• 8
  • 9
2022-10-05, 19:21
Medlem
”Julbordet” är ju grym om man nu vet hur man lagar mat. Men är man uppvuxen med hamburgare hela livet förstår man ju att smaklökarna är åt helvete.
Citera
2022-10-06, 09:30
Medlem
Sladdarens avatar
Köper man haltaskiga halvfabrikat så smakar ju det därefter. Förr gjorde man all julmat ifrån grunden eller köpte råvaror av lokala bonden. Man äter julmat under julen (inte hela året) som ett smörgåsbord med diverse plockmat och flera rätter, olika smaker. Absolut inget som är dåligt med det i matväg

Finns ingett som heter frossa utan ta lite av varje om man nu inte vill frossa och sen får man nog välja att inte överköpa sig eller gå på restaurang eller hotell och äta ordentligt med flera backningar en gång pr år fast notan går över 500 krs lappen. Men då slipper man allt engagemang kring allt om man nöjer sig att sen bara ha lite andra julrätter hemma

Men en janssons är ett måste och jag har mina varianter. Janssons har stor potential att sätta sin egen stil på receptet med flera mindre gratängformar fast det blir ju alldrig en original janssons då
Citera
2022-10-06, 16:14
Medlem
Julmaten kan ju vara både vidrig och riktigt riktigt bra, men allt beror ju på att om den köps färdig eller faktiskt tillagas. Visst kan man ta genvägar vid julbordet, men det finns inget tristare än att komma till ett julbord bestående av inplastad färdigmat.

Ska du bjuda på traditionellt julbord kan du iaf göra dig mödan att rulla egna julköttbullar, slänga ihop en Jansson och koka/garnera din egna julskinka.
Citera
2022-10-06, 16:19
Medlem
hippilis avatar
Blir mindre julmat för varje år som går och i år sa vi att vi skippar julmaten och grillar korv i stället. Vi har tröttnat sedan länge på julen
Citera
2022-10-06, 16:30
Medlem
neuron-drones avatar
Gillar julmust, pepparkakor och julöl.

Sedan är mycket av maten OK var och en för sig. Men det blir för mycket kött och flott om man ska äta skinka, köttbullar och korv samtidigt. Lite som att äta pizza utan pizzabotten.

Förstår inte hur man kan äta skinkan som den är när den är godare i en broccoligratäng.

Det godaste på julbordet är potatisen. Men vissa har inte potatis ens.

Ägghalvor kan vara gott men då kommer någon och skriker att ägg är inte vintermat, det ska man äta bara till påsk. Sill är OK men vissa anser att den bara ska finnas vid midsommar.

Jag har inte ätit julmat på många år. Det är inget roligt att sitta och äta mat man inte tycker om.

Janssons är ätligt för det är iallafall potatis, men tycker det är konstigt med potatisgratäng med kanelsmak. Hade varit godare med sardeller.
Citera
2022-10-06, 16:33
Medlem
f30malmos avatar
Jag älskar julmat, den ska vara hemlagad och traditionell även småsaker som knäckebröd ska vara hemlagat, brukar dock skippa grisfötter och lutfisk, samt lägga till lite icketraditionella saker.
Citera
2022-12-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Jag känner mig väldigt ensam om att inte äta julmat, visst jag har ett gäng bittra vegetarianer bakom mig men inga vanliga hederliga köttätare står på min sida.
Detta jävla julbord, en jävla massa pålägg, fisk å skit, visst det fanns en tid då jag också gick i ledband och åt ”julmat”
Men nu har jag insett vilket skit det egentligen är, tiden då man fick frossa en gång om året är över, jag kan förstå att man under fattiga tider (1800-en bit in på 1900) och slet livet av sig att man då behövde känna denna lyx med att samla all ”god” mat och bara frossa!
Men för fan nu, idag, kan man i alla fall skippa dessa enorma mängder mat, jag säger inte att man inte ska träffas och äta julmat, men dessa kilovis med mat i varje jävla hushåll är hysteriskt.
Man kan ju undra hur mycket mat som slängs åt helvete till ingen nytta.

Så fort man säger något negativt om julmat får man onda ögat på sig, det kan de fega svenskarna stå upp för!
Och dessa jävla uuuuuttttjatade kommentarer vid själva julbordet!!
”åhhh jag äter mig mätt på sillen varje år fniss fniss”
”åhhh vad mätt jag är, att man är så dum som äter för mycket”
För jävulen skona mig!!!!!
Sen när man får alla huvudskakningarna från inskränkta svenskar så blir jag ännu mer irriterad.
Så jag gör som mina två sista julaftnar!!
Jag steker 2 ryggbiffar med pommes! Och är bitter som fan!!

Hehehe nä faktiskt så håller jag mitt lilla ”hat” inom mig och låter inte det gå ut över andra.

Men i alla fall, är jag ensam om att tycka att denna julmatshysteri borde vara förlegad?
Och hur jävla gott är det egentligen och bara trycka i sig en massa pålägg rätt upp och ner??

Äter grova mackor med ägg och rökt ål och lite olika sorters sillinläggningar sen får det va bra.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in