• 1
  • 2
2007-12-20, 03:07
Medlem
dawns avatar
Försöker skära ner på rött kött och kom på att alla mina favoriträtter såsom tacos, spaghetti m. köttfärssås, lasagne m.fl. faktiskt skulle kunna göras med vegetarisk "kött"färs. Detta har alltså inget med ICA-skandalen att göra.

Men jag undrar om vegetarisk "kött"färs finns att köpa i vanliga butiker eller om den måste göras själv? Och om den nu finns i butiker, är det som säljs "dugligt" eller är det här ett fall där man helst ska göra sin egen?

/d
Citera
2007-12-20, 03:12
Medlem
oregistrerads avatar
Quorn är ett alternativ. Måste kryddas ordentligt då den inte smakar speciellt mycket.
Citera
2007-12-20, 03:14
Medlem
Rauzs avatar
Quorn fungerar som sagt utmärkt. Till tacos föredrar jag Hälsans Köks vegefärs. Båda finns på nästan varenda matvarubutik, fucking 7-11 har Quorn.
Citera
2007-12-20, 03:17
Medlem
b0gfettos avatar
Quornfärs och vegofärs finns i frysdisken, så finns det nån påse av blåband som ska kokas upp bara.
Bör finnas på närmsta Ica/Coop/Willys. Willys är ca 10.- billigare per förpackning däremot.

Quornfärsen är jag inte så förtjust i, men funkar om man kryddar och pysslar lite med det man tycker är gott.
Citera
2007-12-20, 03:32
Medlem
Walladmors avatar
smakar ju fan plast om quorn. köp en burk röda linser eller mixa lite sojabönor.
Citera
2007-12-20, 03:40
Medlem
snufkin420s avatar
Jag har ätit quornfärs i fan snart 10 år.

Här är mitt optimerade recept:

1 Påse färs (vad är det? 300g?)
1 Gul lök, finhackad.

Steker tills jag uppnått önskat resultat, hellre för mycket än för lite dock. Applicerar följande enligt ordning.

Salt + Svartpeppar
1 Färsk Timjan
1 Färsk basilika, båda finhackade
1 Tsk Sambal Oelek (lite mer om flickvännen inte ska ha)
1 Burk krossade tomater
1 Grönsaksbuljong
2 Vitlöksklyftor
1 3dl matlagningsgrädde

Smaka av med salt och grillkrydda.
Fan vad hungrig jag blev nu.
Citera
2007-12-20, 03:43
Medlem
Sojagranulat smakar bättre än Quornfärs enligt mitt tycke. Dessutom är det betydligt billigare, om man nu tycker att priset är en viktig faktor. Koka det några minuter i buljong och tillsätt ev. lite soja, sen kan du använda det på samma sätt som köttfärs.
Citera
2007-12-20, 09:31
Medlem
tetZIXs avatar
Sojaprotein säljs ju under lite roligare namn såsom Hälsans Kök och deras produkter, t.ex. vegfärs. Smakar mer som en egen färsvariant än en tråkig imitation, vilket jag personligen tycker Quorn är.

Vid stekning av färsen rekommenderar jag att tillsätta små mängder vanlig soja, utöver t.ex. lök och färskmalen svartpeppar. Sojan ger inte bara bättre färg utan också bättre sälta. Experimentera också med att tillsätta lite vatten halvvägs in i stekningen - blir mkt saftigare. Speciellt om du ska ha färsen till t.ex. köttfärspaj el. dyl.

HK:s "Gourmetbullar" är dessutom den enda sort jag smakat som är god till t.ex. köttbullssmörgåsar vid jul. Rekommenderas starkt!
Citera
2007-12-20, 09:38
Medlem
jokers avatar
Friggs vegefärs tycker jag smakar rätt ok för att vara köttersättningsmedel. men rent generellt tycker jag man ska äta kött om det är köttsmaken man vill åt. Det finns många goda vegetariska rätter som inte alls smakar kött.
Citera
2007-12-20, 13:32
Medlem
Quorn.

Sojagranulat.

Seitan. Gjorde för några minuter sen seitanbullar. Blev riktigt bra. Billigt också, bara köpa ett kilo mjöl för 10 kr så har man en enorm sats.
Citera
2007-12-20, 13:38
Medlem
miklons avatar
Quorn passar bra till tacos och liknande tycker jag, men ska man göra köttfärssås så kan man lika gärna köra med sojagranulat, som är mycket billigare. Där handlar det ju mest om att få något som ger struktur och jag tycker att sojagranulatet duger utmärkt till det.

Sedan finns det större sojabitar också, som t.ex. ska kunna ersätta kyckling, de smakar däremot skit tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av joker
Friggs vegefärs tycker jag smakar rätt ok för att vara köttersättningsmedel. men rent generellt tycker jag man ska äta kött om det är köttsmaken man vill åt. Det finns många goda vegetariska rätter som inte alls smakar kött.

Kan i viss mån hålla med, det blir lite löjligt att man alltid ska söka ersättare till köttet och i de flesta fall smakar det inte särskilt bra, men när man gör köttfärssås t.ex. så är ju köttfärsen i mångt och mycket bara något som ger struktur och bär fram kryddsmaken och då kan man lika gärna köra med vegfärs (eller sojagranulat).
Citera
2007-12-20, 13:52
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Seitan.
Blev avrådd att pröva detta då det tydligen inte innehåller väldigt mkt protein. Dock är jag lite nyfiken på det smakmässigt. Naturligtvis har jag googlat, men berätta gärna mer om vad du själv tycker om denna lätt udda produkt och hur du använder den!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in