Citat:
Ursprungligen postat av
Rox1e
Eftersom du vill förstå och tidigare har visat att du inte är helt låst i ditt tänkande, vill jag försöka ge ett annat perspektiv på varför Ciara valde att tala ut på sin Instagram.
I rättegången framkom att både Ciara och Måns mamma berättade att Måns var otrogen 2024, vilket ledde till en äktenskapskris. För att ge äktenskapet en sista chans gjorde Ciara en stor uppoffring och flyttade till Sverige med de yngsta pojkarna på ett ”trial year” för att se om relationen kunde räddas. Detta prövoår var villkorat: hon skulle kunna flytta hem med barnen om han återföll i narkotikamissbruk. Ett fullt rimligt krav, eftersom ingen sund förälder vill att barnen ska växa upp i närheten av kokain eller missbruk. När han sedan föll tillbaka i missbruk ville han inte längre hålla sitt löfte, utan insisterade på att behålla barnen i Sverige till den grad att han tvingade henne till rättegång. Kan du se att hon då sitter fast i ett annat land, där hon inte kan språket, utan sitt skyddsnät, trygghet eller sin äldste son, där maken är en mycket känd person med en helt annan maktposition och han vägrar släppa ifrån sig barnen. Kan du föreställa dig paniken? För dig är Sverige och Staffanstorp världens bästa plats, och det är säkert toppen. Men för Ciara är det inte hemlandet. Tänk dig in i om samma sak hände dig i.. Belgien exempelvis.
För mig är det solklart att hon inte gjorde som hon gjorde av jävulskap för att skada Måns karriär, hon gjorde det som en sista utväg, ett rop på hjälp. Min spekulation är att det kan inte ha varit en lugn diskussion när han hävdar att han inte kommer låta henne flytta hem med pojkarna. Han missbrukar och tar det så långt som till rättegång vilket är det stora sveket enligt mig - inte att hon använde sin röst vilket var hennes enda medel i en utsatt och panikartad situation, som han försatt henne i.
Varför så bråttom? Ibland behöver man sova på saken. Kanske inte så klokt att slita barnen ur skola och fritids mitt i en termin på ett "prövoår" för deras relation. Det återstår att se vilket motiv Ciara hade för detta förtal 2 ggr. Detta är som sagt inte slut än med skilsmässan.
Hon har 5 vänner i Sverige enligt henne själv. Däribland CL. Var detta rådet hon fick av dem?
Om det bara var en gång i "förtvivlan" som hon råkade förtala maken, så kunde man kanske förstått det.
Men om det var en olyckshändelse så hade hon väl bett om ursäkt när hon lugnat ner sig.
Jag tycker att MZ tillstått sin del i dramat och stått för sina brister och fel.
Men det verkade vara en upplagd strategi att offentligt förnedra MZ och ge honom negativ publicitet
för att skada honom så mycket som möjligt i hans hemland.
Har svårt att se det på något annat sätt än att det var rätt så utstuderad strategi under lång tid.
Vad det gäller barnens hemvist. Så tycker jag att det är en knepig situation med två föräldrar i två länder. Hoppas att båda föräldrarna är kloka nog att komma fram till en kompromiss som båda kan leva med. För barnens bästa. Och att barnen får välja land själva när de är gamla nog.
I Sverige tar man hänsyn till barns egna önskemål från och med de är 12 år gamla.
I den bästa av världar hade man lyssnat på barn tidigare. Det verkar vara ett starkt band mellan äldsta sonen och MZ.
Kanske han faktiskt vill bo här med sin pappa och sin katt? Och farmor och farfar?
Men det förutsätter att föräldrarna är sams och samarbetar och kan träffas och umgås tillsammans med alla barnen i UK och Sverige på lov och helger så inte syskonen splittras helt.
Och det är ju det barn vill att alla ska vara tillsammans ofta på samma ställe.
Jag själv saknade min "egen pappa" under hela uppväxten.
Och det jag led av var att om vi träffade pappa någon sällsynt gång (2 ggr) så var inte mamma med.
1 gång saknades både mitt syskon och mamma. Alltid saknades någon. Och det gjorde ont.