2007-12-22, 20:38
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Mm, dom kan ta sitt "energiprojekt" och köra upp nånstans.... Fan va jag e less på detta jävla tjat om att vara "klimatsmart", spara på energi osv. Varför ska vi ha det kallt och jävligt när Kina och Sydamerika eldar på för fullt med sina kolkraftverk
Fråga Mona "vindkraft" Sahlin vetja!
Citera
2007-12-22, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Fråga Mona "vindkraft" Sahlin vetja!

Jävla trams är vad det är, ska man numera inte få ta ett varmt bad en lördagkväll utan att framstå som miljöbov?
Citera
2007-12-22, 21:52
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Som Pendeltåg? skrev så ska du kolla flera kranar eftersom det kan vara blandaren som har gett upp. När det gäller temperaturen så ska det vara varmt vatten i ledningarna eftersom det är livsfarligt att inte ha det.
Citera
2007-12-22, 22:07
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Ska mäta temperaturen när jag kommer hem. Jag mätte hos mina föräldrar och där var varmvattnet precis 50 grader och eftersom det känns varmare än hos mig så är jag ganska säker på att det är under 50 grader...
Jag har läst på anslagstavlan att fastigheten jag bor i ingår i ett "energiprojekt" ett antal månader framöver. Jag misstänker starkt att det är detta djävulskap som ligger bakom det dåliga varmvattnet. Nåväl, energiprojekt eller inte, som hyresgäst har man väl ändå rätt till tillräcklig mängd varmvatten?

Jaja, elda inte upp dig i onödan. Det finns andra sätt att spara energi än att sänka temperaturen på varmvattnet. Det hade varit väldigt korkat av en hyresvärd att gå ut med sådant och påstå att sänkning av vv-tempen är en del av det. Utgående vv från apparatrum rekommenderas hålla en temp på ca 55 grader. Högre medför skållningsrisk m.m. Jag skulle tippa på att det är en felaktigt installerad tvätt- eller diskmaskin och kanske termostatblandare med trasiga backventiler någonstans i huset som kyler varmvattnet innan det når din lägenhet.
Om du är rädd för legionella så kan det kanske kännas tryggt att vattnet förmodligen har varit tillräckligt varmt i systemet innan det kylts av och tappats i din lägenhet.
Citera
2007-12-22, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Som Pendeltåg? skrev så ska du kolla flera kranar eftersom det kan vara blandaren som har gett upp. När det gäller temperaturen så ska det vara varmt vatten i ledningarna eftersom det är livsfarligt att inte ha det.

Som sagt det är likadant i alla kranar, dåligt med varmvatten alltså.
Citera
2007-12-22, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
Jaja, elda inte upp dig i onödan. Det finns andra sätt att spara energi än att sänka temperaturen på varmvattnet. Det hade varit väldigt korkat av en hyresvärd att gå ut med sådant och påstå att sänkning av vv-tempen är en del av det.

Dom har inte gått ut med exakt vad energiprojektet innebär utan det står bara att information om vad detta innebär kommer framöver eller nåt sånt.
Citera
2007-12-22, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
. Jag skulle tippa på att det är en felaktigt installerad tvätt- eller diskmaskin och kanske termostatblandare med trasiga backventiler någonstans i huset som kyler varmvattnet innan det når din lägenhet.
Felaktigt installerad tvättmaskin hur kan den kyla ner mitt varmvatten? Du menar att nån tomte har kopplat varmvatten till tvättmaskinen eller diskmaskinen och stjäl allt varmvatten?
Citera
2007-12-22, 22:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Som sagt det är likadant i alla kranar, dåligt med varmvatten alltså.
Får du ut varmt vatten ett tag, eller är det lika illa hela tiden?
Citera
2007-12-22, 22:57
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Dom har inte gått ut med exakt vad energiprojektet innebär utan det står bara att information om vad detta innebär kommer framöver eller nåt sånt.

Det hade ju varit oerhört dumt att spara på energi genom att sänka tempen på varmvattnet som jag sa...Riskera folks hälsa för att spara? Det låter för dumt för att vara sant.

Citat:
Felaktigt installerad tvättmaskin hur kan den kyla ner mitt varmvatten? Du menar att nån tomte har kopplat varmvatten till tvättmaskinen eller diskmaskinen och stjäl allt varmvatten?

Snabbt exempel utan att gå in för djupt: om en diskmaskin är inkopplad på "pipen" på köksblandaren, både kall- och varmvattenkranarna är "på", maskinen tar inte in vatten eller kanske rent av inte används för tillfället. Det som händer är att kallvattnet går över i varmvattenledningen och vidare ut i huset för att på så sätt sänka temperaturen på vattnet, vilket då innebär att lägenheter i flödesriktingen får kallare varmvatten.
Citera
2007-12-22, 22:59
Medlem
ollebulls avatar
Det kan ju vara så att shunten eller styren till shunten i apparatrummet är trasig och helt enkelt blandar fel temperatur
Citera
2007-12-23, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Får du ut varmt vatten ett tag, eller är det lika illa hela tiden?

Jadu, ibland tex senare på kvällen då många i huset antagligen har duschat, så är vattnet bara fisljummet. Annars så får jag ut hyfsat varmt vatten ett tag (dock inte lika hett som det var tidigare) men man måste ha blandaren på nästan maxvärme för att duscha och redan efter ca: 10 min så börjar värmen försvinna och man får vrida blandaren till max, därefter blir vattnet kallare och kallare för att tillslut tappa värmen helt. Jag får inte ut tillräckligt med varmvatten för att fylla ett badkar i skön temperatur. Jag har bott här i över 2 år och tidigare kunde man som sagt duscha i hett vatten i över en timme om man ville utan tendens till att värmen skulle försvinna. Så nånting har hänt den senaste veckan!
Citera
2007-12-23, 00:04
Bannlyst
Temperaturen på vattnet är nu uppmätt. Efter att ha spolat flera minuter för att få maximal värme så blev vattentemperaturen uppmätt till 43,5 grader, alldeles för kallt alltså precis som jag trodde...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in