill ha. Så VV är något man inte sparar in på.