2025-03-28, 00:36
Medlem
MongoHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Hur vet du att han är en dålig förlorare?
Hahahaha

Melodifestivalen?
Hahahaha
Citera
2025-03-28, 01:02
Medlem
Ni bara bråkar och bråkar och bråkar 🤔
Lyssna på Alma & Måns och njut istället. Något kan möjligtvis ha gått lite fel på vägen men det var absolut så här det var menat att vara egentligen 😚 REQUIEM. Den som vet den vet.
Citera
2025-03-28, 01:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du menar om du inte hann se vem gärningsmannen är men sedan hittar på vem det var? JA då gör du dig skyldig till förtal. Men om du berättar sanningen om överfallet för grannarna så gör du dig inte skyldig till förtal.

Om Måns fru har berättat sanningen, vilket man självklart tror innan något annat är bevisat, så har hon inte gjort sig skyldig till förtal.

Nej alltså jag bryter ihop över att ha behövt skriva den sista meningen
Jo det har hon.
Det var kanske ett dumt exempel.
Handlarens påg blottade sig för mig.
Om jag springer och skvallrar om det i grannskapet där alla känner handlaren, gör jag mig skyldig till förtal. Även om det är sant.
Citera
2025-03-28, 01:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jo det har hon.
Det var kanske ett dumt exempel.
Handlarens påg blottade sig för mig.
Om jag springer och skvallrar om det i grannskapet där alla känner handlaren, gör jag mig skyldig till förtal. Även om det är sant.

Nej det gör du inte. Och inte Måns fru heller.

Pga detta som står på Lawline:

"Där stadgas att den som utpekar annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt döms för förtal. Denna regel har dock ett undantag: Om uttalandet är sant eller gärningsmannen hade skälig anledning att tro att det var sant och det med hänsyn till omständigheterna anses försvarligt döms man inte till ansvar."

Så eftersom uttalandet om handlarens påg var sant, så har du inte gjort dig skyldig till förtal.

Likaså Måns fru.
Citera
2025-03-28, 01:15
Avstängd
Citat:
Har du inte fått avsmak för att sätta dig och tralla med i Måns musik efter det som har hänt?
Nu får du sansa dig. Det är ingen som vet vad som hänt.
Ingen polianmälan. Ingenting.
Men om det vore så, så ska man anses som oskyldig tills motsatsen BEVISATS:.
Inte ens folkets domstol kan ändra på det.
Senast redigerad av ottoplommon 2025-03-28 kl. 01:26.
Citera
2025-03-28, 01:17
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nu får du sansa dig. Det är ingen som vet vad som hänt.
Ingen polianmälan. Ingenting.
Men om det vore så, så ska man anses som oskyldig tills motsatsen BEVISATS:.Inte ens folkets domstol kan ändra på det.

Jag ändrade inlägget till "felpost" då det var impulsivt skrivet av mig, som insåg att "Heroes" kan ju faktiskt vara nice att lyssna på nån gång igen...
Citera
2025-03-28, 01:24
Avstängd
Citat:
Jag ändrade inlägget till "felpost" då det var impulsivt skrivet av mig, som insåg att "Heroes" kan ju faktiskt vara nice att lyssna på nån gång igen...
Det är lustigt. Måns texter har ofta ett snällt budskap.
Men själv är han då ondskan personifierad om man ska tro värsta förtalet här.

Jag tror inte det. Nog har han fel och brister.
Men det har ju alla. Ingen är oförvitlig.
Citera
2025-03-28, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatstickling
Intressant såhär i efterhand att se "Tillsammans med Strömstedt" när dom besöker Måns och Ciara i Båstad.

I programmet påtalas det flertalet gånger att Måns och Ciara bråkar hela tiden.
Niklas och Måns pratar också om Måns tidigare otroheter.
Det pratas också om att Måns är egoistisk av sig och har svårt att sätta sig in i en annans situation och svårt att förstå andras känslor. Jämfört med då Ciara där det framgår att hon är tvärtom, att hon tenderar till att bry sig om andra mer än sig själv.

Detta är typ 5 år sedan.
Så man kan ju bara tänka sig hur allt eskalerat efter det.
Framgår ju rätt tydligt att Ciara levt med en narcissist.

Jag reagerade också på deras beskrivning av deras inlevelseförmågor. De är helt samstämmiga i hur de framställer sig själva och varandra.

Och det här som MZ säger om konflikter. Att han är konflikträdd och helst vill undvika konflikter. Men påtalar samtidigt att han är en vinnarskalle och säger:

”Jag är väldigt tävlingsinriktad och det genomsyrar mitt privatliv”
Jenny Strömstedt frågar ”vad får det för konsekvenser?”
Varpå MZ svarar ”nämen att jag vill vinna bråken. Och att jag kanske borde inse att det finns inte ett rätt och fel, utan det kan finnas flera rätt”

Det är inte helt enkelt att vara i relation med en person som främst ser sitt egna perspektiv och ömsom undviker konflikter och ömsom bara vill vinna konflikten.
Senast redigerad av Kvitter-Splitter 2025-03-28 kl. 07:08.
Citera
2025-03-28, 09:39
Medlem
Citat:
Det skulle inte alls vara förtal om det hon sagt är sant. Tvärtom.

I ärlighetens namn har jag inte läst på. Jag hamnade i den här tråden och kan bara inte sluta tillrättavisa era argument I'm sorry

Juridiskt sett är det sannolikt frågan om förtal, oavsett grad av sanningshalt.

Däremot kan man ifrågasätta om hennes uttalande är motiverat eller moraliska klandervärt.

Det kommer vi sannolikt få svar på tids nog.
Citera
2025-03-28, 09:43
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Det hade varit konstigt om Måns Zelmerlöw gick ut och uttryckte sig icke-trovärdigt som motsvar till anklagelser om kvinnomisshandel.

Hur skulle det kommit fram att han ljugit menar du? Det har ju redan kommit fram att han misshandlat sin fru, men folk tycker inte det är sant.
Nej, Ciara är den som tycker att hon har blivit misshandlad av Måns och majoriteten av de som är aktiva i tråden nu tycker att det är sant. Utan minsta bevis för att det Ciara påstår tar ni det för sanning och utmålar Måns som både barn och kvinnomisshandlare, psykopat och narcissist. Helt galet!

Jag är en av få i tråden som valt att inte göra det, för det finns ju inga bevis för att det Ciara påstår skulle vara sant.
Citera
2025-03-28, 10:47
Medlem
von-der-Wettets avatar
Angående förtalsparagrafen så har vi första paragrafen i Brottsbalkens 5 kap. Om ärekränkning.

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Har framgår då att ansvar ej utdömas åt personen X under två förutsättningar:

1. X har;
a. Varit skyldig att uttala sig.
b. Det, med hänsyn till omständigheterna kunde anses som försvarligt att uttala sig om saken.

2. Det X har sagt kan visas vara sant.

Så det är inte tillräckligt att den spridda uppgiften är sann!

Jämför Ebba Busch som spred en sann uppgift men ändå blev skyldig till förtal, därför att det inte ansågs att hon vara sig var skyldig att uttra sig om saken eller att det kunde anses som försvarligt att uttala sig om saken.

Såhär kommenterade Ebba Busch det hela:

– Ingen av de uppgifter som jag har angett har varit felaktiga, de har varit sanna, och för mig har sanningen alltid varit viktig, men i Sverige kan även sanningen vara förtal, i andra länder ser det inte ut så. Men vi befinner oss i Sverige, här gäller svensk rätt och det är det jag förhåller mig till, säger Busch på en pressträff under eftermiddagen.
Citera
2025-03-28, 10:53
Medlem
moralhoras avatar
Frågan blir väl om svensk förtallagsstiftning gäller mot en i Storbritannien (jag har nada koll).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in