• 1
  • 2
2007-12-20, 18:22
Medlem
Jag har inte använt Ubuntu på min andra dator på ett tag så jag har glömt passet. :/

Finns det nått sätt man kan resetta på som I windows?
Gärna via Ubuntu live cd om så möjligt eftersom att jag måste köra via USB minne då datorn ej har en CD-ROM
Citera
2007-12-20, 18:23
Bannlyst
fråga han som du stal datorn utav.
Citera
2007-12-20, 18:43
Medlem
Ödlans avatar
Dra igång livecd'n, mounta hårddisken och ändra sedan hashen i */etc/shadow.
Citera
2007-12-20, 18:44
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kNekarn
fråga han som du stal datorn utav.

Moget svar.

Det du kan göra är att starta upp datorn i runlevel 1. Då startar datorn med endast de nödvändigaste demonerna och man är automatiskt inloggad som root. Därifrån kan du återställa ditt root-lösen.

Det var längesen jag gjorde så jag vet inte exakt hur man gör. Googla på linus runlevel 1 eller liknande.
Citera
2007-12-20, 18:44
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Dra igång livecd'n, mounta hårddisken och ändra sedan hashen i */etc/shadow.

Det där låter mycket smidigare än mitt förslag
Citera
2007-12-20, 19:53
Medlem
Jag bytte passet men jag får fortfarande "authentication failed"
Va fan e fel :S
Citera
2007-12-21, 09:18
Medlem
crazzys avatar
gör som ödlan säger och när du mountat disken gör du en chroot in till mountpointen och kör kommandot passwd. sedan synkar du disken och bootar om.
Citera
2007-12-21, 12:29
Medlem
Off topic: Haha, när jag såg den här tråden, tänkte jag först vafan e Ubuntu för negerland och hur kom han hem utan passet.
Men sen kollade jag i vilket forum tråden låg och då förstod jag att det var språk utanför min liga.
Citera
2007-12-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koi
Off topic: Haha, när jag såg den här tråden, tänkte jag först vafan e Ubuntu för negerland och hur kom han hem utan passet.
Men sen kollade jag i vilket forum tråden låg och då förstod jag att det var språk utanför min liga.
Hahaha

That made my day xD
Citera
2007-12-21, 14:27
Medlem
illicits avatar
Citat:
Hahahaha dagens skratt
Citera
2007-12-21, 15:03
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ha-ha skrattade högt
Citera
2007-12-22, 03:01
Bannlyst
massa dåliga svar

Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Jag har inte använt Ubuntu på min andra dator på ett tag så jag har glömt passet. :/

Finns det nått sätt man kan resetta på som I windows?
Gärna via Ubuntu live cd om så möjligt eftersom att jag måste köra via USB minne då datorn ej har en CD-ROM

Behövs ingen live-cd för att nollställa lösenord, bara jobbigt och korkad väg att göra det när det finns lättare sätt.
Du lär ha en option som recovery-mode i din grub meny. Boota med den
och ange ditt root-lösenord.
Sedan remountar du din root-partition rw, d v s mount -o remount, rw /
Sedan ändrar du ditt lösenord.

Det funkar även med att lägga till "init=/bin/sh" om du editerar din kernelrad innan du bootar, iaf på normala distar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in