Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Under andra världskriget blev det uppenbart att den som härskar i luften härskar också oftast på land, England var verkligen på gränsen att bryta ihop helt. Jag tror att piloterna i RAF räddade kriget med tanke på hur dom offrade sig, blev dom nerskjutna hoppade dom över engelsk mark. Kunde dom så tog dom sig direkt till ett flygfält och fortsatte striden så fort dom kunde. Nej, om tyskarna hade fortsatt med operationen och samtidigt sett till att konvojerna från främst USA aldrig nådde fram hade Tyskland tagit England och kriget hade slutat väldigt annorlunda.
Detta gällde möjligtvis vid markstrider, men kan också förklaras med att sidan med luftherravälda många gånger samtidigt hade överlägsna resurser på marken. Det är med andra ord inte så enkelt att säga att det fanns ett direkt orsakssamband.
Vi talar dock inte om rena markstrider utan om en sjöburen invasion, och för att genomföra en sådan räcker det inte med luftherravälde, du behöver sjöherravälde också! För att inte tala om rätt utrustning (landstigningskapacitet exempelvis) och minutiös planering.
Jag är övertygad om att det är en krigstida propagandamyt som överlevt att de engelska piloterna räddade kriget sommaren 1940. Ovanför England stred engelsmännen på sina egna villkor, och producerade ett ganska fördelaktigt förlustutbyte. Ffa i fråga om piloter, som ju är minst lika viktiga som flygmaskinerna. "Slaget om England" var mest av politisk betydelse om du frågar mig. Tyskarna hade ingen möjlighet att invadera 1940.
Vad gäller att stoppa konvojerna så var det ju just det som tyskarna försökte med, och aldrig kom i närheten av trots stora satsningar.