2007-12-19, 14:15
Medlem
Det skall inte vara några problem att göra inlagd sill idag den 19:e för att servera den 26:e? Den konserveras väl av ättiksspriten?

dessutom undrar jag om man kan lägga in rå strömmingsfile i en vanlig 1-2-3 lag och spara i en vecka i kylskåp?
Citera
2007-12-19, 14:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
1. Det skall inte vara några problem att göra inlagd sill idag den 19:e för att servera den 26:e? Den konserveras väl av ättiksspriten?

2. dessutom undrar jag om man kan lägga in rå strömmingsfile i en vanlig 1-2-3 lag och spara i en vecka i kylskåp?
1. Nej, inga problem. Håller avsevärt längre än så om man har gjort rätt.
2. Lägg den i stället i en vanlig saltlake. 1-2-3 lagen är ju en ren slutprodukt och kommer fram efter att sillen legat i saltlake.

~Paul~
Citera
2007-12-19, 14:50
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Det skall inte vara några problem att göra inlagd sill idag den 19:e för att servera den 26:e? Den konserveras väl av ättiksspriten?

dessutom undrar jag om man kan lägga in rå strömmingsfile i en vanlig 1-2-3 lag och spara i en vecka i kylskåp?

Du menar sån här klassiskt med 2 dl socker 0.5 dl ättika plus vatten.

Vad som händer är att den kommer inte att kännas lika fast i köttet om du väntar en vecka.
Citera
2007-12-19, 14:59
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:

Den bör läggas in i dag för att den ska få tid att gotta till sig.
Inlagd sill kan hålla i flera månader om man handskas rätt med den (inga skitiga fingrar, gafflar, etc ).
Det som händer med sillen efter en tid är att den blir mjukare i konsistensen för att slutligen falla i bitar.

Och som DePaul sa måste du lägga rå strömmingsfilé i saltlake annars blir den dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in