• 1
  • 2
2007-12-19, 00:26
Medlem
_Fiskarns avatar
Hej!

Skulle behöva hjälp med att köra in Ubuntu på min dator.

Har Win. XP Pro. i nu läget och har en massa inställningar program mm. som ja inte vill ha förlorat, men vill ändå testa på Ubuntu då min arbetskamrat tycker mycket gott om det.

Då är min fråga den att hur får ja in Ubunto, felfritt så att säga?
Har idags läget 3st HDD's men vill ha Win. + Ubuntu på samma HDD, men ingen partition på den. Blev avrådd att helst inte installera på samma om den inte var partitionerad. Några tips på hur man kan lösa detta?

Sedan har ja en annan viktig fråga, någon som vet hur man får igång sitt Netgear WG111v2 USB nätverkskort på Ubuntu, någon som vet en färdig guide eller liknande?

Mycket taksam för snabba svar
Citera
2007-12-19, 09:38
Medlem
X_surfers avatar
Av vilken anledning vill du inte skapa en ny partition om man får fråga?
Citera
2007-12-19, 12:31
Medlem
_Fiskarns avatar
nej, att partitionera har ja inget emot. Dock vet ja inte riktigt hur ja ska gå tillväga när windows redan är installerat på HDDn så man inte tar bort något och sitter där sedan och slår sönder halva rummet.

Dock sa arbetskamraten att Ubuntu skulle kunna partitionera åt en (om man väljer det).

Frågan är då om Wubi kan göra detta eller om någon har testat detta program innan? är det "helt" fel fritt? eller måste man köra den vanliga istallationen vid uppstarten för att kunna få valmöjligheten att partitionera?
Citera
2007-12-19, 13:52
Medlem
Köp en ny hårddisk och installera ubuntu på den
Citera
2007-12-19, 14:03
Medlem
sillybillys avatar
ändra bara storleken på nuvarande partition och skapa en ny. kan göra med tex. partition magic
Citera
2007-12-19, 15:06
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Nu är det längesedan jag installerade Ubuntu. Jag började med 5.10 Breezy Bagder och har sedan uppgraderat succesivt till 7.10.
Jag fegade och installerade på en FAT32 HD, där program och filer redan var installerat. Windows låg på en annan NTFS-disk.

Redan då fixade live-cd:n partitionering, GRUB och hela köret. Otroligt enkelt och smärtfritt. Inget gick förlorat.
Citera
2007-12-19, 19:01
Medlem
Zibris avatar
Du behöver inte ens Partition Magic, bara starta Ubuntu Live CD:n (som man också installerar ifrån), och tryck på installikonen på skrivbordet. Några steg in på installationen kommer man till partitionssteget, och där kan man resize:a sina redan befintliga och skapa nya.
Citera
2007-12-19, 20:54
Medlem
Marcel Pagnols avatar
Om du kan engelska, verkade en det finnas en väldigt bra guide om din netgear när jag Googlade http://wawob.blogspot.com/2007/02/in...device-on.html

det jag rekommenderar dig att göra, är att först de-fragmentera din windows hårddisk. Sedan sätter du bara in live-skivan och pationerar upp en av dina hårddiskar där igenom, samtidigt som du kan installera ditt fräscha Ubuntu system.

/Lycka till Mvh Marcel
Citera
2007-12-20, 12:37
Medlem
_Fiskarns avatar
Får ta och partitioner via Partition Magic, för i linux partitions läget så föll mitt vetande om hur ja ska gå tillväga.

Nästa fråga är då om kanske Boot sektionen kan krocka med windows egna, något man kanske kan göra för att förhindra eller händer det aldrig?
Citera
2007-12-20, 14:04
Medlem
sillybillys avatar
GParted är annars ett jäkligt bra program, starta med ubuntu liveCD och starta sedan GParted.. (system->Administration->Partition editor).

sedan är det bara att tuffa igång installationen.
Citera
2007-12-22, 17:43
Medlem
yxskafts avatar
Du kan alltid installera Ubuntu med Wubi, så lägger sig Ubuntu på en virtuell hårddisk.
http://wubi-installer.org/
Citera
2007-12-22, 19:27
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yxskaft
Du kan alltid installera Ubuntu med Wubi, så lägger sig Ubuntu på en virtuell hårddisk.
http://wubi-installer.org/

Saken är den att man ska aldrig göra det om man har tänkt att köra Ubuntu seriöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in