2007-12-21, 09:53
Medlem
w84funs avatar
Jag ska inte fira jul med mina troll i år. De är mellan 9-18 år. Men kvällen innan är vår. Hur gör jag lämpligast för att skapa julstämning och äta god mat, utan att inkräkta på Julaftons julbord? Några förslag?
Citera
2007-12-21, 13:37
Medlem
supermassives avatar
Det beror väl mest på vad du kan tänka dig att tillaga.

En potatisgratäng med lite saffran i och någon filé vore ju super annars. Då har du fått det där lite juliga men det inkräktar inte på julmaten!
Citera
2007-12-21, 13:46
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Jag ska inte fira jul med mina troll i år. De är mellan 9-18 år. Men kvällen innan är vår. Hur gör jag lämpligast för att skapa julstämning och äta god mat, utan att inkräkta på Julaftons julbord? Några förslag?

Tänd ljus och mata alla med risgrynsgröt kokt på gammaldags mjölk.
Servera vörtbröd med skinka och en god senap till.
Citera
2007-12-21, 15:42
Medlem
Ett tips som jag tycker passa är att grilljera en skinka och äta nygrilljerad skinka med vörtbröd o senap och julmust till dan före och pyssla lite.
Citera
2007-12-21, 17:58
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlus
Ett tips som jag tycker passa är att grilljera en skinka och äta nygrilljerad skinka med vörtbröd o senap och julmust till dan före och pyssla lite.

Ja, det är en vettig idé i alla fall. Tomtegröten äter vi till frukost innan de åker iväg. Men kanske behövs lite mer matiga tips?!
Citera
2007-12-21, 18:40
Bannlyst
Citat:
Själv så ska jag på den årliga uppesittar träffen med polarna på lokalpuben då blir det schnitzel med ansjovis och en OP för att få julkänsla
Citera
2007-12-21, 20:31
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle-gusaf
Själv så ska jag på den årliga uppesittar träffen med polarna på lokalpuben då blir det schnitzel med ansjovis och en OP för att få julkänsla

Den som ändå kunde det.... En kväll med barnen är ingen pubafton, men kan bli mysig med rätt ingredienser.
Citera
2007-12-21, 22:51
Bannlyst
Citat:
Den som ändå kunde det.... En kväll med barnen är ingen pubafton, men kan bli mysig med rätt ingredienser.
Grejen är att när man träffar vissa som annars inte bor kvar i stan och efter tillräckligt med sponken är alla som små barn med tindrande (glansiga) ögon
Citera
2007-12-21, 23:27
Medlem
Citat:

Det är väl bara att köpa lite prinskorv, julskinka och andra kött saker som ska vara på bordet? Gör en liten Janssons det är ju inte allt för jobbigt, köp lite röbetssallad och sen är saken biff!

Och om dom är små glöm för fan inte klapparna, gör du det så är dom inte dina barn efter det längre.

vilket jag iofs skulle tycka va rätt skönt. Men då har ju aldrig haft små knotar så jag vet ju inte hur det är på riktigt. Kan ju bara föreställa mig.

God Jul!
Citera
2007-12-22, 10:13
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bantar_brasse
Det är väl bara att köpa lite prinskorv, julskinka och andra kött saker som ska vara på bordet? Gör en liten Janssons det är ju inte allt för jobbigt, köp lite röbetssallad och sen är saken biff!
Och om dom är små glöm för fan inte klapparna, gör du det så är dom inte dina barn efter det längre.
vilket jag iofs skulle tycka va rätt skönt. Men då har ju aldrig haft små knotar så jag vet ju inte hur det är på riktigt. Kan ju bara föreställa mig.

God Jul!

Visst, att köra på köttbullar och prinskorv funkar, men jag är ute efter något som inte inkräktar på julbordet, men ändå känns juligt. Det hör julafton till anser jag. Kanske dopp i grytan och skinka, men det gillar inte alla. Det hör julafton till anser jag. Julklappar får det givetvis, men tack för påminnelsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in