2025-05-19, 12:41
Medlem
Giant Squids avatar
Vad var kattens namn nu igen, Trulsmondo?. Eller förkortningen Mondo som farfar nämnde.
Är inte det ett väldigt konstigt kattnamn?
Förkortningen borde väl vara Truls då jag fått lära mig att katter ska ha ett S i namnet.
Eller är farfar lika dålig på katter som med missbrukare?
Vart är katten nu? Behöver man ringa animal resque?
Citera
2025-05-19, 12:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Fakta är att M utifrån den medicinska definitionen av missbruk har ett missbruksproblem. Han har också, återigen, inte dementerat medias användning av ordet missbruk.

Jag förstår verkligen inte varför du är så mån om att hävda att M inte har ett missbruk. Det vore väl ändå bättre om han hade ett missbruk som går att behandla? Alternativet är ju att han är medveten om hur hans handlingar påverkar andra och medvetet struntat i hänsynen till sin familj.
Förnekelse är väl stage 1
Citera
2025-05-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad var kattens namn nu igen, Trulsmondo?. Eller förkortningen Mondo som farfar nämnde.
Är inte det ett väldigt konstigt kattnamn?
Förkortningen borde väl vara Truls då jag fått lära mig att katter ska ha ett S i namnet.
Eller är farfar lika dålig på katter som med missbrukare?
Vart är katten nu? Behöver man ringa animal resque?

Låter som de har kollat på OS och gillade både Truls och Mondo.
Citera
2025-05-19, 12:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Låter som de har kollat på OS och gillade både Truls och Mondo.
Alright. Det fanns en Truls där också?
Tack för infon.
Truls är väldigt sött annars.
Citera
2025-05-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Förnekelse är väl stage 1

Så är det. Förstår inte varför M-ligan har så svårt att prata om ett missbruk som ett missbruk, det är ju nästan som att dom skäms över att han skulle ha missbruksproblem och det är ju inte särskilt stöttande.
Citera
2025-05-19, 13:07
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagotradapplet
Uppenbara punkter för dig, menar du? Är du läkare och har du undersökt honom? Du antyder en hel del här utan några konkreta bevis. Låt oss ta en titt på några av dina ”uppenbara” punkter, med hänsyn till tillgängliga fakta:

- Att använda mer av substansen än avsett.
Hur vet du hur mycket han ska ha tagit och att det var mer än han hade tänkt sig den dagen? Var du där, pratade du med honom?

- Upprepade försök att sluta eller minska användningen utan framgång.
Han berättade om ett återfall. Som vi hörde under rättegången var testresultaten negativa, så i slutändan antogs det att han för närvarande inte tog någonting. Så som det ser ut i dag är detta förmodligen mer av en framgång?

- Misslyckande att fullfölja ansvar på grund av användningen.
Och detta bevisas av vad? Jag vet att du vill hänvisa till Nyhetsmorgon. Det officiella uttalandet om detta var att det var ett kommunikationsproblem. Och det kan inte helt uteslutas, för han kanske inte hade festat så sent om han hade vetat att han skulle behöva gå upp så tidigt nästa morgon. Har du några andra bevis för att han inte fullgjorde sina plikter?

- Fortsatt användning trots fysiska eller psykiska problem.
Bortsett från de punkter han själv nämnde om efterverkningarna dagen därpå, var ska det ha påverkat honom fysiskt, till exempel? Har du några bevis för det? När jag tänker på att han nyligen sprang ett maratonlopp undrar jag hur han måste ha klarat av det.

"Tror vi alla kan vara överens om att det rör sig om ett tydligt missbruk...". Nej, det här kan jag inte hålla med om. Snälla sluta extrapolera från din åsikt till alla andra.
Han säger själv att han är en beroendeperson...de har väldigt svårt att kontrollera sitt missbruk
Citera
2025-05-19, 13:11
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Du tar verkligen inte in sådant som skrivs varken till dig eller rent allmänt i tråden. Ingen kan rent objektivt titta på hans uttalande med facit i hand och tänka att det var det bästa och rimligaste han kunde säga.

I Ms uttalande om skilsmässan säger han att det är han som begärt ut skilsmässa och får det att verka som att det är hans eget beslut.

Det var inte ett neutralt uttalande.

Varför är det inte längre möjligt att i efterhand se objektivt på hans uttalande? Självklart kan man det, genom att gå tillbaka till situationen innan CJ offentliggjorde anklagelserna. Och vid den tidpunkten hade MZ ansökt om skilsmässa i Sverige. Bara av uttrycksformen ”Det är korrekt att Måns Zelmerlöw nyligen har ansökt...” kan man anta att MZ, eller snarare hans management, blev kontaktad av pressen med en begäran om kommentar till varför han tydligen hade ansökt om skilsmässa i Sverige. Och det var precis vad han gjorde då. Med önskan om att kunna ordna allt annat privat. Jag tror inte att han på förhand hade den minsta aning om att CJ skulle skriva något i stil med vad hon gjorde.

Bara för att du inte verkar kunna sätta dig in i andras situation betyder det inte att andra inte kan det...
Citera
2025-05-19, 13:25
Medlem
Citat:
Varför är det inte längre möjligt att i efterhand se objektivt på hans uttalande? Självklart kan man det, genom att gå tillbaka till situationen innan CJ offentliggjorde anklagelserna. Och vid den tidpunkten hade MZ ansökt om skilsmässa i Sverige. Bara av uttrycksformen ”Det är korrekt att Måns Zelmerlöw nyligen har ansökt...” kan man anta att MZ, eller snarare hans management, blev kontaktad av pressen med en begäran om kommentar till varför han tydligen hade ansökt om skilsmässa i Sverige. Och det var precis vad han gjorde då. Med önskan om att kunna ordna allt annat privat. Jag tror inte att han på förhand hade den minsta aning om att CJ skulle skriva något i stil med vad hon gjorde.

Jag tror att han visste precis vad han gjorde och det är tydligt utifrån att han över huvud taget begärde ut skilsmässa i Sverige. Som bekant hade han ju verkligen inte behövt göra det. Självklart har han fått en fråga från media och ville kommentera, han insinuerar fortfarande i sitt svar att det är hans eget beslut och säger att det var svårt att ta som småbarnsförälder.

Han visste ju precis hur C upplevt dom senaste månaderna av deras äktenskap så jag kan tänka mig att han bett henne om att dom ska komma med ett gemensamt uttalande och jag kan tänka mig att hon inte ville det. Kan också tänka mig att hon sagt att hon kommer ta sig friheten att skriva ett eget uttalande om han vänder sig till media.
Citera
2025-05-19, 13:25
Avstängd
Citat:
Så är det. Förstår inte varför M-ligan har så svårt att prata om ett missbruk som ett missbruk, det är ju nästan som att dom skäms över att han skulle ha missbruksproblem och det är ju inte särskilt stöttande.
Nej då, det är inte därför. Utan för att han själv inte sagt att han har det. Och att han inte rättat rubriken kan exempelvis bero på att de inte gick med på det, att en annan deal förhandlades fram med just GP eller att han har haft extremt mycket annat att tänka på så att kanske någon PR har godkänt artikeln. Kan finnas 100 orsaker till som vi inte känner till.
Citera
2025-05-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Nej då, det är inte därför. Utan för att han själv inte sagt att han har det. Och att han inte rättat rubriken kan exempelvis bero på att de inte gick med på det, att en annan deal förhandlades fram med just GP eller att han har haft extremt mycket annat att tänka på så att kanske någon PR har godkänt artikeln. Kan finnas 100 orsaker till som vi inte känner till.

Det får väl ändå anses märkligt att M som då inte vill erkänna ett missbruk tillskrivs ett missbruk av en tidning som sedan blir grund för rubriker i samtliga stora, svenska medier samma dag.

Om det inte finns grund för att kalla det missbruk har han blivit utsatt för enorm skada och detta skulle man omgående både dementerat, begärt rättelse för och anmält till Mediernas Etiknämnd.

Ingenting av detta är gjort.

Att GP inte skulle gå med på att rätta en rubrik som faktiskt är osann ser jag som extremt osannolikt, trots deras tveksamma relation till etik.

Och egentligen spelar detta absolut ingen roll: M har ett missbruk helt oavsett. Sluta dalta med honom nu.
Citera
2025-05-19, 13:43
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Fakta är att M utifrån den medicinska definitionen av missbruk har ett missbruksproblem. Han har också, återigen, inte dementerat medias användning av ordet missbruk.

Jag förstår verkligen inte varför du är så mån om att hävda att M inte har ett missbruk. Det vore väl ändå bättre om han hade ett missbruk som går att behandla? Alternativet är ju att han är medveten om hur hans handlingar påverkar andra och medvetet struntat i hänsynen till sin familj.
Jag förstår att du inte har några konkreta bevis, så nu fortsätter du helt enkelt att hävda att han måste ha ett missbruksproblem. Enligt en medicinsk definition bör det också finnas påvisbara bevis. Endast åsikter eller synpunkter från tredje part som inte har något att göra med den berörda personen personligen kan inte riktigt användas som en grundläggande måttstock, eller hur?

Och återigen, han talade själv inte om missbruk, utan om användning. Ur er synvinkel var det faktum att han överhuvudtaget nämnde det i medierna redan ett misstag och fanns bara där för att påverka hans offentliga image. Och nu klandrar du honom för att inte ha upprepat det? Väldigt inkonsekvent.

Det beror nog mycket på vilka handlingar han anklagas för i samband med ett missbruk som sägs ha drabbat hans familj.
Som ni kan se här i tråden vill många se ett drogmissbruk som ett tydligt tecken på att han också har begått fysiskt och psykiskt våld mot sin familj. Och det är något som definitivt är lättare att tolka som grund för en sådan anklagelse i ett sådant sammanhang.
Han fortsätter dock att kraftfullt förneka anklagelsen om våld av något slag.

Så i det här fallet är det fråga om att ställa utsaga mot utsaga.

Och det finns fortfarande inga bevis för att det faktiskt hände. Och i detta avseende är det nödvändigt att upprepa det uttalande som gjordes av MZ:s advokat: det faktum att en polisanmälan har gjorts, som fortfarande utreds och för vilken han inte ens har kontaktats, är ännu inte ett bevis för att något verkligen har hänt.
Det är dock uppenbart att detta är en mycket känslig fråga och att den har, eller skulle ha, en relevant inverkan, särskilt när det gäller allmänhetens uppfattning och även specifikt i rättsliga frågor.
Citera
2025-05-19, 13:50
Medlem
Citat:
Jag förstår att du inte har några konkreta bevis, så nu fortsätter du helt enkelt att hävda att han måste ha ett missbruksproblem. Enligt en medicinsk definition bör det också finnas påvisbara bevis. Endast åsikter eller synpunkter från tredje part som inte har något att göra med den berörda personen personligen kan inte riktigt användas som en grundläggande måttstock, eller hur?

Och återigen, han talade själv inte om missbruk, utan om användning. Ur er synvinkel var det faktum att han överhuvudtaget nämnde det i medierna redan ett misstag och fanns bara där för att påverka hans offentliga image. Och nu klandrar du honom för att inte ha upprepat det? Väldigt inkonsekvent.

Det beror nog mycket på vilka handlingar han anklagas för i samband med ett missbruk som sägs ha drabbat hans familj.
Som ni kan se här i tråden vill många se ett drogmissbruk som ett tydligt tecken på att han också har begått fysiskt och psykiskt våld mot sin familj. Och det är något som definitivt är lättare att tolka som grund för en sådan anklagelse i ett sådant sammanhang.
Han fortsätter dock att kraftfullt förneka anklagelsen om våld av något slag.

Så i det här fallet är det fråga om att ställa utsaga mot utsaga.

Och det finns fortfarande inga bevis för att det faktiskt hände. Och i detta avseende är det nödvändigt att upprepa det uttalande som gjordes av MZ:s advokat: det faktum att en polisanmälan har gjorts, som fortfarande utreds och för vilken han inte ens har kontaktats, är ännu inte ett bevis för att något verkligen har hänt.
Det är dock uppenbart att detta är en mycket känslig fråga och att den har, eller skulle ha, en relevant inverkan, särskilt när det gäller allmänhetens uppfattning och även specifikt i rättsliga frågor.

Vem vinner på att du fortsätter förneka hans missbruk? Oklart. Vet du vilka som däremot förlorar på det? Hans barn. Och han själv.

Varför du vill lyfta misshandelsanklagelserna i frågan om ifall M har ett missbruk eller inte vet jag inte men det är tydligt för dom flesta att Ms bruk av kokain är ett missbruk, om inte annat för att det satt honom i den situation han befinner sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in