• 1
  • 2
2007-12-18, 21:39
Bannlyst
Kanske aningen flummig topic, men jag tänker mest på filmer, där det finns några som kämpar för den ljusa sidan, den goda sidan, och det finns de som kämpar för den mörka sidan, som vill förstöra allt osv.
Jag kanske helt enkelt inte är tillräckligt ond själv, men jag förstår inte varför man vill förstöra allting, när man själv finns med i det alltinget? Handlar det bara om onda furstar med självmordstankar eller?
Citera
2007-12-18, 21:56
Medlem
Pentanistens avatar
Tänk dig starwars utan de onda.
Citera
2007-12-18, 22:03
Medlem
BlackMetals avatar
Det handlar om makt
Citera
2007-12-18, 22:04
Medlem
Tror inte att dom igentligen vill förstöra allt inklusive sig själv, bara det som går emot dom, så att dom kan bygga upp en ny värld så som dom vill ha det.
Citera
2007-12-18, 22:14
Medlem
Generellt vad jag sett så brukar den "ljusa sidan" kämpa för frihet medan den "mörka sidan" kämpar för makt..
Citera
2007-12-18, 22:18
Medlem
Ad Astras avatar
Tycker ofta att det handlar om egoism vs medkänsla. Väldigt sällan de goda vinner genom egoism i alla fall.
Citera
2007-12-18, 22:42
Bannlyst
Såg precis lite ur The Seeker, en ny film som handlar om just the light vs the dark, och där vill the dark destroy everything and everything in it. Är det bara en metafor för att förstöra allt för att bygga upp det igen på deras sätt då?
Citera
2007-12-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyström
Såg precis lite ur The Seeker, en ny film som handlar om just the light vs the dark, och där vill the dark destroy everything and everything in it. Är det bara en metafor för att förstöra allt för att bygga upp det igen på deras sätt då?
Ja jag förstår inte vad dom skulle tjäna på att förstöra allt och alla inklusive sig själva.
Citera
2007-12-18, 23:11
Medlem
MrTambourineMans avatar
Väldigt intressant frågeställning!

Det handlar nog ofta om makt. Men det handlar nog också om att "den onde" är djävligt trasig på insidan samtidigt som han vill att den yttre världen ska reflektera han inre. Alltså är allt han tänker på maximal förstörelse. Om han själv ryker med på kuppen spelar ingen roll.
Citera
2007-12-19, 00:05
Medlem
Dr_knass avatar
"Att förstöra är att skapa".

Att utgå från action-filmer när man ska analysera detta fenomen kan vara mindre effektivt med tanke på att "den mörka sidan" ofta är endimensionell och irrationell i de filmer som den har gestaltas. För att finna "den mörka sidan" kan vi tänka på våra egna onda handlingar och varför vi gör dem, och tycker vi att vi gör fel när vi begår dessa handlingar?

Den mörka sidan kan vara ett subjektivt begrepp som varierar från individ till individ. Rymdimperiet såg säkerligen rebellerna som onda medan de själva framstod som moraliska väktare. Egentligen kan man säga att den mörka sidan helt enkelt bara vill exakt det motsatta som den goda sidan vill. Och den goda sidan är självklart den sida där man finner filmens eller bokens protagonister och våra mest närliggande moraliska värderingar. Att någon sida är ond och den andra är god, är bara ett subjektivt antagande som vi gör baserat på våra egna erfarnheter.
Citera
2007-12-19, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_knas
Att någon sida är ond och den andra är god, är bara ett subjektivt antagande som vi gör baserat på våra egna erfarnheter.
Nja, jag förstår vad du menar, men talar vi om att ödelägga världen i ett mörker, och döda varje förstfödd, plåga och slita män, kvinnor och barn i stycken, så tror jag vi alla kan vara överens om att vi talar om ren ondska. Den som vill, får gärna försöka rättfärdiga ett sådant beteende som något sprunget ur ren godhet!

Men jag håller med dig om att den "goda sidan" oftast symboliserar vår tids sätt att se på rättvisa, godhet, demokrati osv, och att det inte alltid ur ett tidlöst perspektiv nödvändigtvis skulle motsvara vår nuvarande syn på godhet.
Citera
2007-12-20, 11:11
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyström
Kanske aningen flummig topic, men jag tänker mest på filmer, där det finns några som kämpar för den ljusa sidan, den goda sidan, och det finns de som kämpar för den mörka sidan, som vill förstöra allt osv.
Jag kanske helt enkelt inte är tillräckligt ond själv, men jag förstår inte varför man vill förstöra allting, när man själv finns med i det alltinget? Handlar det bara om onda furstar med självmordstankar eller?

Den mörka sidan står för det destruktiva den ljusa står för det konstruktiva. Det är lättare att förstöra än att bygga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in