2007-12-18, 09:30
Medlem
Achillezs avatar
När jag ska välja vilken disk och partition jag ska installera på, som i detta fallet är en SATA-disk, så får jag ett meddelande om att startfiler måste skrivas till disken först och att disken inte är Windows-XP kompatibel.
Jag har också kopplat ur alla andra diskar och har även installerat senaste drivrutinerna för SATA stöd. Har även provat på en annan SATA disk med samma problem. Jag har senaste BIOS firmware. Har också provat på en alternativ SATA-plats på moderkortet samt provat att formatera disken i både Windows och i Partition Magic innan installation. Skulle bli tacksam om någon kunde hjälpa till...
Citera
2007-12-18, 09:39
Moderator
Falukropps avatar
Du kan ju ta en kik om det finns nån möjlighet att emulera en PATA-controller. Brukar gå att göra, ta en kik i biossetupen. Sen kan du försöka installera windows, och i efterhand slänga på drivrutinerna. Gå sen in i setupen och stäng av PATA-emulationen.

Den där optionen kan heta lite olika saker, det vanliga är väl att den heter "compatibility mode" , "Emulate PATA" , "Native / legacy mode" eller nåt sånt.

Nu vet jag inte vad du menar med att installera SATA-drivarna, men du verkar ha koll på datorer. Måste ställa en idiotfråga, men ta inte illa upp: Du har inte försökt installera dem i det redan befintliga operativsystemet på disken, och sen bootat upp från windowsskivan och räknat med att drivarna ska finnas där?
Citera
2007-12-18, 12:24
Medlem
Achillezs avatar
Jag sitter inte vid problemdatorn just nu och kan inte kolla i BIOS om att emulera PATA. Har dock varit en del i BIOS och tycker mig inte känna igen det du nämner. Men jag ska dock kolla en extra gång. Drivisarna är laddade från diskett (F6) strax efter uppstart med bootskiva. Har provat med både medföljande diskett och med senaste drivisar.
Citera
2007-12-18, 13:03
Moderator
Falukropps avatar
Allright. Tyckte du verkade ha koll, men man kan aldrig vara säker på det här forumet :>
Hursomhelst, märkligt att det inte funkar efter att du laddat drivarna i början av setupen. Det faktum att du testat med disketten som följde med eliminerar ju möjligheten att du tankat fel drivrutin.
För att vara på den säkra sidan vill jag fråga; windowssetupen hittar OEM-drivern på disketten som den ska, men det funkar ändå inte?

Exakt vad har du för bios? Phoenix? Award? Nån specialvariant? Borde ju inte vara så svårt att ta reda på vad den optionen heter i den bios du har, så vet du direkt sen vad du ska leta efter när du sätter dig vid problemdatorn. Som sagt, den kan heta rätt olika prylar. Känns som att det är det logiska nästa steget att få igång den där PATA-emulationen. Det är ju inte mycket man kan göra åt windowssetupen om den strular utan att hålla på och slipstreama skivor och jävlas omkring.
Citera
2007-12-18, 19:10
Medlem
Achillezs avatar
OEM drivern hittas som den ska men det hjälper ändå inte.

BIOS-----> Phoenix - AwardBIOS v6.00PG

Jag har nu kollat i BIOS men inte sett några alternativ som kan hjälpa mig.
Det måste finnas alternativa lösningar än att emulera PATA.
Ska googla lite nu efter andra möjligheter.
Citera
2007-12-18, 21:46
Medlem
Achillezs avatar
Jag har inte löst problemet som uppstod däremot har jag kommit förbi det då jag med hjälp av Acronis True Image direkt implementerade en tidigare sparad ghostfil av Windows till SATA disken. Ändrade sedan bara diskprioriteten i BIOS sen var det klart. Dock kvarstår problemet men är själv inte angelägen om det längre...
Tack Falukropp för support!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in