2025-04-03, 15:58
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbephoenix
Hon säger även att Måns fru Ciara är världens finaste och snällaste tjej.
Jag har ingen aning om vem Perla Malmberg är... Men jag har träffat Måns efter en konsert och jag kan säga att han är världens finaste och snällaste man jag någonsin träffat. Och nu då?
Citera
2025-04-03, 16:37
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Tja, nu kan vi väl skåla för att du registrerade dig på Flashback i mars 2025 och som av en händelse hittade ett ämne som du verkligen känner så starkt för och har kopplingar till. Kul!
Ja, det är riktigt kul, eller hur? Så skål!
För till skillnad från de flesta här kan jag till och med lägga till personliga erfarenheter från möten med MZ. Och det verkar vara även lite mer än den här Perla, som bara har "allt hon vet om honom från branschen", dvs. berättelser från andra som har det från andra osv. Och jag har också en hel del ytterligare kunskap ”från branschen”.
Citera
2025-04-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagotradapplet
Jag har ingen aning om vem Perla Malmberg är... Men jag har träffat Måns efter en konsert och jag kan säga att han är världens finaste och snällaste man jag någonsin träffat. Och nu då?

Det var väldigt storslagna, kärleksfulla ord för någon du träffat EN gång.

Sådär brukar det låta från dom som träffar psykopater och narcissister första gången.
Sådana manipulativa människor brukar ha den effekten på andra då dom bär en mask där dom är just "världens finaste snällaste människa" . Sjukt obehagligt faktiskt.
Och tyvärr dude, måste tyvärr säga att du är grundlurad.

Ingen människa är "världens finaste och snällaste människa jag någonsin mött" som man träffat en gång i minglet efter en konsert
Citera
2025-04-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatstickling
Det var ju betydligt mer än en spark på en dörr?
Alltså dörren var låst! Förstå du vilken kraft man måste ha för att ens lyckas?
Men du vet många ungdomar som slår in en låst dörr i vredesutbrott?
Själv har jag aldrig hört om någon som lyckas med det. Och jag var själv en utåtagerande tonåring, ständiga utegångsförbud, älskade att bryta regler osv.
Men att slå in hel dörr, seriöst det låter som en scen ur en actionfilm. Nej absolut inte normalt.
Det var en vit inomhusdörr. Jag har sparkat hål i en sådan dörr när jag blev inlåst på toa eftersom låset gått i baklås. Och jag var en spinkig tjej. Inomhusdörrar är lätta och fyllda med bikakekartong. Det var förvånade lätt att sparka sönder den dörren som tur var.
Obs. Det var en nyrenoverad lght i början på 80 talet med samma dörrar i hela lght. Sådana vita dörrar som används än idag.
Senast redigerad av ottoplommon 2025-04-03 kl. 18:29.
Citera
2025-04-03, 18:37
Medlem
Kryptonitonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagotradapplet
Herregud, det känns verkligen som om jag är i fel film här! Tydligen har en del av dem som tycker att det inte är normalt att kunna flippa ut som barn/tonåring inte barn som de själva har upplevt det med?

Jag håller med om att det absolut inte är normalt om det är ett PERMANENT TILLSTÅND när tonåringar våldsamt förstör något, men det nämns inte alls här. Det talas om EN incident där MZ och hans föräldrar hade sitt stora bråk. En gång, inte hela tiden. Och ingen av de här personerna var där och kan säga exakt hur det gick till. Han kunde ha helt avsiktligt och medvetet krossat dörren, MEN det är lika möjligt att han var arg vid den tiden, men efter att det hände, blev förvånad och chockad över omfattningen och effekten själv. Båda är möjliga!

Och kanske är det i detta fall mycket bättre att lyssna noga på vad hans mamma sa, t.ex. i Så Mycket Bättre-episoden:
https://www.tv4play.se/video/a9410ad...c062/avsnitt-3

MEN hon fortsätter också:

För mig är detta mer en signal om att detta utbrott var ett undantag och inte en regelbundenhet. Definitivt inte en röd flagga för mig.

Dessutom sa MZ också ”Jag var Lunds lataste tonåring.”. Med Let's Dance har han genomgått en inre förvandling och har förändrats och blivit mycket mer ambitiös och engagerad.

Jag tycker det är en full normal reaktion att slå sönder en dörr om föräldrar låser in en i källaren som straff för att man inte städat. Fan. Stackars barn. Det är ju föräldrarna som felar här.
Citera
2025-04-03, 18:43
Medlem
Kryptonitonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Jag håller med övriga användare om att vredesutbrott och vandalisering av interiör i samband med dessa utbrott utgör en varningssignal. Det kan vara ett tecken på ett underliggande neuropsykiatrisk tillstånd, där känslomässig reglering utgör ett vanligt symtom. Att detta skett under tonårstiden behöver inte nödvändigtvis betyda att personen inte klarar av att reglera sina känslor i vuxen ålder. Men det vittnar definitivt om att individen har en potential att reagera med kraft under känslomässigt påfrestande situationer. En person med självinsikt är medveten om detta, och tillämpar strategier för att undvika beteenden som riskerar att skada sin omgivning.

När det kommer till MZ så har vi inte tillräckligt med information om hur hans känslomässiga reglering utvecklats över åren. Vi ser små snuttar av hans liv, och försöker lägga ett pussel. Men sammantaget finns det en del indikationer på att han hade behövt ta lite mer ansvar över hur han agerar under stress.

Angående potentiell underliggande npf så jag tror det är möjligt att han skulle kunna gynnas av en neuropsykiatrisk utredning. Jag är dock osäker på hur en diagnos skulle påverka hans pilot certifiering. Jag har för mig att detta förr utgjorde ett hinder, men att det numera går att få sitt flyg-cert trots diagnos under vissa förutsättningar.

Det förekommer väldigt mycket diskussioner i tråden om eventuella diagnoser. Man bör ha i åtanke att det kan vara svårt att på avstånd skilja mellan vad som kan tolkas som en personlighetsstörning, och vad som kanske snarare utgör en neuropsykiatrisk funktionsvariation med dysfunktionella coping-strategier (detta är en utmaning som även kliniker behöver ta ställning till i samband med utredning).

Och till sist vill jag påtala att oavsett den bakomliggande anledningen till att en person uppvisar ett icke adekvat förhållningssätt till personer i dess omgivning, så är svek alltid svek och våld alltid våld. Med det menar jag att vi kan ha en viss förståelse för varför en person hamnar snett i livet, samtidigt som vi visar att vi inte accepterar när det går ut över andra.

Så fort ett barn utagerar, skriker folk NP!! Tänk om. Många gånger är det omsorgssvikt eller våld från föräldrarnas sida, oro inom familjen med exempelvis gräl eller alkohol hos föräldrar, mobbning i skolan eller övergrepp som ligger bakom. M*ns kan likaväl ha blivit försummad som barn, därav hans möjliga grandiosa drag, ständiga behov av bekräftelse, alltid vilja ha rätt och svårigheter att ta motgångar.
Citera
2025-04-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag tycker det är en full normal reaktion att slå sönder en dörr om föräldrar låser in en i källaren som straff för att man inte städat. Fan. Stackars barn. Det är ju föräldrarna som felar här.
Nej det har du fått om bakfoten. Måns mamma låste dörren till MZ källarrum.
Och han sparkade in dörren för att komma in!

Mitt tonårsbarn fick spel en gång under tonårstiden. Vi grälade om städning och hon ville jag skulle gå ut från hennes rum. Men jag bara stod kvar och envisades med min städning.
Då blev hon så arg att hon till slut tog en stol och kastade på mig så att ena stolsbenet tom gick i sönder.

Som barn var hon snäll, ljus och go. Och som vuxen är hon snäll, ljus, harmonisk och väldigt vänlig och varm mot alla.
Ingen skulle tro mig om jag berättade hur hon kunde vara ibland som tonåring.

En artistkollega beskrev MZ som väldigt lugn och tyst.
Citera
2025-04-03, 18:52
Medlem
Kryptonitonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej det har du fått om bakfoten. Måns mamma låste dörren till MZ källarrum.
Och han sparkade in dörren för att komma in!

Mitt tonårsbarn fick spel en gång under tonårstiden. Vi grälade om städning och hon ville jag skulle gå ut från hennes rum. Men jag bara stod kvar och envisades med min städning.
Då blev hon så arg att hon till slut tog en stol och kastade på mig så att ena stolsbenet tom gick i sönder.

Som barn var hon snäll, ljus och go. Och som vuxen är hon snäll, ljus, harmonisk och väldigt vänlig och varm mot alla.
Ingen skulle tro mig om jag berättade hur hon kunde vara ibland som tonåring.

En artistkollega beskrev MZ som väldigt lugn och tyst.

Ja då fick jag det om bakfoten, helt sant. Snabbt och fel av mig. Men, vi har ändå inte hela storyn och det kan ha varit en befogad reaktion från hans sida, även om utomstående kan tycka det är för mycket. Det kan även ha varit totalt obefogat men det betyder inte som vissa menar, att M skulle ha en np-diagnos eller ha en annan psykiatrisk diagnos. Taget ur sitt sammanhang kan vi alla verka heltokiga.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2025-04-03 kl. 18:56.
Citera
2025-04-03, 18:56
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatstickling
Det var väldigt storslagna, kärleksfulla ord för någon du träffat EN gång.

Sådär brukar det låta från dom som träffar psykopater och narcissister första gången.
Sådana manipulativa människor brukar ha den effekten på andra då dom bär en mask där dom är just "världens finaste snällaste människa" . Sjukt obehagligt faktiskt.
Och tyvärr dude, måste tyvärr säga att du är grundlurad.

Ingen människa är "världens finaste och snällaste människa jag någonsin mött" som man träffat en gång i minglet efter en konsert
Och återigen läser du inte ordentligt och vrider och vänder på mina ord för att passa din världsbild.
För det första har jag träffat honom mer än en gång.
Och för det andra är poängen att visa att detta Perlas uttalande i princip inte är värt någonting. För hon har aldrig träffat honom personligen, åtminstone inte enligt den här beskrivningen. Vilket gör den möjliga bedömningen av en person ännu mer felaktig på denna punkt.

Och om man argumenterar på detta sätt som du, måste man logiskt dra slutsatsen att denna Perla också träffade en möjlig psykopat och narcissist i Ciara, som lurade henne i deras möte eftersom hon har en sådan manipulativ effekt.
Citera
2025-04-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ja då fick jag det om bakfoten, helt sant. Snabbt och fel av mig. Men, vi har ändå inte hela storyn och det kan ha varit en befogad reaktion från hans sida, även om utomstående kan tycka det är för mycket.
I tonåren är det mkt hormonsvängningar som ställer till det.
Det är allmänt känt att tonåringar är lata, trötta, har egna idéer och egen vilja, att de agerar ut och kan göra åverkan på grejor när de blir ilskna.
Citera
2025-04-03, 19:21
Medlem
Citat:
Så fort ett barn utagerar, skriker folk NP!! Tänk om. Många gånger är det omsorgssvikt eller våld från föräldrarnas sida, oro inom familjen med exempelvis gräl eller alkohol hos föräldrar, mobbning i skolan eller övergrepp som ligger bakom. M*ns kan likaväl ha blivit försummad som barn, därav hans möjliga grandiosa drag, ständiga behov av bekräftelse, alltid vilja ha rätt och svårigheter att ta motgångar.

Du har helt rätt i att avvikande aggressiva uttryck kan bero på miljöfaktorer och som du beskriver beträffande omsorgssvikt.

I det här fallet framstår hans föräldrar som skötsamma akademiker. Det kan naturligtvis förekomma dysfunktionella relationsmönster bakom den mest välpolerade fasaden, även om det inte skulle röra sig missbruk eller misshandel. Man kan ställa sig frågan om föräldrarna varit aningen elitistiska, och ställt för höga krav. Men det är inget digert material man har tillhanda. Några enstaka intervjuer där föräldrarna nämns.
Citera
2025-04-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Nåja, jag tror nog du skrivit mer om Måns än vad jag har, men nog är han huvudkandidat som Popstjärnan som förberrede för sexköp allt.
Vi kan konstatera att han är huvudkandidat i ditt huvud, som kändisen som kanske blev attraherad av en vacker kvinna och följde med hem till hennes hyrda rum. Kändisen kanske ville umgås och sitta och prata med henne bara, sitta och läppja på vin och lyssna på musik. Det vet du inte.

Om du själv umgås med motsatta könet sent så är det bara för sex då? Det kan inte vara något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in