Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-12-20, 14:03
Medlem
Nikeniks avatar
Quorn är det jag föredrar. Men det finns en påse sojaprotein i tacohyllan som heter "Vegetarian taco-mix" eller liknande, är Santa Maria som gör den. Bara tillsätta vatten och några tomater så får man en god och extremt lättlagad tacofärs som också är nyttig.

Perfekt till tacos eftersom den är färdigkryddad och går snabbt.
Citera
2007-12-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Blev avrådd att pröva detta då det tydligen inte innehåller väldigt mkt protein. Dock är jag lite nyfiken på det smakmässigt. Naturligtvis har jag googlat, men berätta gärna mer om vad du själv tycker om denna lätt udda produkt och hur du använder den!
Nja, protein innehåller det väl. Enligt oxon.se/seitan:
Citat:
100g färdig seitan innehåller näringsmässigt ungefär:
• 22% protein
Vilket låter helt OK. Fast gluten suger väl som protein, så det kanske inte är så bra nej.

Jag ska säga att jag gjorde det för första gången igår, så jag är absolut ingen expert. Men konsistensen blev perfekt. Intressant också att man kan forma det som man vill, samtidigt som det håller en "köttig" struktur. Sen får man smaksätta som man vill då det som vanligt inte har någon smak.
Tidsödande att göra, men inte jobbigt.
"Skinka" och "köttbullar" är det jag har gjort igårkväll och idag. Väldigt bra blev det. Bra nog att jag nyss köpte 4 kg mjöl...
Citera
2007-12-20, 20:18
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
...men när man gör köttfärssås t.ex. så är ju köttfärsen i mångt och mycket bara något som ger struktur och bär fram kryddsmaken och då kan man lika gärna köra med vegfärs (eller sojagranulat).

Då kör jag med linser istället, röda om jag har bråttom, gröna om jag har mer tid. Enklare och godare än köttsubstitut.
Citera
2007-12-20, 20:48
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Vilket låter helt OK. Fast gluten suger väl som protein, så det kanske inte är så bra nej.
Tror jag felciterade: använder man seitan som enda proteinkälla är det tydligen inte tillräckligt (gluten, såsom du påpekade själv). Men det gör väl antagligen ingen.

Oavsett ska jag definitivt pröva det, speciellt efter din beskrivning! Sidan du uppgav hade dessutom ett recept med vetemjölsbas, http://www.oxon.se/seitan/bake.html, något jag lär pröva efter jul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in