• 1
  • 2
2007-12-21, 22:17
Medlem
en till fråga bara...
köpte 4 gb ram till min nya dator men datorn startar inte upp när jag sätter i alla fyra :S. moderkortet stöder upp till 8 gb ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335665). när jag sätter i mer än 2 gb så startar inte datorn upp. jag använder mig utav windows xp pro.. men detta skall väl inte begränsa hur myckeet ram man vill använda..?
kan det bero på någon uppdaterin i bios eller någon där ute som kan ha svaret=?
tack för hjälpen!
Citera
2007-12-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audiali
en till fråga bara...
köpte 4 gb ram till min nya dator men datorn startar inte upp när jag sätter i alla fyra :S. moderkortet stöder upp till 8 gb ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335665). när jag sätter i mer än 2 gb så startar inte datorn upp. jag använder mig utav windows xp pro.. men detta skall väl inte begränsa hur myckeet ram man vill använda..?
tack för hjälpen!

Windows XP 32-bitars versionen hanterar upp till 4GB, vill du ha mer än så gäller 64-bitars versionen.
Citera
2007-12-21, 23:16
Medlem
lakritssnörets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdHoc
Windows XP 32-bitars versionen hanterar upp till 4GB, vill du ha mer än så gäller 64-bitars versionen.

Det är sant, men datorn skall ändå fungera.

testa ställ ner Mhz på minnena alt. öka volten. kan kanske hjälpa
Citera
2007-12-21, 23:29
Medlem
MeatAbstracts avatar
Vad är det för minnen, och är de av samma tillverkare och exakt samma sort?

Citat:
Ursprungligen postat av AdHoc

3582Mb RAM är det som är max i 32-bits system om jag minns rätt.
Citera
2007-12-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Vad är det för minnen, och är de av samma tillverkare och exakt samma sort?

3582Mb RAM är det som är max i 32-bits system om jag minns rätt.

då borde det ju fungera om jag sätter i 3 gb?? men det gör inte d´. konstigt..
Citera
2007-12-22, 13:35
Medlem
DennisOlofs avatar
Hmm, prova köra bios uppdatering då, har du stoppat in minnena ordentligt, ibland svårt få ner dem på moderkortet.

Moderkortet ska kunne räkna ner, om den tar 8Gb har du kollat så du använder rätt slots ? eller är det bara 4st på moderkortet. I övrigt lägger jag till lite info som också kan strula

Angående windows

Tryck i 1Gb ram, starta upp WinXP, gå sedan in på

kontrollpanelen -> system -> Avancerad -> Prestanda Inställningar
-> klicka på "avancerat" fliken -> klicka på "ändra" knappen under virtuellt minne.

Normalt ligger virtuellt minne på C: och det är ok.
Ändra här till "storleken bestäms av windows" eller "inget virtuellt minne". Välj ok så att det sparas. Nu gnäller windows att den vill starta om.

Bara avsluta windows och starta om datorn (fortfarande med 1Gb ram inne). När datorn gått igång och det är klart avsluta, nu sätter du in 4Gb ram. Nu borde windows gå igång.

Det här var ett problem på tidigare operativsystem, när man hade för mycket ram blev windows sur och virtuellt minne strulade om man inte fixade inställnignarna innan man körde in mera minne.

Borde funka.

Här står det

http://en.wikipedia.org/wiki/32bit

Det ska visst gå med 4Gb.
Citera
2007-12-22, 15:00
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
då borde det ju fungera om jag sätter i 3 gb?? men det gör inte d´. konstigt..

Svara på frågan istället, och starta inte trådar överallt.

Är ramminnena av samma tillverkare, är de av exakt samma sort?
I sådana fall gör du en simpel felsökning, du startar upp med en rammodul, och sen prövar du nästa för att se om någon är fel.
Citera
2007-12-22, 18:07
Medlem
omdetfinnss avatar
provat stoppa i dem ett och ett för att se så att du inte kortslutit något av dem?

kolla också när du stoppar in dem i biosen att datorn hittar alla minne...

Det kan också vara fel på RAM platsen på moderkortet...
Citera
2007-12-22, 18:14
Medlem
LKCs avatar
Citat:
en till fråga bara...
tack för hjälpen!

Du säger att datorn inte startar upp - men vad händer? Vad får du för felmeddelande eller är det bara svart skärm?
Citera
2007-12-23, 02:12
Medlem
Har exakt likadant problem...
Citera
2007-12-23, 02:24
Medlem
swebarbs avatar
Vill ni använda mer än 2gb ram på XP så är det helt onödigt, både i spel å program, däremot lägg in Vista och du kan ha 4gb och upp, men inte heller då lär spel dra nytta av så mycket minne.
Citera
2007-12-23, 15:34
Bannlyst
Jag har för mig att Xp bara kan hantera 2gb ram, har du i mer så funkar inte datorn av någon konstig anledning. Sen var det som förgående skrev att det är onödigt med mer än 2 ram i Xp. Om man inte ska syssla med video redigering eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in