2025-05-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagotradapplet
Det är faktiskt ganska enkelt matematiskt, eller hur? Renoveringar lönar sig i termer av husets värde. Så, på sätt och vis, får du tillbaka en del av det genom värdeökningen. Det sker ingen värdeökning för driftskostnader (el, vatten etc.). Pengarna är därför ren kostnad, och därmed, i viss mening, en förlustbringande verksamhet. CJ har uppenbarligen bara tagit del av värdeökningen, medan MZ har stått för samtliga driftskostnader.

Men om de har rätt till hälften var vid en försäljning får Måns också del av värdeökningen. Då spelar det ingen roll vem som betalt vad.
Citera
2025-05-19, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Kommer på två kändisar med dom initialerna och den ena är Ma*tin Bjö*k och den andra är Mi*iam B*yant. Om det finns någon koppling vet jag inte.

Men även:
M*rcus B*rro (ai)
M*gnus B*tner (ae)
Citera
2025-05-19, 11:40
Medlem
Citat:
Kommer på två kändisar med dom initialerna och den ena är Ma*tin Bjö*k och den andra är Mi*iam B*yant. Om det finns någon koppling vet jag inte.

M*lin Bergh*gen
Mik*ela Bl*y

….fast båda känns väldigt off
Citera
2025-05-19, 11:43
Citat:
Jag skulle säga att en av de viktigaste punkterna i ett beroende är att du inte längre kan leva utan den produkten, dvs. att du är beroende av den substansen för att kunna fungera överhuvudtaget och därför MÅSTE konsumera den regelbundet.

Beteende som jag nämnde ovan i typ C skulle därför inte vara ett klassiskt beroende för mig.

Enligt DSM-5 definieras substansbrukssyndrom (som alltså är den medicinska termen man använder för just missbruk) med hjälp av en lista med elva kriterier, där svårighetsgraden bestäms av hur många av dessa kriterier som uppfylls:

Att använda mer av substansen än avsett.

Upprepade försök att sluta eller minska användningen utan framgång.

• Att spendera mycket tid på att få tag på, använda eller återhämta sig från substansen.

Stark längtan eller sug efter substansen.

Misslyckande att fullfölja ansvar på grund av användningen.

• Fortsatt användning trots sociala problem.

• Att ge upp aktiviteter på grund av användningen.

• Användning i farliga situationer.

Fortsatt användning trots fysiska eller psykiska problem.

Utveckling av tolerans.

• Abstinenssymptom.

Jag har fetmarkerat dom uppenbara i Ms fall och kursiverat dom vi kan anta att han har.

Som du märker finns det ingenting i missbruksdefinitionen som handlar om att man ”inte fungerar utan droger” utan framför allt om att ens bruk får konsekvenser på ens tillvaro och liv. Det finns inte heller någon gräns för hur ofta man måste nyttja drogerna för att det det ska räknas som ett missbruk.

Tror vi alla kan vara överens om att det rör sig om ett tydligt missbruk i Ms fall och som sagt har han inte begärt rättelse av medias användande av ordet.
Citera
2025-05-19, 11:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger
Men snälla du, det här är ju inte sant utan just vad Måns sida försöker manipulera dig att tro - Ciara har varit tillsammans med barnen OCH barnflickan större delen av dygnet, frånsett när Ciara har arbetat. Barnflickan har även haft andra arbetsuppgifter så som hushållsarbete, tvätt etc. Jämför med alla andra som har barn på förskolan + städhjälp, har de inte heller rätt till sina barn?

Måns hade hade kunnat försörja sig och familjen gott enkom på inkomst av kapital. Han hade kunnat vara hemma mer med barnen och familjen om han velat, men prioriterade karriären.

Det är vad hon manipulerat dig att tro därav så viktigt för henne att skriva offentligt. Hon tystade honom sedan direkt. Han är kuvad. Hon har sagt negativa saker om honom under hela förhållandet, hon var inte intresserad från början etc etc allt för att förminska honom. Att nära en dröm som han gjort sedan han var liten är inte fel. Det är också något han vill vara stolt över för barnen. Inte alla lyckas som han gjort. Sedan hade han ju padelhallarna i många år och då var han väl hemmavid mera?
Citera
2025-05-19, 12:04
Medlem
Giant Squids avatar
Jag tänkte mig en comeback mello 2027. Måns-Petter med låten Metabolit.
Text och Musik, Ola Rapace och Kleerup.
Tonartshöjning med återfall innan pyrot på slutet. Tillföljande pizzeriaturne i Staffanstorp med supernannyn i kören.
Citera
2025-05-19, 12:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Han har kanske nån form av autism med?
Han kommer garanterat gå ut med en story om att han nu diagnosticerats med ADHD inom kort. En klassiker.
Citera
2025-05-19, 12:18
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Han kommer garanterat gå ut med en story om att han nu diagnosticerats med ADHD inom kort. En klassiker.

Ja! Med största sannolikhet ADHD. Något som kommer förklara varför han varit så annorlunda under hela hans liv. Och han är inte ledsen för diagnosen, för han är ju samma gamla goa och glada M, men det var ”skönt att få svar”.

Intervjun kommer göras i Nyhetsmorgon och i kommentarsfältet kommer småstadskvinnor skriva ”❤️❤️❤️ mitt älskade barn barn är 10 år och har också ADHD så nu kan du vara hans förebild. På min tid fanns inga såna diagnoser men det verkar som att dom här sociala medierna gjort att folk har mer av det. Medias drev har nog bidragit ❤️❤️❤️ alla är lika mycket värda ❤️❤️”

Ett annat alternativ om han vill ingjuta lite badboy och mörker är att han kör på bipolär sjukdom istället. Det är också en favorit bland manliga kändisar har jag märkt
Citera
2025-05-19, 12:20
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Enligt DSM-5 definieras substansbrukssyndrom (som alltså är den medicinska termen man använder för just missbruk) med hjälp av en lista med elva kriterier, där svårighetsgraden bestäms av hur många av dessa kriterier som uppfylls:

Att använda mer av substansen än avsett.

Upprepade försök att sluta eller minska användningen utan framgång.

• Att spendera mycket tid på att få tag på, använda eller återhämta sig från substansen.

Stark längtan eller sug efter substansen.

Misslyckande att fullfölja ansvar på grund av användningen.

• Fortsatt användning trots sociala problem.

• Att ge upp aktiviteter på grund av användningen.

• Användning i farliga situationer.

Fortsatt användning trots fysiska eller psykiska problem.

Utveckling av tolerans.

• Abstinenssymptom.

Jag har fetmarkerat dom uppenbara i Ms fall och kursiverat dom vi kan anta att han har.

Som du märker finns det ingenting i missbruksdefinitionen som handlar om att man ”inte fungerar utan droger” utan framför allt om att ens bruk får konsekvenser på ens tillvaro och liv. Det finns inte heller någon gräns för hur ofta man måste nyttja drogerna för att det det ska räknas som ett missbruk.

Tror vi alla kan vara överens om att det rör sig om ett tydligt missbruk i Ms fall och som sagt har han inte begärt rättelse av medias användande av ordet.
Uppenbara punkter för dig, menar du? Är du läkare och har du undersökt honom? Du antyder en hel del här utan några konkreta bevis. Låt oss ta en titt på några av dina ”uppenbara” punkter, med hänsyn till tillgängliga fakta:

- Att använda mer av substansen än avsett.
Hur vet du hur mycket han ska ha tagit och att det var mer än han hade tänkt sig den dagen? Var du där, pratade du med honom?

- Upprepade försök att sluta eller minska användningen utan framgång.
Han berättade om ett återfall. Som vi hörde under rättegången var testresultaten negativa, så i slutändan antogs det att han för närvarande inte tog någonting. Så som det ser ut i dag är detta förmodligen mer av en framgång?

- Misslyckande att fullfölja ansvar på grund av användningen.
Och detta bevisas av vad? Jag vet att du vill hänvisa till Nyhetsmorgon. Det officiella uttalandet om detta var att det var ett kommunikationsproblem. Och det kan inte helt uteslutas, för han kanske inte hade festat så sent om han hade vetat att han skulle behöva gå upp så tidigt nästa morgon. Har du några andra bevis för att han inte fullgjorde sina plikter?

- Fortsatt användning trots fysiska eller psykiska problem.
Bortsett från de punkter han själv nämnde om efterverkningarna dagen därpå, var ska det ha påverkat honom fysiskt, till exempel? Har du några bevis för det? När jag tänker på att han nyligen sprang ett maratonlopp undrar jag hur han måste ha klarat av det.

"Tror vi alla kan vara överens om att det rör sig om ett tydligt missbruk...". Nej, det här kan jag inte hålla med om. Snälla sluta extrapolera från din åsikt till alla andra.
Citera
2025-05-19, 12:25
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Med samma resonemang kunde ju M genom sitt management kunnat uttala sig på samma sätt.

”Ja, det stämmer att M och C skall skiljas. M avböjer att kommentera men vill be om att få sköta skilsmässan privat”
Och förklara nu för mig vad det är som är så annorlunda med det uttalande han gjorde? Förutom att han också sa att han är en offentlig person, och därför är intresset större, och att det därför bör hållas privat, särskilt med hänsyn till barnen.
Ett uttalande som CJ kunde ha gjort på exakt samma sätt. Det skulle inte ha varit något stötande med det.
Citera
2025-05-19, 12:35
Citat:
Och förklara nu för mig vad det är som är så annorlunda med det uttalande han gjorde? Förutom att han också sa att han är en offentlig person, och därför är intresset större, och att det därför bör hållas privat, särskilt med hänsyn till barnen.
Ett uttalande som CJ kunde ha gjort på exakt samma sätt. Det skulle inte ha varit något stötande med det.

Du tar verkligen inte in sådant som skrivs varken till dig eller rent allmänt i tråden. Ingen kan rent objektivt titta på hans uttalande med facit i hand och tänka att det var det bästa och rimligaste han kunde säga.

I Ms uttalande om skilsmässan säger han att det är han som begärt ut skilsmässa och får det att verka som att det är hans eget beslut.

Det var inte ett neutralt uttalande.
Citera
2025-05-19, 12:40
Citat:
Uppenbara punkter för dig, menar du? Är du läkare och har du undersökt honom? Du antyder en hel del här utan några konkreta bevis.

"Tror vi alla kan vara överens om att det rör sig om ett tydligt missbruk...". Nej, det här kan jag inte hålla med om. Snälla sluta extrapolera från din åsikt till alla andra.

Fakta är att M utifrån den medicinska definitionen av missbruk har ett missbruksproblem. Han har också, återigen, inte dementerat medias användning av ordet missbruk.

Jag förstår verkligen inte varför du är så mån om att hävda att M inte har ett missbruk. Det vore väl ändå bättre om han hade ett missbruk som går att behandla? Alternativet är ju att han är medveten om hur hans handlingar påverkar andra och medvetet struntat i hänsynen till sin familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in