2014-11-09, 09:40
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Hen används dagligdags av journalister, bloggare, Flashbackare och vanligt folk, och får snart anses etablerat i det svenska språket. Det finns mängder av språk med ett könsneutralt personligt pronomen, många av dem har inte ens "han" och "hon" utan bara ett "hen" (till exempel turkiska). Det fyller en funktion när man inte vet könet på en person man talar om, det är knappast i första hand till för att beteckna transgender-folk. Personligen tycker jag det är ett utmärkt ord. Språk förändras, lev med det.

Tack så mycket för språklektionen, men ma räägin natuke eesti keelt. Jag vet att det finns könsneutrala personliga pronomen i andra språk, men jag har i Sverige klarat mig utmärkt med "han" (i enstaka fall "han eller hon") när könet på personen i fråga är okänt. Han i bilen framför kör som en kratta.

Språk är olika, lev med det.
Citera
2014-11-09, 09:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Lurade slavar använder redan sina tyranners påhitteord "hen". Något geni, jag tror här på Flashback, föreslog istället ordet "hum". Vilket jag själv tycker är mer träffande. Men hur gör man för att byta ett ord till ett annat? Kommunisterna i regeringen som införde "hen" har ju sin metod, men ord är ju någonting som används av folk, och de har sin metod. Som att lansera "hum" istället. Hur går det till och hur borde man göra för att byta ut "hen" till "hum"?

(Jag vill minnas att uppfinnaren av "hum" avsåg det som en maskulin genusform av din översittares påbjudna "hen")

Det finns ju en tråd om företeelsen. Varför skapa en ny?

(FB) Den stora tråden om hen, hän och h*n (sammanfogad tråd /Mod.)

Där är kärnfrågan: Hur får vi den som inte fattat att det redan finns ett könsneutralt pronomen [den] att fatta det och att "den" tillsammans med omskrivning gör alla andra fåvitska ambitioner i frågan onödiga.
Citera
2014-11-09, 10:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Trams och småpojksaktig överkänslighet!

"Hen" är ypperligt smidigt. Länge leve "hen".
Citera
2014-11-09, 10:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Trams och småpojksaktig överkänslighet!

"Hen" är ypperligt smidigt. Länge leve "hen".

Kanske för den som har brister i språkhanteringen och inte förstått att det är onödigt. Det visar inte minst den överanvändning som vissa bejakare tillämpar. De slänger in "hen" för att markera [sin politiska korrekthet), där det är fullständigt onödigt med ett pronomen.
Citera
2014-11-09, 10:34
Medlem
MasterBaits avatar
Vi har klarat oss 2000 år utan "hen". Varför behövs det helt plötsligt?

Men hum är ändå bättre, håller med. Vi börjar helt enkelt skriva hum istället och använder det flitigt så får vi se vad som händer.
Citera
2014-11-09, 10:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Men hum är ändå bättre, håller med.

På vilket sätt är det "bättre" (mindre uselt)? Det är väl inte hur ordet stavas, men väl intentionen, som bör kritiseras.
Citera
2014-11-09, 11:14
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På vilket sätt är det "bättre" (mindre uselt)? Det är väl inte hur ordet stavas, men väl intentionen, som bör kritiseras.

Intentionen - utförandet - resultatet. Allt.
Citera
2014-11-09, 11:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Intentionen - utförandet - resultatet. Allt.

Jag skulle inte vara ett dugg mindre negativt inställd till vilket som helst annat ord.

det mest korttänkta i allt resonemang kring "nytt ord" är att alla får för sig att det i så fall måste börja på "h". Varför det? För att han och hon börjar på "h", troligen. Men se på andra språk. Där börjar inte alltid orden på samma bokstav:

He/She

Er/Sie

Il/Elle
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-11-09 kl. 11:32.
Citera
2014-11-09, 12:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Vi har klarat oss 2000 år utan "hen". Varför behövs det helt plötsligt?

Men hum är ändå bättre, håller med. Vi börjar helt enkelt skriva hum istället och använder det flitigt så får vi se vad som händer.

Det behövs för jämlikheten.
Kvinnor jobbar i yrken som tidigare var rent manliga. Om man nu ska skriva något om t.ex gruvarbetare så måste man skriva "han eller hon", "hans eller hennes" annars blir man anmäld till JO. Man kan ju skriva han/hon istället för "han eller hon" så blir det lite kortare. Hum eller hen är ju ännu kortare så att även dyslektiker kan hänga med.
Citera
2014-11-09, 12:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det behövs för jämlikheten.
Kvinnor jobbar i yrken som tidigare var rent manliga. Om man nu ska skriva något om t.ex gruvarbetare så måste man skriva "han eller hon", "hans eller hennes" annars blir man anmäld till JO. Man kan ju skriva han/hon istället för "han eller hon" så blir det lite kortare. Hum eller hen är ju ännu kortare så att även dyslektiker kan hänga med.

Du menar antagligen jämställdheten, men har inte lärt dig skillnaden mellan jämställdhet och jämlikhet.

Varför måste man använda pronomen när man ska skriva om gruvarbetare?
Citera
2014-11-09, 12:34
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Tack så mycket för språklektionen, men ma räägin natuke eesti keelt. Jag vet att det finns könsneutrala personliga pronomen i andra språk, men jag har i Sverige klarat mig utmärkt med "han" (i enstaka fall "han eller hon") när könet på personen i fråga är okänt. Han i bilen framför kör som en kratta.

Språk är olika, lev med det.

Vi klarar oss utan de flesta ord. Vi skulle säkert kunna ta bort de flesta av våra svenska ord och ändå lyckas kommunicera, men vissa ord gör språket tydligare/mer levande/fyller en funktion. Om du inte tycker att du får ut någonting av att använda hen så är det ju ingen som tvingar dig.

Jag och många med mig har ingen lust att ta för givet att en okänd bilförare är man.
Citera
2014-11-09, 12:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Jag och många med mig har ingen lust att ta för givet att en okänd bilförare är man.

Menar du på fullt allvar att du inte lyckas med det utan att använda "hen"? Kanske dags för några språklektioner i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in