Citat:
Ursprungligen postat av
katperlom
Enligt DSM-5 definieras substansbrukssyndrom (som alltså är den medicinska termen man använder för just missbruk) med hjälp av en lista med elva kriterier, där svårighetsgraden bestäms av hur många av dessa kriterier som uppfylls:
• Att använda mer av substansen än avsett.
• Upprepade försök att sluta eller minska användningen utan framgång.
• Att spendera mycket tid på att få tag på, använda eller återhämta sig från substansen.
• Stark längtan eller sug efter substansen.
• Misslyckande att fullfölja ansvar på grund av användningen.
• Fortsatt användning trots sociala problem.
• Att ge upp aktiviteter på grund av användningen.
• Användning i farliga situationer.
• Fortsatt användning trots fysiska eller psykiska problem.
• Utveckling av tolerans.
• Abstinenssymptom.
Jag har fetmarkerat dom uppenbara i Ms fall och kursiverat dom vi kan anta att han har.
Som du märker finns det ingenting i missbruksdefinitionen som handlar om att man ”inte fungerar utan droger” utan framför allt om att ens bruk får konsekvenser på ens tillvaro och liv. Det finns inte heller någon gräns för hur ofta man måste nyttja drogerna för att det det ska räknas som ett missbruk.
Tror vi alla kan vara överens om att det rör sig om ett tydligt missbruk i Ms fall och som sagt har han inte begärt rättelse av medias användande av ordet.
Uppenbara punkter för dig, menar du? Är du läkare och har du undersökt honom? Du antyder en hel del här utan några konkreta bevis. Låt oss ta en titt på några av dina ”uppenbara” punkter, med hänsyn till tillgängliga fakta:
- Att använda mer av substansen än avsett.
Hur vet du hur mycket han ska ha tagit och att det var mer än han hade tänkt sig den dagen? Var du där, pratade du med honom?
- Upprepade försök att sluta eller minska användningen utan framgång.
Han berättade om ett återfall. Som vi hörde under rättegången var testresultaten negativa, så i slutändan antogs det att han för närvarande inte tog någonting. Så som det ser ut i dag är detta förmodligen mer av en framgång?
- Misslyckande att fullfölja ansvar på grund av användningen.
Och detta bevisas av vad? Jag vet att du vill hänvisa till Nyhetsmorgon. Det officiella uttalandet om detta var att det var ett kommunikationsproblem. Och det kan inte helt uteslutas, för han kanske inte hade festat så sent om han hade vetat att han skulle behöva gå upp så tidigt nästa morgon. Har du några andra bevis för att han inte fullgjorde sina plikter?
- Fortsatt användning trots fysiska eller psykiska problem.
Bortsett från de punkter han själv nämnde om efterverkningarna dagen därpå, var ska det ha påverkat honom fysiskt, till exempel? Har du några bevis för det? När jag tänker på att han nyligen sprang ett maratonlopp undrar jag hur han måste ha klarat av det.
"Tror vi alla kan vara överens om att det rör sig om ett tydligt missbruk...". Nej, det här kan jag inte hålla med om. Snälla sluta extrapolera från din åsikt till alla andra.