• 1
  • 2
2007-12-21, 00:01
Medlem
Jimmybs avatar
Mitt under julruschen blev jag törstig och fann mig på McDonalds för att köpa mig lite läsk. Det var självservering, och jag stoppade prompt in muggen för att hälla i lite must. Då hände nåt konstigt. Det verkade finnas nån liten kran därinne som blande ut musten med vatten. En klick must, en klick vatten, en klick must, osv osv... Det var inga små mängder vatten, minst halva innehållet.

Jag frågade genast min kompis som jobbar där vad det var frågan om. Han sa att man numera blandade ut all läsk med 40-50 procent vatten, till samma pris!
Sen sade han: När vi är törstiga tar vi jämt blaskan från Drive-in maskinen, den är inte utbytt än.

Jag vet inte hur det är idag.
Läsken smakar bara vatten, typ saft. Detta gäller McDonalds i Borlänge.

Nu undrar jag om detta är ägarens påhitt eller om det finns fler restauranger som gör detta? Någon här måste väl jobba på donken?
2007-12-21, 00:03
Medlem
Megalomanias avatar
Så går det till hos alla som har läsk på kranar. De köper in behållare med koncentrerad läsk som sedan blandas ut med kolsyra och vatten. Inga konstigheter de gör för att spara in några kronor alltså.

När läsken håller på att ta slut ser den blaskig ut och smakar vatten så det är förmodligen det du råkade ut för. Sa du inte till personalen att du ville ha en ny?
2007-12-21, 00:04
Medlem
-jOE!s avatar
Det måste nog vara lite missförstånd här.

McDonalds har alltid haft drickat koncentrerat som spädes ut vid servering. Annars hade nog Coca-Cola fått köra stora tankbilar med läsk till restaurangerna...
2007-12-21, 00:14
Medlem
Jimmybs avatar
Jaha, jag misstänkte att det var någont sånt, men det såg så uppenbart ut.
Must... Stopp...gigantisk klick vatten.

Vad var det min kompis snackade om då?
Nån ny grej som blandar drickat direkt?
Var de andra redan färdigblandade?
Äh, det spelar väl ingen roll egentligen.

Nej det blev aldrig av... Kön var ganska lång, och av nån anledning vill jag inte tränga mig förbi allihopa för att fråga om läsken*fegis*. I och för sig låg läskautomaten bakom mig, utom synhåll för personalen.
I'm with stupid
2007-12-21, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmyb
Jaha, jag misstänkte att det var någont sånt, men det såg så uppenbart ut.

Alla läsktillverkare producerar koncentrerad läsksirap som sedan buteljeras av lokala bryggerier/företag. Jag antar att McDonalds har något slags avtal med Coca Cola Company som innebär att de köper läsksirap direkt istället för att gå via Spendrups eller vilka som nu sitter i mellanledet i vanliga fall.
2007-12-21, 00:25
Medlem
chucknorris_s avatar
Vad jag vet är det så på alla sånahär kranar som finns i olika resturanger o.s.v. Kommer inte på nu om jag sett något annat system...
2007-12-21, 00:45
Bannlyst
Wow, trodde du på fullaste allvar att McDonalds och andra restauranger har gigantiska tankar med tusentals liter cola i på restaurangen?
2007-12-21, 01:13
Medlem
Jimmybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Wow, trodde du på fullaste allvar att McDonalds och andra restauranger har gigantiska tankar med tusentals liter cola i på restaurangen?

Ja.
Dum lantis.
2007-12-21, 08:58
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det måste vara en banbrytande nyhet att det går till på det här sättet.
Tänk vad restaurangerna måste ha stora läsktankar för att klara av att servera gästerna...
2007-12-21, 09:27
Bannlyst
Året tråd.
2007-12-21, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jokeruggla
Året tråd.
Ja, det måste nog helt ärligt vara en av årets mest korkade trådstarter
2007-12-21, 11:22
Medlem
Trumpeters avatar