Citat:
Ursprungligen postat av isch
Rent spontant tycker jag att det låter som en bra ide men det är alltid lite gnälligt att stänga av folk ifrån tjänster de betalar för (även om en ban gör att man slipper merparten av reklamen).
Jag kom faktiskt på den invändningen själv efter att jag postade det där. Min tanke var då att man skulle kunna använda sig av någon form av återbäring i de fallen. T.ex, användaren Pelle85 betalar 12 kronor för "inträdet" på ett reklamfritt Flashback, för att sedan missköta sig efter en månads tid. Om 12 kronor står för 12 månaders användning så får Pelle85 alltså tillbaks 11 kronor, eftersom han skött sig enligt reglerna och använt Flashback i 1 månad av 12.
Nu var summan 12 kronor en fiktiv sådan, att börja fiffla med såna små summor kanske inte är nödvändigt. Man måste dock tänka på att det är ytterst få användare som faktiskt blir bannade med tanke på hur många som är registrerade. Så det handlar väl mer om att gottgöra enskilda fall.
Dock finns det en viss risk att det här skulle kunna missbrukas, att någon som köpt sig reklamfrihet medvetet missköter sig för att få tillbaks på sin investering ifall han/hon ångrar sig. Men jag tror inte det är så troligt, i och med att de som skulle köpa sig reklamfrihet knappast är de som kommer hit för att trolla och sabotera. De skulle nog i så fall hålla sig till den reklamfinansierade versionen.
(ja, jag föreslår alltså att det finns en Flashback som är reklamfinansierad precis som nu, samtidigt som man som enskild användare kan köpa bort reklamen för egen del).
För övrigt så skiljer sig inte den här problematiken på annat sätt än den för vilken förening som helst där folk betalar för inträde för att sedan eventuellt missköta sig.