2007-12-16, 20:20
Medlem
JohnnyCrashs avatar
Har fått massa massor med små blomflugor bland mina tomatplantor, hur ska jag få bukt med dom på enklast effektivast sätt?
Citera
2007-12-16, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyCrash
Har fått massa massor med små blomflugor bland mina tomatplantor, hur ska jag få bukt med dom på enklast effektivast sätt?
är du rädd att de drar i sig av budsen?

sry, kunde inte hålla mig.. odla hydro så slipper du allt vad bugs heter.. Annars borde väl insektsmedel funka bra, typ radar?
Citera
2007-12-16, 23:34
Medlem
professor_knass avatar
Om dom är nere i jorden och härjar så är det sorgmyggor, och dom är inte bra.

Gå in på Weibulls och köp Nematoder, en slags mikroorganismer som du vattnar med, så är alla flugorna borta på en vecka.
Citera
2007-12-16, 23:39
Medlem
lolwtfs avatar
Har världens bästa knep mot bananflugor:

2 delar vatten
1 del äppelcidervinäger
1-2 droppar diskmedel

Ställ den mixen där bananflugorna brukar sitta och flyga runt och låt den stå framme tills alla flugor är borta. Flugorna älskar av någon anledning lukten av den mixen framför allt annat, åker dit för att smaka, diskmedlet har dödat ytspänningen som flugorna räknar med att den finns där, flugorna drunknar...

Storstäda också

Peace
Citera
2007-12-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolwtf

2 delar vatten
1 del äppelcidervinäger
1-2 droppar diskmedel

Ställ den mixen där bananflugorna brukar sitta och flyga runt och låt den stå framme tills alla flugor är borta. Flugorna älskar av någon anledning lukten av den mixen framför allt annat, åker dit för att smaka, diskmedlet har dödat ytspänningen som flugorna räknar med att den finns där, flugorna drunknar...

Storstäda också

Peace

precis... skål med vatten + diskmedel + lite vinäger eller någon kork koncentrerad saft. ställ brevid odlingen. så håller dom sig borta, sen är det bara att städa undan och fixa så du blir av me dom för gott.
Citera
2007-12-17, 14:26
Medlem
Meforever_ws avatar
vad ska man göra för att undvika sorgmyggor?
Citera
2007-12-17, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meforever_w
vad ska man göra för att undvika sorgmyggor?

Enklast för jord-odlaren är att ha ett lager släta stenar överst i krukan alt leca kulor (men fulare)

För då gillar de inte sitt boende i krukorna lika mycket + fukten håller sig längre om man samtidigt bombar på med någon stark tomat-lampa! Som jag hört att vissa gör?

All idè att ha sig några shots med ovan skriva recept på drinkar oXå.
Citera
2007-12-17, 14:47
Medlem
JohnnyCrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
är du rädd att de drar i sig av budsen?

sry, kunde inte hålla mig.. odla hydro så slipper du allt vad bugs heter.. Annars borde väl insektsmedel funka bra, typ radar?

Inga buds härinte tomater Har det hemma, tror du inte det kan skada när man sen ska röka, eller nej, äta tomaterna?

Citat:
Ursprungligen postat av lolwtf

2 delar vatten
1 del äppelcidervinäger
1-2 droppar diskmedel

Storstäda också

Peace

Låter intressant, ska bjuda dem på den drinken nu, tackar
Citera
2007-12-17, 21:39
Medlem
professor_knass avatar
Alla dom här huskurerna med diskmedelsblandningar är skit, tro mig. Det ÄR nematoder som gäller. Lita på mig.
Citera
2007-12-18, 11:01
Medlem
lolwtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Alla dom här huskurerna med diskmedelsblandningar är skit, tro mig. Det ÄR nematoder som gäller. Lita på mig.

Nope, not true. Receptet jag gav dig funkar helt klockrent för mig. Flugorna söker sig ingen annanstans än ner i glaset eller skålen med den mixen i. Säger inte att nematoder skulle vara sämre eller bättre, bara att det receptet jag gav funkar bra.
Citera
2007-12-18, 11:10
Medlem
professor_knass avatar
Grejen är att om det är sorgmyggor, som ser ut precis som blomflugor fast gillar särskilt mycket att hänga runt i jorden, så lägger de sina ägg i jorden, och larverna tuggar på rötterna. Nematoder äter upp larverna.

Är det vanliga fruktflugor, som är mer röda, så är dom mer irriterande än farliga.
Citera
2007-12-18, 11:41
Bannlyst
Alla sätt är bra sätt om D fungerar.

För förutsättningar och miljöer har nog lite betydelse på effiektiviteten av olika prepparat och metoder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in