Citat:
Ursprungligen postat av WaR
I en deterministisk värld är människor inget annat än materia utan fri vilja, som följer ödet.
Vi kanske inte har en fri vilja men vi har väll endå ett medvetade? Determinism utesluter som sagt inte alls att vi är vid medvetande. Jag förstår inte heller hur du gör den kopplingen.
Citat:
Självklart har människorna sinnen som uppfattar saker, men sinnesintrycken finns bara i den fysiska kroppen, som materia/energi.
Klart att sinnesintrycken bara finns som energi eller impulser i kroppen. Medvetandet är en elektrokemisk process.
Citat:
Spelar man in ljud med en bandspelare så spelas det endast in som magnetisk information på bandet. Ett riktigt medvetande borde alltså inte existera, förstår du?
Du påstår att medvetandet inte borde existera för att ljud i en bandspelare är elektromagnetiskt? Jag förstår inte riktigt hur du gör dina kopplingar

.
Citat:
Frågeställningen är iofs antagligen omöjlig att besvara eller ens förstå för andra personer än mig, då jag endast kan veta att "jag" har ett medvetande. Så som jag uppfattar världen, är allting förutom mitt medvetande, dvs de sinnesintryck och tankar som "överförs" från min mänskliga kropp till "mig", bara fysiska, determinerade objekt (inkl min mänskliga kropp).
Medvetande behöver inte vara så komplicerat. Spelar det någon roll om det bara är sinnesintryck av fysiska objekt som bygger upp dit medvetande?
Citat:
Ber om ursäkt om det blir lite rörigt, har inte sovit på många timmar...

Jag känner igen mig faktiskt. När man blir trött slappnar hjärnan av på ett sätt som gör en person väldigt kreativ så att man får massor av idéer men sen när man ska försöka organisera dem i ord blir det desto svårare

.