• 1
  • 2
2007-12-21, 03:30
Medlem
Psyko Dads avatar
Efter kastreringen har min lilla sötnos gått upp till 62.3kg. Dvs 5kg för mkt enligt veterinär. Han får mindre mat & mer motion,men det räcker inte. Det ska finnas ett foder som innehåller mkt fibrer som ska få dem & tappa vikt snabbt. Ngn som vet vad det heter?
Orkar inte sitta i telekön t vetrinären nu innan jul & tänkte dra ut & köpa det i helgen.
Citera
2007-12-21, 03:35
Medlem
Det bästa är att fråga vetrinären. Mina två hundar kastrerades inte, men hur gammal var din när han fick göra det? Vad jag vet brukar dom vara väldigt små, och då ska dom ha väldigt väldigt lite mat i början, annars kommer de gå upp och sen förbli storväxta.

Vad är det för hund och hur mycket mat ger du honom nu?
Citera
2007-12-21, 03:41
Medlem
seriöst, mindre mat o mer motion o har du redan minskat så minska mer
Citera
2007-12-21, 03:43
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bantning
Det bästa är att fråga vetrinären. Mina två hundar kastrerades inte, men hur gammal var din när han fick göra det? Vad jag vet brukar dom vara väldigt små, och då ska dom ha väldigt väldigt lite mat i början, annars kommer de gå upp och sen förbli storväxta.

Vad är det för hund och hur mycket mat ger du honom nu?
Han blev sent kastrerad. 4 år var han då. Nu är han 5. Han äter Robur. Veterinären sa att det inte går att bara gå över på ett dietfoder,utan först ett special foder sen dietfoder. Jag var stressad eftersom vi var där av andra orsaker & glömde bort vad det hette.
Citera
2007-12-21, 03:45
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddan83
seriöst, mindre mat o mer motion o har du redan minskat så minska mer
Minskar jag mer så får han mindre än en pudel. Mer motion får han. Men det hjälper inte. Så jag måste ha tag på det fiberrika fodret. Han ser inte tjock ut men väger dock för mkt.
Citera
2007-12-21, 09:21
Medlem
MisterToms avatar
Jag håller på att banta ner min vovve.

Nästan alla fodertillverkare har ett lightfoder, jag kör på coops egna lightfoder till min hund. Sen gäller bara långa promenader, mycket lek och bus!

För mig har det gått snabbt iaf, även om jag kör 50% lightfoder och 50% standard (min hund hade väl bara 4-3 kgs överviktig när vi började så).
Citera
2007-12-22, 07:33
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Min moster har samma problem med sin labrador. Den är ett elände att se.
Hon ger den sjukgymnastik 2 ggr i veckan, där han får simma i ett varmt bad, hon går extra långa promenader, och har dragit ner på maten.

Ändå ökar den i vikt. Den ser mer ut som en säl än en hund.
Jag ska aldrig kastrera min hund.
Citera
2007-12-22, 08:43
Medlem
chillionaires avatar
stackars tjockhund. Min mammas hund var lite överviktigt, men hon var inte kastrerad eller så, det gick över lätt med ett annat foder. btw Varför kastrerar man en hund?
Citera
2007-12-22, 08:51
Medlem
Gaffes avatar
jag ska kastrera min tik till våren och då sa vetrinären att man nästan fic gå ner på halva matransonen för att hon skullle hålla sin vikt..
Citera
2007-12-22, 09:09
Medlem
My name is Earls avatar
Min labbe var lite överviktig (4-5kg) och det enda jag har gjort är att byta till light-foder, jag blandar ut det med ljummet vatten så det fylla lite mer och ger henne portion efter vad hon egentligen ska väga och det funkar bra, hon går inte ned blixtsnabbt; men nu har hon lagom vikt.
Motion får mina hundar så det räcker.
Citera
2007-12-22, 13:28
Medlem
Om jag vore dig skulle jag sattsa på ett annat foder en Robur. Tex James wellbeloved , ANF ,Purina .. Men hellst av allt strunta helt i torrfoder och köra färskfoder eller Barf. Barf (Biologisk rå föda) är dock knepigt , svårt att veta hur mycket man ska ge osv.. Prova annars färskfoder.. klass, Bravo, Nordic, Prima osv.. Jag vet ju inte vart du bor men försök och hitta nån återförsäljare.. Sthlm har en del affärer som är öppna iaf.. gooogla
Citera
2007-12-23, 04:58
Medlem
Psyko Dads avatar
[quote=chillionaire]stackars tjockhund. Min mammas hund var lite överviktigt, men hon var inte kastrerad eller så, det gick över lätt med ett annat foder. btw Varför kastrerar man en hund?[/QUOTE]

Min hund blev helt stirrig så fort han vädrade löptikar & det kryllar av dem. Han åt inte utan sprang bara runt hemma & gnydde.

Ute var han vild & våldförde sig på allt som doftade löp. Vissa av tikarna hade redan löpt,så han blev biten av dem i ansiktet när han promt skulle på dem. Gick inte att styra honom. Det blev värre med åren.Så därför blev det en sen kastrering.

Nu är han lugn & behaglig. Fast tjock. Han väger strax över 62 & jag väger 51 just nu,så jag är glad att han är lydig. Annars hade jag fladdrat som en Ica kasse efter honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in